Zarząd PTK Centertel poinformował o wynikach finansowych i operacyjnych sieci Idea w 2002 r.
W czwartym kwartale 2002 r. PTK Centertel odnotował 948.753 tys. PLN przychodów co stanowi ok. 36% wzrost w stosunku do 697.848 tys. PLN w 4Q2001. W 2002 r. przychody PTK Centertel osiągnęły poziom 3.459.971 tys. PLN (w porównaniu do 2.391.862 tys. PLN w 2001 r.). Najdynamiczniej rozwijający się w Polsce operator GSM przekroczył w ub. r. zakładane plany operacyjne i finansowe, zarówno pod względem przyrostu liczby abonentów, udziałów rynkowych, jak również wskaźnika EBITDA.
Liczba nowych abonentów, którzy wybrali ofertę PTK w czwartym kwartale 2002 r. wynosiła ponad 691 tys. - liczba aktywacji brutto (w porównaniu do 618 tys. w analogicznym okresie ub. r.). Natomiast w całym 2002 r. ofertę sieci Idea (liczba aktywacji brutto) zakupiło ponad 2.459 tys. osób (w 2001 r. było ich 1.894 tys.).
W dniu 31.12.2002 r. liczba abonentów Idei wynosiła 4.479.952 (na koniec 2001 r. było ich 2.785.378 - co oznaczało 27,8% udział w rynku). Na koniec 2002 roku udział w rynku wynosił 32,2%. Z usługi prepaid Idea POP korzystało 2.727.796 osób (1.540.114 na koniec 2001), natomiast z ofert abonamentowych (Idea Optima, Idea Meritum) 1.740.220 (1.203.046 na koniec 2001). Z analogowej sieci NMT450i korzystało na koniec ub. r. 11.936 abonentów (42.218 na koniec 2001 r.).
"W 2002 r. ponad 40% Polaków, którzy zdecydowali się w tym czasie zakupić telefon komórkowy skorzystało właśnie z oferty Idea (w samym tylko czwartym kwartale było ich prawie 700 tys. osób) - powiedział Jacek Murawski, dyrektor finansowy PTK Centertel - "W 2002 r. nastąpił ponad 40% wzrost całkowitych przychodów, które wyniosły 3.460 mln zł (2.367 mln zł w 2001 r.), natomiast odnotowaliśmy lepszy od planowanego wskaźnik EBITDA w wysokości 730 mln PLN, co stanowi ok. 21% przychodów)"
W czwartym kwartale 2002 r. PTK Centertel uzyskał bardzo dobre wyniki operacyjne:
ARPU (miesięczne w PLN) - średnie 70,3 (80,3); z tego prepaid 29,4 (32,3); postpaid 136,7 (139,7)
ARPU SMS (mies. w PLN) wynosi 7,4 ; prepaid - 7,2; postpaid - 7,7
MoU (średnia liczba minut na użytkownika mies.) - 59,6 (36,5); prepaid - 25,3 (34,5); postpaid - 116,0 (120,8)
Natomiast za cały 2002 r. wyniki operacyjne PTK Centertel wyglądają następująco:
ARPU (miesięczne w PLN) - średnie 73,3 (85,3); z tego prepaid 31,1 (31,4); postpaid 138,0 (139,8)
ARPU SMS (mies. w PLN) wynosi 7,1 ; prepaid - 6,9; postpaid - 7,6
MoU (średnia liczba minut na użytkownika mies.) - 66,2 (39,4); prepaid - 28,4 (36,2); postpaid - 124,6 (121,2)
Poziom złych długów został zredukowany do około 2 %. CHURN spadł z 43.5 % w 2001 r. do 29.6 % w roku ubiegłym.
Obecnie liczba klientów sieci Idea wynosi 4,8 mln. Sieć posiada około 700 tys. klientów biznesowych - około 400 tys. z nich korzysta z oferty Idea Meritum, reszta nadal woli ofertę Idea Optima.
Firma zamierza w 2003 r uzyskać:
5.5 mln klientów na koniec roku
25 % wzrost przychodów
marżę EBITDA na poziomie 28 %
dodatni wynik finansowy (wielkości planowanego zysku Jacek Murawski nie chciał zdradzić)
W bieżącym roku Idea inwestycje Idei wyniosą 1.2 mld zł. Sławomir Skrodzki, prezes zarządu i dyrektor generalny PTK Centertel zapowiedział, że Idea rozpatrzy w tym roku możliwość wdrożenia technologii EDGE. Zastosowane w Idei stacje bazowe pozwalają na teoretycznie bezproblemowe uruchomienie tego szybszego standardu przesyłu danych. W kwietniu Idea też zaprezentuje swoje plany instalacji punktów dostępowych WiFi.
Sławomir Skrodzki poinformował także o tym, że Idea zamierza w najbliższych dniach złożyć wniosek o usunięcie obowiązku uruchomienia sieci UMTS w określonym przez ministerstwo terminie. Idea chce, aby każdy operator mógł samodzielnie podjąć decyzję o terminie rozpoczęcia świadczenia usług trzeciej generacji.