Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w grudniu 2017 roku w wybranych branżach. Ostatni miesiąc w roku upłynął pod znakiem kampanii skoncentrowanych na motywach związanych z okresem świątecznym oraz postanowieniami noworocznymi.
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 grudnia 2017 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów. Rabaty w branży reklamowej sięgają kilkudziesięciu procent.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
W grudniu największy budżet na reklamę przeznaczyła branża handlowa – jej wydatki reklamowe stanowiły 43% wszystkich nakładów na reklamę w branżach zbadanych przez IMM. Udział branży telekomunikacyjnej wyniósł tylko 8%.
Branża |
Handel | Farmacja | Finanse | Telekomunikacja | Motoryzacja |
Wydatki | 418,9 mln zł | 328,4 mln zł | 91,7 mln zł | 82,7 mln zł | 65,6 mln zł |
Wydatki reklamowe w podziale na media
Wciąż każda ze zbadanych branży inwestuje najwięcej środków w reklamę telewizyjną, w branżach finansowej i telekomunikacyjnej było to ponad 80% budżetu reklamowego.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Orange to największy reklamodawca z branży telekomunikacyjnej w grudniu – z budżetem ponad 29 mln zł. Kolejne miejsca zajęły marki Plus i T-Mobile.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
Branża telekomunikacyjna w największym stopniu inwestowała w reklamy oferty na abonament, oferty na kartę, a także oferty dla firm.