Na koniec pierwszego kwartału bieżącego roku T‑Mobile Polska obsługiwał bazę 10,82 mln klientów. Liczba ta oznacza wzrost o 314 tysięcy w porównaniu do analogicznego kwartału roku ubiegłego. Operator zanotował wzrost przede wszystkim bazy abonamentowej, a więc tej grupy, na której koncentrował swoje działania w ostatnich miesiącach. W tym segmencie miesięczny średni wynik churn wyniósł 0,8%.
W tym czasie przychody z usług mobilnych wzrosły łącznie o 2,8% (r/r), a operator zanotował wzrosty przychodów z usług zarówno w sektorze prywatnym jak i biznesowym. Spółka wypracowała zysk EBITDA After Lease[1] w wysokości 398 mln zł, co stanowi wzrost o 0,5% w ujęciu rocznym[2]. Co ważne, rezultat ten udało się osiągnąć, mimo znaczącej presji, pod którą znalazły się przychody T‑Mobile na skutek: pożaru budynków sąsiadujących z data center w Annopolu oraz zmniejszenia zakresu działalności w obszarze nisko marżowej działalności hurtowej. Na skutek tych czynników przychody w pierwszym kwartale 2019 r. wyniosły 1,496 mld zł.
W pierwszym kwartale bieżącego roku T‑Mobile kontynuował działania obliczone na dalsze dostosowanie oferty do oczekiwań i poprawę satysfakcji klientów, co zaowocowało wzrostem oceny jakości obsługi i kontynuacją pozytywnego trendu w obszarze utrzymania klienta. Operator poprawił wynik churn o 0,1p.p. w stosunku do ostatniego kwartału roku 2018 i wyrównał rekordowy wynik z trzeciego kwartału 2018 roku, notując rezultat 0,8, co znacząco wspierało wzrost bazy klientów postpaid.
Ze Smart Car korzysta od grudnia 2018 r. ponad 5000 klientów.
Od początku tego roku agregacja pasma działa na ponad 400 nowych stacjach co oznacza, że jest ich obecnie już 7500 mając w zasięgu blisko 65% populacji kraju. Blisko 1250 z nich oferuje agregację 4 pasm (800MHz, 1800MHz, 2100MHz, 2600MHz). Pierwszy kwartał tego roku to również kontynuacja zapoczątkowanego w 2018 roku projektu zmiany sposobu wykorzystania częstotliwości z zakresu 1800MHz. Do końca kwietnia proces ten został zamknięty na 69% stacji obsługujących tę technologię. Zakończenie całego projektu, którego efektem będzie samodzielne korzystanie przez T‑Mobile z częstotliwości 1800MHz na terenie całego kraju planowane jest jeszcze w tym roku.
Precyzyjne dane operacyjne i finansowe podało DT w swoich wynikach Grupy.
|
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Q4 |
FY |
Q1 |
Change |
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL REVENUE |
375 |
368 |
392 |
390 |
1 526 |
348 |
(7,2) |
PRODUCT VIEW |
375 |
368 |
392 |
390 |
1 526 |
348 |
(7,2) |
- Fixed network |
27 |
27 |
28 |
38 |
120 |
30 |
11,1 |
- Mobile communications |
348 |
340 |
365 |
353 |
1 406 |
318 |
(8,6) |
SEGMENT VIEW |
375 |
368 |
392 |
390 |
1 526 |
348 |
(7,2) |
- of which Consumer |
211 |
204 |
214 |
212 |
841 |
202 |
(4,3) |
- of which Business |
127 |
122 |
125 |
145 |
520 |
123 |
(3,1) |
EBITDA |
96 |
101 |
97 |
96 |
390 |
110 |
14,6 |
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) |
25,6 |
27,4 |
24,8 |
24,6 |
25,6 |
31,6 |
6,0p |
EBITDA AL |
95 |
99 |
95 |
94 |
382 |
92 |
(3,2) |
EBITDA AL MARGIN (EBITDA AL / TOTAL REVENUE) |
25,3 |
26,9 |
24,2 |
24,1 |
25,0 |
26,4 |
1,1p |
CASH CAPEX (AS REPORTED) |
59 |
50 |
50 |
60 |
219 |
65 |
10,2 |
|
|
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Q4 |
FY |
Q1 |
Change |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fixed network Access Lines |
('000) |
27 |
26 |
19 |
18 |
18 |
18 |
(33,3) |
- IP Accesslines |
('000) |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
(100,0) |
Broadband Customers Retail |
('000) |
23 |
23 |
20 |
18 |
18 |
11 |
(52,2) |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Service revenue |
(€) |
223 |
220 |
234 |
233 |
910 |
222 |
(0,4) |
CUSTOMERS |
('000) |
10 509 |
10 609 |
10 693 |
10 787 |
10 787 |
10 823 |
3,0 |
- contract |
('000) |
6 990 |
7 068 |
7 152 |
7 243 |
7 243 |
7 298 |
4,4 |
- prepaid |
('000) |
3 519 |
3 541 |
3 541 |
3 544 |
3 544 |
3 525 |
0,2 |
NET ADDS |
('000) |
56 |
100 |
84 |
94 |
333 |
36 |
(35,7) |
- contract |
('000) |
69 |
78 |
84 |
90 |
322 |
55 |
(20,3) |
- prepaid |
('000) |
(14) |
22 |
0 |
3 |
12 |
(20) |
(42,9) |
AVERAGE MONTHLY CHURN |
(%) |
1,4 |
1,3 |
1,4 |
1,3 |
1,4 |
1,3 |
(0,1p) |
- contract |
(%) |
1,0 |
0,9 |
0,8 |
0,9 |
0,9 |
0,8 |
(0,2p) |
ARPU |
€ |
7 |
7 |
8 |
7 |
7 |
7 |
0,0 |
- contract |
€ |
9 |
9 |
10 |
10 |
10 |
9 |
0,0 |
- prepaid |
€ |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
0,0 |
MOU PER CUSTOMER |
(min) |
260 |
253 |
248 |
245 |
252 |
255 |
(1,9) |
- contract |
(min) |
344 |
333 |
327 |
323 |
332 |
337 |
(2,0) |