Deutsche Telekom podało wyniki swojego polskiego oddziału za IV kw. 2019 r.
Note | Q4 2018 | Q1 2019 | Q2 2019 | Q3 2019 | Q4 2019 | Change % | FY 2018 | FY 2019 | Change % | |
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) | ||||||||||
Fixed network Access Lines | ('000) | 18 | 18 | 19 | 19 | 18 | 0,0 | 18 | 18 | 0,0 |
- IP Accesslines | ('000) | 1 | 0 | 0 | 3 | 4 | n.a. | 1 | 4 | n.a. |
Broadband Customers Retail | ('000) | 18 | 11 | 10 | 11 | 18 | 0,0 | 18 | 18 | 0,0 |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | ||||||||||
Service revenue | (€) | 233 | 222 | 231 | 235 | 241 | 3,4 | 910 | 930 | 2,2 |
CUSTOMERS | ('000) | 10 787 | 10 823 | 10 869 | 10 908 | 10 954 | 1,5 | 10 787 | 10 954 | 1,5 |
- contract | ('000) | 7 243 | 7 298 | 7 374 | 7 434 | 7 504 | 3,6 | 7 243 | 7 504 | 3,6 |
- prepaid | ('000) | 3 544 | 3 525 | 3 495 | 3 474 | 3 450 | (2,7) | 3 544 | 3 450 | (2,7) |
NET ADDS | ('000) | 94 | 36 | 47 | 38 | 46 | (51,1) | 333 | 167 | (49,8) |
- contract | ('000) | 90 | 55 | 76 | 60 | 70 | (22,2) | 322 | 261 | (18,9) |
- prepaid | ('000) | 3 | (20) | (29) | (21) | (24) | n.a. | 12 | (94) | n.a. |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,2 | (0,1p) | 1,4 | 1,3 | (0,1p) |
- contract | (%) | 0,9 | 0,8 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | (0,2p) | 0,9 | 0,8 | (0,1p) |
ARPU | (€) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 0,0 | 7 | 7 | 0,0 |
- contract | (€) | 10 | 9 | 9 | 9 | 9 | (10,0) | 10 | 9 | (10,0) |
- prepaid | (€) | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0,0 | 3 | 3 | 0,0 |
Note | Q4 2018 millions of € | Q1 2019 millions of € | Q2 2019 millions of € | Q3 2019 millions of € | Q4 2019 millions of € | Change % | FY 2018 millions of € | FY 2019 millions of € | Change % | |
TOTAL REVENUE | 390 | 348 | 366 | 373 | 399 | 2,3 | 1 526 | 1 486 | (2,6) | |
PRODUCT VIEW | 390 | 348 | 366 | 373 | 399 | 2,3 | 1 526 | 1 486 | (2,6) | |
- Fixed network | 2 | 38 | 30 | 31 | 32 | 43 | 13,2 | 120 | 135 | 12,5 |
- Mobile communications | 2 | 353 | 318 | 335 | 342 | 356 | 0,8 | 1 406 | 1 351 | (3,9) |
SEGMENT VIEW | 390 | 348 | 366 | 373 | 399 | 2,3 | 1 526 | 1 486 | (2,6) | |
- of which Consumer | 212 | 202 | 210 | 209 | 215 | 1,4 | 841 | 836 | (0,6) | |
- of which Business | 145 | 123 | 130 | 131 | 150 | 3,4 | 520 | 534 | 2,7 | |
EBITDA | 1 | 96 | 110 | 118 | 116 | 110 | 14,6 | 390 | 454 | 16,4 |
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) | % | 24,6 | 31,6 | 32,2 | 31,1 | 27,6 | 3,0p | 25,6 | 30,6 | 5,0p |
EBITDA AL | 94 | 92 | 100 | 98 | 93 | (1,1) | 382 | 383 | 0,3 | |
EBITDA AL MARGIN (EBITDA AL / TOTAL REVENUE) | % | 24,1 | 26,4 | 27,3 | 26,3 | 23,3 | (0,8p) | 25,0 | 25,8 | 0,8p |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 60 | 65 | 42 | 49 | 64 | 6,7 | 219 | 220 | 0,5 |
W roku 2019 T‑Mobile Polska zanotował:
Po 5 latach spadków EBITDA T‑Mobile Polska zaraportował pierwszy wzrost EBITDA od 2015 r. W rezultacie wskaźnik EBITDA AL za 2019 r. wzrósł o 15 milionów PLN (0,9%) w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniósł 1,645 miliardów PLN. Na przychody TMPL znaczny negatywny wpływ miały skutki pożaru centrum danych, które miało miejsce na początku roku, a także zmiana strategii biznesowej polegająca na zmniejszeniu aktywności w niskomarżowym i nie budującym wartości dodanej segmencie hurtowej sprzedaży urządzeń. Ten negatywny wpływ został w dużej mierze skompensowany wzrostem przychodów z usług mobilnych o 3% (r/r) oraz w obszarze ICT.
Baza klientów osiągnęła poziom 10,954 miliona na koniec czwartego kwartału, zwiększając się o 261 tysięcy nowych klientów kontraktowych, co stanowi 3,6% w porównaniu do końca 2018 r.
W roku 2019 T‑Mobile Polska odnotował wzrost inwestycji o niemal 2%, głównie w wewnętrzne systemy informatyczne wymagane przez przeprowadzaną właśnie transformację agile.
Decyzja o zmianie naszego podejścia do sprzedaży hurtowej terminali połączona ze istotną przeszkodą w postaci utraconych przychodów w wyniku pożaru centrum danych Annopol wpłynęła na nasze wyniki w pierwszej połowie roku. Rosnące przychody z usług moblinych w połączeniu z szybkim wzrostem segmentu ICT i poprawą dyscypliny kosztowej pozwoliły nam ustabilizować przychody i osiągnąć wyraźną poprawę wyników z końcem roku – powiedział Juraj Andras, członek Zarządu T‑Mobile Polska ds. finansowych
Do końca roku z aplikacji „Mój T‑Mobile” skorzystało 41% klientów operatora. Jej zwiększona popularność ma również związek z cotygodniowymi bonusami w ramach akcji „Happy Fridays”, dzięki której klienci mogą w każdy piątek aktywować w aplikacji nowe prezenty od operatora – w ciągu 10 tygodni ponad 2 miliony klientów skorzystało z tej możliwości.
Oferty MagentaBIZNES cieszyły się rosnącym zainteresowaniem klientów. Z tych planów taryfowych korzysta ponad połowa klientów biznesowych T‑Mobile, a poziom odejść jest najniższy od 10 lat. ARPU klientów MagentaBIZNES również rosło przez cały rok w wyniku zwiększającej się popularności usług dodanych.
W okresie 2017-2019 ilość danych przesyłanych przez użytkowników T‑Mobile wzrosła o blisko 200%. W drugiej połowie roku zrealizowana została modernizacja sieci 2G/3G/4G w Warszawie. W ramach projektu wymieniona została infrastruktura aktywna stacji bazowych. Wszystkie zmodernizowane stacje obsługują obecnie agregację 3 lub 4 pasm częstotliwości, technologię QAM256 oraz MIMO 4x4 dla częstotliwości 1800 MHz, 2100 MHz i 2600 MHz. Pozwoliło to na zwiększenie realnych prędkości przesyłania danych, a ich nominalne wartości wrosły do blisko 600 Mbps w przypadku stacji z agregacją 3 pasm częstotliwości i 700 Mbps w przypadku agregacji 4 pasm.
W 2020 roku T‑Mobile planuje realizację modernizacji sieci w kolejnych dużych miastach Polski. Na koniec 2019 roku klienci T‑Mobile mogli korzystać z zasięgu dostarczanego przez 11350 stacji bazowych. 8850 z nich oferowało agregację przynajmniej dwóch pasm częstotliwości docierając z zasięgiem do ponad 78% populacji kraju.