Ja i moja komórka - co daje mi posiadanie telefonu komórkowego? Na to i inne pytania odpowiadali użytkownicy telefonów marki Nokia w badaniu przeprowadzonym przez Instytut Badania Opinii i Rynku Pentor na zlecenie firmy Nokia Mobile Phones w lutym br. Badanie miało na celu uzyskanie informacji na temat rodzajów telefonów Nokia jakich używają respondenci i powodów wyboru danego aparatu, z jakich usług dostępnych w telefonie korzystają, do jakich celów używają komórek i wreszcie jak oceniają funkcjonalność posiadanego modelu telefonu. Respondenci kwalifikowani do wywiadu w sposób losowo-kwotowy to mężczyźni i kobiety w wieku od 15 do 65 lat, reprezentujący różne grupy zawodowe i stopień wykształcenia, w tym także uczniowie i studenci. Z badania wynika, że Polacy w dalszym ciągu kupują telefony przede wszystkim w promocji. 98% badanych wykorzystuje swój telefon komórkowy do kontaktu z rodziną oraz ze znajomymi. Tylko co czwarty badany wykorzystuje swój telefon do pozyskania serwisów oraz informacji. Kobiety, szczególnie młode, deklarują, iż posiadanie telefonu komórkowego daje im poczucie wolności i bezpieczeństwa. Mężczyznom częściej posiadanie komórki pozwala zabijać nudę. Osoby w średnim wieku i starsze zgodziły się ze stwierdzeniem, że obecnie posiadanie komórki to standard i już nie wypada jej nie mieć. Ponad 70% badanych wybrało telefon Nokia ze względu na niezawodną, solidną markę oraz na łatwość obsługi i wielkość telefonu. Przy wyborze telefonu kobiety częściej niż mężczyźni kierowały się rekomendacja innych. Dla 64% młodych mężczyzn istotna jest wielkość wyświetlacza, podczas gdy stan gotowości (53%) i kolor (48%) telefonu cieszy się największym uznaniem mężczyzn po 51 roku życia. Około 40% badanych komponuje przy pomocy swojego telefonu dzwonki oraz melodyjki, a także wykorzystuje go do flirtowania. Telefon jako narzędzie rozrywki i do prowadzenia flirtów najchętniej wykorzystują ludzie młodzi w wieku 15-30 lat. 83% kobiet składa za pomocą, telefonu komórkowego życzenia okolicznościowe, podczas gdy ponad 60% mężczyzn korzysta z gier w swoim telefonie. Z usług SMS najczęściej korzystają młodzi mężczyźni w wieku 15-30 lat, głównie uczniowie i studenci. "Chcemy lepiej poznać upodobania użytkowników telefonów Nokia i w tym celu zleciliśmy Instytutowi Badania Opinii i Rynku Pentor przeprowadzenie badania. Byliśmy ciekawi w jaki sposób posiadacze telefonów Nokia je wykorzystują. Okazuje się, że większość respondentów używa telefonów podstawowych zakupionych w promocji i ciągle najpopularniejszą formą korzystania z telefonu komórkowego jest rozmowa. Warto zwrócić uwagę na wzrost popularności krótkich wiadomości SMS. Osoby korzystające z usług WAP, dostępu do Internetu, czy poczty elektronicznej za pomocą swojej komórki ciągle należą do mniejszości, ale mamy nadzieję, że ich ilość będzie sukcesywnie wzrastać" - powiedział Grzegorz Możdżyński, dyrektor marketingu w Nokia Mobile Phones w Polsce. |