W 2001 roku sieć Plus GSM pozyskała 982.2 tysiące nowych użytkowników. Ich łączna liczba sięgnęła 3,443.6 tys., co oznacza przyrost o 40% w porównaniu z rokiem 2000 (2,461.4 tys.). Przychody** w 4 kwartale 2001 r. wyniosły 1,098.6 mln zł, o 15.5% więcej niż w czwartym kwartale 2000 roku (951.2 mln zł). Przychody w całym 2001 r. wyniosły 4.2 miliarda zł, o 20.3% więcej niż w roku 2000 (3.5 miliarda zł). Wzrost przychodów w 2001 r. spowodowany jest przede wszystkim rosnącą liczbą klientów, jak również imponującym wzrostem użycia usług nie-głosowych (transmisja danych) oferowanych klientom przez Spółkę. Znaczny wzrost odnotowano zwłaszcza w przypadku usług GPRS, które stanowią tzw. ofertę usług '2.5 G', które już w chwili obecnej mogą zaspokoić większość potrzeb klientów związanych z zaawansowanymi usługami teleinformatycznymi charakterystycznym dla nadchodzącej '3G'. Oferta produktowo - usługowa sieci Plus GSM została wydatnie poszerzona, w wyniku wprowadzanie serwisów informacyjnych i rozrywkowych, oraz usług wykorzystujących nowe możliwości szybkiej i pakietowej transmisji danych. Polkomtel S.A. osiągnął w czwartym kwartale 2001 roku zysk netto wynoszący 114.8 mln zł, ponad cztery razy więcej niż w tym samym okresie 2000 roku (28.7 mln PLN). Całoroczny zysk netto sięgnął 590.9 mln zł i był niemal trzy razy wyższy niż zysk w roku 2000 (205.9 mln zł).
Przez trzy kolejne lata Polkomtel osiągał zysk netto. Komentując te wyniki Marek Mroczkowski, Prezes Zarządu - Dyrektor Generalny Polkomtel SA, powiedział: "W roku 2001 naszym celem nadrzędnym stała się satysfakcja klienta i efektywne funkcjonowanie firmy. Temu podporządkowaliśmy nasze wysiłki. Efektem są wyniki, jakimi nie może pochwalić się żaden inny polski operator telefonii komórkowej. Nasza oferta produktowo-usługowa dokładnie trafia w potrzeby naszych klientów. Doceniamy zaufanie i lojalność, jaką naszej firmie okazują klienci - zobowiązuje nas to do jeszcze lepszej pracy w celu wprowadzenia najlepszych pomysłów na polski rynek. Wspólnie z naszymi partnerami biznesowymi pracujemy systematycznie nad nowymi i atrakcyjnymi usługami dla abonentów indywidualnych i biznesowych. Tempo inwestowania jest wciąż wysokie, a rosnące przychody i zyski pozwolą na utrzymanie wysokiej dynamiki inwestycji zgodnie z oczekiwaniami klientów i Akcjonariuszy. Warto też podkreślić, że zysk netto osiągnięty w roku 2001 pozwala pokryć straty z lat ubiegłych."
Koszty sprzedaży i koszty pozostałe wyniosły w czwartym kwartale 2001 roku 729.5 mln zł, o 3.7% więcej, niż w tym samym okresie w roku 2000 (703.4 mln zł). W całym roku 2001 koszty sprzedaży i koszty pozostałe wyniosły 2,704.2 mln zł, o 10.8 proc więcej niż w roku 2000 (2,439.6 mln zł). Oznacza to, że dynamika wzrostu przychodów była wyższa od tempa wzrostu kosztów, co odzwierciedla poprawę efektywności w Spółce. Wyniki te były następstwem racjonalnej polityki finansowej i przeznaczenia odpowiednich środków na poprawę jakości obsługi klienta.
EBITDA w czwartym kwartale wyniosła 369.1 mln zł, o 49.0% więcej, niż w tym samym okresie roku 2000 (247.8 mln zł). W ujęciu rocznym EBITDA wyniosła w 2001 roku 1,527.4 mln zł, o 41.6% więcej niż w roku 2000 (1,078.6 mln zł)
W czwartym kwartale sieć pozyskała 279.1 tys. użytkowników. Na koniec 2001 roku liczba użytkowników wyniosła 3.44 mln, czyli o 39.9% więcej niż na koniec poprzedniego roku. Liczba użytkowników usługi abonamentowej wyniosła 1.96 mln użytkowników, a usługi przedpłaconej 1.48 mln (wzrost odpowiednio o 21.8% i 74.2% w stosunku do roku poprzedniego). Usługi przedpłacone ponownie okazały się niezwykle popularne i prawie 60% naszych nowych klientów wybrało SIMPLUS, najpopularniejszą usługę telefonii komórkowej w Polsce. Wartość usług oferowanych przez Spółkę klientom abonamentowym wzrosła, dzięki dodatkowym minutom i wiadomościom tekstowym SMS wliczonym w abonament bez dodatkowych opłat.
Wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł w 2001 roku 22.0%, o 5,6 punktu procentowego więcej niż w roku 2000. W czwartym kwartale 2001 roku osiągnął poziom 5,1%, o 1,0 punkt procentowy więcej niż w czwartym kwartale poprzedniego roku i o 0,7 punktu procentowego mniej niż w trzecim kwartale 2001 roku. Zahamowanie tempa wzrostu wskaźnika rezygnacji było wynikiem rosnącej atrakcyjności oferty sieci Plus GSM oraz szeregu programów lojalnościowych premiujących w różny sposób abonentów aktywniejszych i z dłuższym stażem (np. program wymiany aparatów, pakiety dodanych minut).
"Trudna sytuacja makroekonomiczna w Polsce to dla Polkomtel ogromne wyzwanie - powiedział Jesper Helmuth Larsen, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy Polkomtel S.A. - Efektywne zarządzanie sprawiło, że dynamika wzrostu przychodów w zeszłym roku znacznie przewyższała tempo wzrostu kosztów, co w efekcie przyczyniło się do wypracowania znaczącego zysku netto. Dobrze wykwalifikowana kadra i skuteczne zabezpieczanie się przed nieuczciwymi klientami zaowocowało znaczącym obniżeniem kosztów konsultingu i kosztów "złego długu". Pomimo bardzo dobrych wyników, Polkomtel w dalszym ciągu inwestuje więcej, niż zyskuje na działalności operacyjnej i wciąż potrzebuje finansowania nie tylko ze strony akcjonariuszy, ale także przy pomocy kredytów bankowych. Dodał jednak, że "w okresie kiedy niektóre firmy mają problemy z pożyczaniem pieniędzy na podobne przedsięwzięcia, Polkomtel ich nie ma, gdyż jako firma gospodarująca racjonalnie i oszczędnie cieszy się zaufaniem instytucji finansowych".
Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na abonenta) w czwartym kwartale ubiegłego roku wyniosło 110.7 zł, w porównaniu z tym samym okresem roku 2000 było niższe o 16.1% (132.0 zł). W ujęciu rocznym średnie miesięczne ARPU wyniosło 114.5 zł i było o 17.9% niższe niż w roku 2000 (139.5 zł). Spadek ARPU wynika przede wszystkim z faktu pozyskiwania klientów rzadziej korzystających z usług Plus GSM oraz niższych przychodów od klientów abonamentowych wynikających z wprowadzenia nowych, tańszych taryf, co jest zgodne z trendem występującym u wszystkich operatorów europejskich w miarę wzrostu wskaźnika penetracji. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w czwartym kwartale 2001 roku wyniosło 164.7 zł (dla użytkowników usług bezabonamentowych 37.3 zł) i spadło o 7.9% (dla użytkowników SIMPLUSA - wzrosło o 5.7%) w porównaniu z tym samym okresem roku 2000 (ABONAMENT 178.9 zł, SIMPLUS 35.3 zł). Średnie miesięczne ARPU w 2001 wyniosło 165.4 zł dla klientów abonamentowych i 36.6 zł dla SIMPLUSA - odpowiednio spadek o 11.4%, wzrost o 6.7% w porównaniu z rokiem 2000 (186.7 zł i 34.3 zł).
Całkowite zadłużenie firmy Polkomtel wyniosło na koniec 2001 roku 2,072.0 mln zł, o 7.0% więcej w porównaniu z końcem roku 2000 (1,936.2 mln zł). Ważnym elementem zadłużenia w 2001 roku była pożyczka udzielona przez akcjonariuszy Polkomtel w wysokości 500 mln zł na pokrycie opłat za licencję UMTS.
W czwartym kwartale 2001 roku Polkomtel zainwestował 305.5 mln zł, a w całym 2001 roku - 938.5 mln zł. Poziom inwestycji był więc praktycznie na takim samym poziomie jak w 2000 r. (948.0 mln zł). Od rozpoczęcia działalności firmy w 1996 roku nakłady inwestycyjne Polkomtel sięgnęły 4.4 mld zł (bez opłat koncesyjnych).
Prognozy na rok 2002 są optymistyczne. Oczekiwana liczba klientów osiągnie poziom 4,5 mln przy łącznym wskaźniku penetracji telefonów komórkowych w Polsce na poziomie ok. 30% do końca roku. W przypadku Polkomtelu, pozwoli to na wzrost przychodów, które na koniec 2002 roku powinny osiągnąć poziom 5.0 miliarda zł.
Struktura Akcjonariatu firmy Polkomtel S.A.
Akcjonariuszami Polkomtel S.A. są: KGHM Polska Miedź S.A., PKN Orlen S.A., TeleDanmark A/S i Vodafone Americas Asia - po 19,61% akcji, PSE S.A. - 16,05% oraz Węglokoks S.A. - 4,0%, Tel-Energo S.A. - 1,01% i TelBank S.A. - 0,5%. Kapitał akcyjny spółki wynosi 2, 05 mld złotych.
Wyniki za czwarty kwartał | ||||
Statystyki | ||||
4 kw. 2000 | 4 kw. 2001 | Zmiana (%) | ||
Churn - wskaźnik rezygnacji (%) | 4.1 | 5.1 | 1.0 | pkt. % |
ARPU (PLN) | 132.0 | 110.7 | ( 16.1 ) | |
Wyniki finansowe Polskie standardy księgowości | ||||
PLN mln. | 4 kw. 2000 | 4 kw. 2001 | Zmiana (%) | |
Przychody | 951.2 | 1,098.6 | 15.5 | |
Koszty sprzedaży i koszty pozostałe | ( 703.4 ) | ( 729.5 ) | 3.7 | |
EBITDA* | 247.8 | 369.1 | 49.0 | |
EBITDA - marża (%) | 26.1 | 31.9 | 5.8 | pkt. % |
Zysk netto | 28.7 | 114.8 | 300.2 | |
Wyniki narastająco od początku roku (YTD) | ||||
Statystyki | ||||
2000 | 2001 | Zmiana (%) | ||
Subskrybenci ('000) | 2,461.4 | 3,443.6 | 39.9 | |
Churn - wskaźnik rezygnacji (%) | 16.4 | 22.0 | 5.6 pkt. % | |
ARPU (PLN) | 139.5 | 114.5 | ( 17.9 ) | |
Wyniki finansowe Polskie standardy księgowości | ||||
PLN mln. | 2000 | 2001 | Zmiana (%) | |
Przychody | 3,518.2 | 4,231.6 | 20.3 | |
Koszty sprzedaży i koszty pozostałe | ( 2,439.6 ) | ( 2,704.2 ) | 10.8 | |
EBITDA | 1,078.6 | 1,527.4 | 41.6 | |
EBITDA - marża (%) | 30.7 | 35.6 | 4.9 | pkt. % |
Zysk netto | 205.9 | 590.9 | 187.0 | |
Wyniki finansowe- US GAAP | ||||
PLN mln. | 3 kw. 2001 YTD | 4 kw. 2001 YTD | ||
Przychody | 3,090.2 | 4,231.6 | ||
Koszty sprzedaży i koszty pozostałe | ( 1,928.8 ) | ( 2,690.1 ) | ||
EBITDA | 1,161.4 | 1,541.5 | ||
EBITDA - marża (%) | 37.6 | 36.4 | ||
Zysk netto | 459.0 | 629.6 |
* Średni przychód na abonenta
** Wyniki audytowane