W pierwszym kwartale 2002 roku sieć Plus GSM pozyskała 188,6 tys. nowych użytkowników. Ich łączna liczba na koniec kwartału sięgnęła 3 632,3 tys., co oznacza wzrost o 37,5 % w porównaniu z końcem pierwszego kwartału roku 2001 (2 641,2 tys.). Przychody w pierwszym kwartale 2002 r. wyniosły 1 123,9 mln zł, o 17,6 % więcej niż w pierwszym kwartale 2001 roku (955,8 mln zł). Wzrost przychodów w 2002 r. spowodowany jest przede wszystkim rosnącą liczbą klientów oraz zwiększającymi się przychodami z usług transmisji danych, pośród których wciąż prym wiodą usługi wykorzystujące technologię SMS. Dodatkowo znaczny wpływ miał wzrost przychodów z tytułu połączeń z pozostałymi operatorami o 58,2 mln PLN. Polkomtel S.A. osiągnął w pierwszym kwartale 2002 roku zysk netto wynoszący 188,4 mln zł, ponad dwa razy więcej niż w tym samym okresie 2001 roku (90,5 mln PLN).
- Wyniki finansowe pierwszego kwartału uznaję za satysfakcjonujące - powiedział Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu Polkomtel S.A. Cieszę się, że mogę kierować spółką o dobrej kondycji finansowej i stabilnej bazie abonenckiej. Celem naszym jest systematyczne doskonalenie sprawności działania i oferty usługowej oraz umacnianie pozycji rynkowej Plus GSM, szczególnie wśród klientów korporacyjnych. Wysokie przychody pozwalają nam na doskonalenie obsługi klientów, rozwijanie programów lojalnościowych i wprowadzanie nowych usług.
Koszty sprzedaży wyniosły w pierwszym kwartale 2002 roku 419,7 mln zł, o 20,3 % więcej, niż w tym samym okresie w roku 2001 (348,9 mln zł). Znaczący wpływ na wzrost kosztów sprzedaży miały koszty rozmów wychodzących do pozostałych operatorów, które wzrosły o 50,4 mln PLN kwartał do kwartału, czego przyczyną była zmiana cen połączeń z pozostałymi operatorami, oraz rosnąca liczba połączeń do innych operatorów telefonii komórkowej.
Zysk operacyjny w pierwszym kwartale 2002 roku wyniósł 304,2 mln zł, o 39,5 % więcej, niż w tym samym okresie roku 2001 (218,0 mln zł). Tak duży wzrost był spowodowany zaostrzeniem przez firmę polityki kosztowej, czego efektem był spadek kosztów ogólnych o 8,1 % Rozsądna polityka eliminowania nieuczciwych klientów pozwoliła na niemal dwukrotne zmniejszenie kosztów złego długu.
- Rozsądna polityka kosztowa zaowocowała zdecydowaną poprawą wyniku operacyjnego - powiedział Jesper Helmuth Larsen, Dyrektor Finansowy Polkomtel S.A., Członek Zarządu. - Skuteczne zarządzanie spółką pozwoliło na osiągnięcie wskaźnika EBITDA na poziomie 41,4 procent, najwyższym w historii firmy.
Zysk przed opodatkowaniem w pierwszym kwartale 2002 roku wyniósł 234,9 mln zł, o 47,4 % więcej, niż w tym samym okresie roku 2001 (159,4 mln zł). Było to spowodowane osiągnięciem wysokiego zysku operacyjnego oraz relatywnie niewielkim wzrostem kosztów finansowych (o 10,6 mln PLN).
W pierwszym kwartale 2002 roku sieć pozyskała 188,6 tys. użytkowników, o 4,9% więcej, niż w pierwszym kwartale 2001 (179,8 tys.). Liczba użytkowników usług abonamentowych w pierwszym kwartale 2002 roku wzrosła o 18,5 tys., o 52,7 % mniej niż w pierwszym kwartale 2001 roku (39,0 tys.), natomiast liczba użytkowników SIMPLUS wzrosła o 170,1 tys., o 20,9 % więcej, niż w pierwszym kwartale 2001 roku. Wśród użytkowników usług bezabonamentowych coraz większa grupę stanowią klienci biznesowi.
Wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł w pierwszym kwartale 2002 roku 5,1 %, o 0,4 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie 2001 roku i był na identycznym poziomie jak w czwartym kwartale 2001 roku. Stabilizacja wskaźnika churn to w znaczącym stopniu skutek działania programów lojalnościowych. Intensyfikacja działań lojalnościowych oraz programu wymiany aparatów ma za zadanie utrzymanie poziomu churn na poziomie zbliżonym do obecnego.
Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na abonenta) w pierwszym kwartale 2002 roku wyniosło 100,9 zł, w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 było niższe o 15,0 % (118,6 zł). Spadek ARPU wynika przede wszystkim ze spadających cen rozmów, wprowadzania na rynek atrakcyjniejszych dla klientów taryf oraz zmiany struktury klientów Polkomtel - wciąż wzrastającego udziału klientów SIMPLUSa. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w pierwszym kwartale 2002 roku wyniosło 153,8 zł, o 7,1 % mniej w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (165,6 zł ). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSa w pierwszym kwartale 2002 roku wyniosło 34,0 zł, o 4,6 % mniej w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 ( 35,6 zł ).
Całkowite zadłużenie firmy Polkomtel wyniosło na koniec pierwszego kwartału 2002 roku 2 030,7 mln zł, o 1,8 % więcej w porównaniu z końcem pierwszego kwartału 2001 roku (1 995,3 mln zł).
W pierwszym kwartale 2002 roku Polkomtel zainwestował 185,5 mln zł. Poziom inwestycji był więc o 28,9% wyższy niż w tym samym okresie roku 2001 (143,8 mln zł). Kolejne kwartały przyniosą dalszy wzrost inwestycji, który wynika w dużej mierze z konieczności rozbudowy sieci ze względu na zwiększenie jej pojemności z powodu rosnącej liczby klientów. Od rozpoczęcia działalności firmy w 1996 roku nakłady inwestycyjne Polkomtel sięgnęły 4,6 mld zł (bez opłat koncesyjnych).
Pomimo wciąż utrzymującej się złej sytuacji makroekonomicznej Polski, prognozy dotyczące polskiego rynku telefonii komórkowej na rok 2002 rokują wysokie tempo jego rozwoju. Oczekiwana liczba klientów Polkomtel S.A. osiągnie poziom 4,5 mln na koniec roku, przy łącznym wskaźniku penetracji telefonów komórkowych w Polsce na poziomie ok. 33%, co pozwoli na znaczny wzrost przychodów.