Grupa Cyfrowy Polsat ogłosiła swoje wyniki finansowe i operacyjne za III kw. 2018 r.
– To kolejny kwartał dający nam wiele powodów do zadowolenia. Doskonałe efekty przynosi konsekwentna realizacja strategii multiplay. Świadczymy już ponad 14 mln usług kontraktowych, 30% klientów Grupy korzysta z ofert łączonych, a dzięki temu odnotowaliśmy rekordowo niski wskaźnik churn, który w skali roku wyniósł zaledwie 7,9%. Widać już także pierwsze efekty strategicznych działań zainicjonowanych po dołączeniu do naszej Grupy spółki Netia − mówi Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o. – Rozpoczęliśmy wielopłaszczyznową monetyzację praw do transmisji rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA, a sprzedaż pakietu z kanałami Polsat Sport Premium jest na bardzo dobrym poziomie. Już tradycyjnie przygotowaliśmy atrakcyjne oferty na okres świąteczny, z których wszyscy nasi klienci mogą korzystać od wczoraj.
|
III kwartał |
||
|
2018 |
2017 |
Zmiana % |
Łączna liczba RGU |
16 851 153 |
16 410 325 |
2,7% |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
14 057 045 |
13 530 164 |
3,9% |
Płatna telewizja, w tym: |
5 038 210 |
4 882 505 |
3,2% |
Multiroom |
1 141 820 |
1 072 513 |
6,5% |
Telefonia komórkowa |
7 209 240 |
6 864 787 |
5,0% |
Internet |
1 809 595 |
1 782 872 |
1,5% |
Liczba klientów kontraktowych w tym: |
5 712 151 |
5 791 841 |
-1,4% |
klienci ofert multiplay |
1 727 928 |
1 443 581 |
19,7 % |
|
|
|
|
ARPU na klienta1) [PLN] |
84,0 |
80,5 |
4,3% |
Churn na klienta |
7,9% |
8,8% |
-0,9 p.p. |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,46 |
2,34 |
5,1% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
2 794 108 |
2 880 161 |
-3,0% |
Płatna telewizja |
91 261 |
63 627 |
43,4% |
Telefonia komórkowa |
2 550 355 |
2 623 950 |
-2,8% |
Internet |
152 492 |
192 584 |
-20,8% |
ARPU na RGU prepaid1) [PLN] |
20,8 |
20,2 |
3,0% |
1) ARPU skalkulowane zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15.
- Wyniki oglądalności kanałów Grupy Polsat w grupie komercyjnej w trzecim kwartale i pierwszych dziewięciu miesiącach roku są zgodne z naszą długoterminową strategią, pomimo silnego wpływu rynkowego Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Rosja 2018. Dynamiczny wzrost naszych przychodów z reklamy telewizyjnej i sponsoringu został wsparty szybką realizacją synergii zapowiedzianych w momencie nabycia nowych kanałów telewizyjnych – mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A., Telewizja Polsat Sp. z o.o. – Nasze inwestycje w transmisje sportowe premium stanowią dodatkowe silne wzmocnienie przychodów Grupy Telewizji Polsat. Wzbogaciliśmy portfolio kanałów Grupy Polsat nowymi płatnymi kanałami sportowymi Polsat Sport Premium i Eleven Sports, zbudowaliśmy najnowocześniejsze studio sportowe w Polsce dedykowane Lidze Mistrzów i Lidze Europy UEFA, przygotowaliśmy atrakcyjne oferty z tymi rozgrywkami dla klientów Cyfrowego Polsatu, Plusa, IPLI i Netii oraz byliśmy otwarci na współpracę z innymi operatorami TV. A to wszystko po to, by zapewnić najlepsze treści i oprawę meczów dla wszystkich fanów rozgrywek piłkarskich.
|
III kwartał |
9 miesięcy |
|
|||
|
2018 |
2017 |
Zmiana p.p./% |
2018 |
2017 |
Zmiana p.p./% |
Udział w oglądalności1, |
25,05% |
23,81% |
1,24 p.p. |
24,35% |
23,87% |
0,48 p.p. |
POLSAT (kanał główny) |
11,33% |
11,96% |
-0,63 p.p. |
11,47% |
12,45% |
-0,98 p.p. |
Kanały tematyczne |
13,73% |
11,85% |
1,88 p.p. |
12,88% |
11,42% |
1,46 p.p. |
Przychody z reklamy (mln PLN) |
241 |
231 |
4, 1% |
831 |
772 |
7,6% |
Udział w rynku reklamy3 |
27,6% |
28,1% |
-0,5 p.p. |
27% |
27,1% |
-0,1 p.p. |
|
|
|
|
|
|
|
Wydatki na reklamę telewizyjną na rynku4 (mln PLN) |
873 |
823 |
6% |
3 077 |
2 850 |
8% |
1) NAM, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba, uwzględniając oglądalność Live+2 (oglądalność z dnia emisji i z 2 kolejnych dni w ramach tzw. Time Shift Viewing), z uwzględnieniem kanałów Eleven (od czerwca 2018), z wyłączeniem kanałów partnerskich: Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature, Polsat Viasat History, JimJam, CI Polsat;
2) Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat wg definicji Starcom;
3) Szacunki własne na podstawie wstępnych danych Starcom;
4) Starcom, dane wstępne, reklama sportowa i sponsoring;
mln PLN |
III kwartał 2018 |
III kwartał 2017 |
zmiana r/r |
Przychody |
2 735 |
2 351 |
16,3% |
EBITDA |
920 |
811 |
13,4% |
Marża EBITDA |
33,6% |
34,5% |
-0,9 p.p. |
1)Zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe za okres 9 miesięcy zakończony 30 września 2018 r. oraz szacunki własne w odniesieniu do III kwartału 2017.
mln PLN |
III kwartał 2018 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
375 |
23% |
Koszty operacyjne2) |
281 |
31% |
EBITDA |
94 |
3% |
Marża EBITDA |
25,1% |
-4,7 p.p. |
1) Zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15
2) Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
– Trzeci kwartał tego roku to zarazem pierwszy kwartał pełnej konsolidacji wyników finansowych Netii i Eleven Sports Network. Osiągnęliśmy silne wyniki finansowe, które są odzwierciedleniem zdrowej kondycji biznesowej Grupy i przewyższają średnią prognoz analityków. To zasługa bardzo dobrych wyników sprzedażowych w obydwu segmentach i konsekwentnej realizacji strategii multiplay. Jednocześnie na wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w tym kwartale pozytywny wpływ miało włączenie do oferty hurtowej nowych kanałów telewizyjnych, w tym sportowych stacji premium. Wysokie wolne przepływy pieniężne zapewniają nam z kolei komfort, jeżeli chodzi o bieżące realizowanie założeń strategii biznesowej, planów inwestycyjnych i regularną spłatę zadłużenia − mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.
SEGMENT USŁUG ŚWIADCZONYCH KLIENTOM INDYWIDUALNYM I BIZNESOWYM |
2017 | 2017 | 2018 | |||||
1Q | 2Q | 3Q | 4Q | 1Q | 2Q6 | 3Q | ||
Łączna liczba RGU (kontraktowe+przedpłacone) | 16 216 128 | 16 273 840 | 16 410 325 | 16 522 597 | 16 522 597 | 16 579 337 | 16 698 622 | 16 851 153 |
USŁUGI KONTRAKTOWE | ||||||||
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: | 13 337 038 | 13 419 539 | 13 530 164 | 13 685 044 | 13 685 044 | 13 796 153 | 13 929 804 | 14 057 045 |
Płatna telewizja, w tym: | 4 785 947 | 4 835 534 | 4 882 505 | 4 942 640 | 4 942 640 | 4 984 391 | 5 027 520 | 5 038 210 |
Multiroom | 1 031 294 | 1 058 982 | 1 072 513 | 1 099 582 | 1 099 582 | 1 114 833 | 1 127 285 | 1 141 820 |
Telefonia komórkowa | 6 785 002 | 6 810 999 | 6 864 787 | 6 932 676 | 6 932 676 | 6 997 850 | 7 098 239 | 7 209 240 |
Internet | 1 766 089 | 1 773 006 | 1 782 872 | 1 809 728 | 1 809 728 | 1 813 912 | 1 804 045 | 1 809 595 |
Liczba klientów | 5 847 401 | 5 819 386 | 5 791 841 | 5 776 598 | 5 776 598 | 5 743 832 | 5 724 492 | 5 712 151 |
ARPU na klienta według MSSF 15 [PLN] | 80,3 | 81,2 | 80,5 | 81,9 | 81,9 | 82,9 | 84,0 | |
ARPU na klienta według MSR 18 [PLN] | 89,1 | 89,6 | 88,4 | 89,0 | 89,0 | 88,7 | 89,6 | 90,1 |
Churn na klienta | 8,5% | 8,6% | 8,8% | 8,8% | 8,8% | 8,5% | 8,3% | 7,9% |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta | 2,28 | 2,31 | 2,34 | 2,37 | 2,37 | 2,40 | 2,43 | 2,46 |
Średnia liczba RGU, w tym: | 13 313 971 | 13 379 081 | 13 467 835 | 13 596 202 | 13 439 272 | 13 741 811 | 13 858 205 | 13 995 952 |
Płatna telewizja, w tym: | 4 781 680 | 4 817 543 | 4 856 979 | 4 905 839 | 4 840 510 | 4 963 830 | 5 013 604 | 5 029 344 |
Multiroom | 1 029 294 | 1 051 692 | 1 064 544 | 1 082 951 | 1 057 120 | 1 108 316 | 1 121 333 | 1 134 327 |
Telefonia komórkowa | 6 769 379 | 6 790 804 | 6 836 282 | 6 894 295 | 6 822 690 | 6 963 584 | 7 036 346 | 7 161 022 |
Internet | 1 762 912 | 1 770 734 | 1 774 574 | 1 796 068 | 1 776 072 | 1 814 397 | 1 808 255 | 1 805 586 |
Średnia liczba klientów | 5 872 517 | 5 828 405 | 5 803 517 | 5 781 207 | 5 821 411 | 5 760 338 | 5 732 091 | 5 717 882 |
USŁUGI PRZEDPŁACONE | ||||||||
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: | 2 879 090 | 2 854 301 | 2 880 161 | 2 837 553 | 2 837 553 | 2 783 184 | 2 768 818 | 2 794 108 |
Płatna telewizja | 48 224 | 57 183 | 63 627 | 79 561 | 79 561 | 75 159 | 59 722 | 91 261 |
Telefonia komórkowa | 2 646 477 | 2 616 592 | 2 623 950 | 2 579 613 | 2 579 613 | 2 539 402 | 2 545 749 | 2 550 355 |
Internet | 184 389 | 180 526 | 192 584 | 178 379 | 178 379 | 168 623 | 163 347 | 152 492 |
ARPU na RGU [PLN] | 18,7 | 20,5 | 20,2 | 20,1 | 19,9 | 20,1 | 20,4 | 20,8 |
Średnia liczba RGU, w tym: | 3 050 604 | 2 882 155 | 2 863 783 | 2 851 766 | 2 912 076 | 2 789 695 | 2 771 707 | 2 774 199 |
Płatna telewizja | 48 659 | 69 132 | 54 950 | 65 088 | 59 457 | 58 222 | 69 503 | 58 358 |
Telefonia komórkowa | 2 800 366 | 2 631 773 | 2 620 575 | 2 601 552 | 2 663 566 | 2 558 174 | 2 536 844 | 2 555 414 |
Internet | 201 579 | 181 250 | 188 258 | 185 126 | 189 053 | 173 299 | 165 360 | 160 427 |