Firmy IBM i Nokia poinformowały dziś o nawiązaniu współpracy w celu tworzenia bezprzewodowych rozwiązań zwiększających mobilność pracowników.
Dzięki połączeniu platformy komunikatorów firmy Nokia i oprogramowania IBM do urządzeń bezprzewodowych pracownicy podróżujący w sprawach służbowych w różnych częściach świata dostaną do dyspozycji nowe funkcje, w tym wiadomości błyskawiczne, będą mogli pracować wydajniej oraz korzystać z uniwersalnej łączności i zaawansowanych możliwości nowych aplikacji dla przedsiębiorstw.
W początkowej fazie nowe rozwiązania przeznaczone są do automatyzacji pracy handlowców i pracowników terenowych w branży farmaceutycznej i ubezpieczeniowej oraz administracji publicznej, a ich pierwszymi użytkownikami będą firmy Pfizer, Ricoh i Daimler Chrysler. Dzięki nim na przykład pracownicy terenowi i przedstawiciele handlowi dysponujący komunikatorami Nokia będą mogli uzyskać dostęp do zleceń roboczych i instrukcji sprzedaży przechowywanych na serwerach w firmie, szybciej i sprawniej obsługiwać klientów, a także ograniczyć koszty sprzedaży i obsługi.
Nowe rozwiązania bazują na różnorodnych aplikacjach IBM, które zostały przystosowane do komunikatorów Nokia z systemem operacyjnym Symbian. Będą to między innymi WebSphere Everyplace Access Client, WebSphere Everyplace Connection Manager Client, WebSphere Micro Environment, IBM Tivoli oraz Lotus Sametime Instant Messaging Client dla aparatów Nokia Communicator. Aplikacje te zapewniają łączność z różnymi systemami działającymi w firmie, dzięki czemu użytkownik ma stały dostęp do istotnych informacji. Pozwalają one również przedsiębiorstwom produkcyjnym i usługowym udostępniać mobilnym pracownikom wartościowe aplikacje i usługi zupełnie nowej klasy. Integracją systemów z tymi rozwiązaniami zajmie się dział IBM Global Services.
"IBM oferuje rozwiązania do różnych urządzeń, wykorzystujących różne systemy operacyjne. System Symbian OS stanowi wydajną platformę biznesową do wdrażania urządzeń spełniających wymagania przedsiębiorstw" - mówi Gary Cohen, dyrektor generalny działu IBM Pervasive Computing. "Ogłoszona dziś współpraca z firmą Nokia nie tylko podkreśla znaczenie środowiska Java z punktu widzenia nowych urządzeń, ale pokazuje również, jak ważna dla dzisiejszych przedsiębiorstw jest technologia bezprzewodowa, która pozwala im zwiększyć dostępność stosowanych aplikacji i infrastruktury".
Firmy Nokia i IBM wspólnie opracowały bardzo wszechstronne środowisko Java dla mobilnych przedsiębiorstw, obejmujące technologie J2ME MIDP 2.0 i CDC Personal Profile 1.0 oraz kilka innych interfejsów programistycznych Java do urządzeń bezprzewodowych. Technologia IBM WebSphere Micro Environment do systemu Symbian OS zapewni środowisko wykonawcze J2ME Personal Profile w nowym aparacie Nokia 9500 Communicator, umożliwiając integrację oprogramowania pośredniczącego i rozszerzenie usług firmowych na mobilnych pracowników. Dla programistów przeznaczony jest zestaw programistyczny Java Development Kit, kompatybilny ze środowiskiem Java w komunikatorach Nokia. Dzięki niemu programiści będą mogli przystosować istniejące już aplikacje Java do nowego aparatu, korzystając przy tym z już posiadanych zasobów i umiejętności.
IBM wprowadza również modyfikacje w swoich narzędziach programistycznych WebSphere Studio Device Developer, chcąc w ten sposób uzyskać środowisko do sprawnego tworzenia i przystosowywania aplikacji dla przedsiębiorstw na komunikatory Nokia. Ponadto dzięki rozwiązaniom IBM Tivoli przeznaczonym dla urządzeń mobilnych przedsiębiorstwa mogą zastosować w urządzeniach bezprzewodowych to samo oprogramowanie do zarządzania systemem, za pomocą którego zarządzają komputerami biurkowymi, przenośnymi i serwerami. Realizację takiego administracyjnego dostępu na żądanie umożliwiają programy Tivoli Provisioning Manager oraz Tivoli Configuration Manager. Wzrasta dzięki temu sprawność zarządzania firmą, ponieważ urządzenia bezprzewodowe mogą pobierać ustawienia konfiguracyjne i aplikacje "w locie", a więc nie trzeba podłączać ich kablem do serwera czy komputera na biurku.
"Pfizer od dawna jest klientem firm Nokia i IBM. Korzystamy z wcześniejszych komunikatorów Nokia oraz narzędzi IBM automatyzujących pracę sprzedawców" - mówi Elina Jaakovlew, dyrektor handlowy fińskiego oddziału Pfizera. "Jesteśmy bardzo zadowoleni z elastycznych funkcji i wzrostu wydajności - nasi handlowcy nie muszą już odwiedzać firmy w celu złożenia raportu czy zaktualizowania danych o sprzedaży. Rezultatem są też bardziej owocne kontakty z klientami. Bardzo chętnie zbadamy możliwości nowej platformy komunikatorów Nokia i przeniesiemy na nią stosowane obecnie rozwiązania. Uważamy, że dzięki bogatszym funkcjom i łatwym w użyciu zabezpieczeniom nowy aparat Nokia 9500 Communicator będzie się cieszył wśród naszych handlowców jeszcze większą popularnością".
"Warunkiem sukcesu w naszej branży jest sprawna obsługa serwisowa. Okazało się, że gdy Ricoh wyposażył pracujących w terenie serwisantów fotokopiarek we wcześniejsze wersje komunikatorów Nokia i narzędzia firmy IBM do automatyzacji działań terenowych, skrócił się czas reakcji na wezwania serwisowe, a określanie tras i harmonogramów pracy serwisantów stało się łatwiejsze. Komunikatory służą naszym pracownikom w terenie nie tylko do bezpośredniego odbioru informacji o przydzielonych zadaniach, ale także do meldowania ich realizacji oraz uzyskiwania dodatkowych wskazówek. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z firmami Nokia i IBM oraz na nową rodzinę komunikatorów, które jeszcze bardziej zwiększą naszą wydajność" - mówi Claude Duvernay, dyrektor marketingu i public relations w firmie Ricoh.
Za sprawą nowej platformy dla mobilnych przedsiębiorstw producenci oprogramowania, tacy jak firma Siebel Systems, mogą zaproponować swoim klientom jeszcze bardziej wartościowe rozwiązania mobilne. W systemie Siebel Pharma do automatyzacji pracy handlowców w branży farmaceutycznej wykorzystano na przykład wyjątkowe możliwości i uniwersalny zasięg zaprezentowanego dziś nowego aparatu Nokia 9500 Communicator.
"Dzięki wiodącym rozwiązaniom bezprzewodowym IBM na tę platformę przedsiębiorstwa będą teraz mogły zapewnić swoim pracownikom mobilny dostęp do stosowanych przez siebie rozwiązań CRM firmy Siebel" - mówi Marty Sunde, wiceprezes ds. współpracy Siebel Systems. "Cieszymy się z możliwości poszerzenia współpracy z firmą IBM, w ramach której możemy dostarczyć rozwiązania CRM nowego typu, niezbędne w coraz bardziej bezprzewodowym świecie".
"Nokia i IBM doskonale się uzupełniają, jeżeli chodzi o zwiększanie mobilności przedsiębiorstw" - twierdzi Niklas Savander, wiceprezes Nokia Enterprise Solutions. "Zawarliśmy długofalowe porozumienie, w którym wykorzystamy mocne strony każdego z partnerów - firmy Nokia jako lidera w dziedzinie rozwiązań mobilnych i telefonii dla przedsiębiorstw oraz firmy IBM jako czołowego dostawcy rozwiązań do e-biznesu. Ogromnie się cieszymy, że dzięki połączeniu swych sił IBM i Nokia mogą zaproponować firmom na całym świecie szeroką gamę zastosowań, narzędzi i rozwiązań. Mamy teraz wspólną, bardzo atrakcyjną i wartościową ofertę, dzięki której przedsiębiorstwa mogą nadać mobilny charakter swoim kluczowym procesom oraz dać pracownikom większą swobodę i znacząco zwiększyć ich wydajność".