UKE opublikowało raport prezentujący jakości usług telefonii komórkowej na głównych trasach kolejowych w Polsce.
Raport można pobrać poniżej.
Badaniem zostały objęte usługi: Orange Polska S.A. (Orange), P4 Sp. z o.o. (Play), Polkomtel Sp. z o.o. (Plus) i T-Mobile Polska S.A. (T-Mobile).
W trakcie badania pociągi przejechały około 8,5 tysiąca kilometrów, częściowo po pokrywających się trasach. Czas testowania usług (usługi głosowej i dostępu do Internetu) operatorów wyniósł 117 godzin. Dla każdego operatora wykonano około 2,5 tysiąca połączeń
głosowych i tyle samo różnego typu testów usługi transmisji danych (dostępu do Internetu).
Badanie usług zostało przeprowadzone z punktu widzenia użytkownika końcowego, czyli z wnętrza jadącego pociągu, przy wykorzystaniu dwóch przenośnych zestawów pomiarowych QualiPoc Freerider III firmy SwissQual, osobno dla badania usługi głosowej
i dla transmisji danych.
Usługi głosowe Play były badane z aktywną funkcją roamingu krajowego, natomiast w przypadku usługi dostępu do Internetu wykorzystano karty SIM zgodne z ofertą usług internetowych operatora, świadczonych wyłącznie we własnej sieci.
Systemy pomiarowe umożliwiały automatyczny wybór technologii przez terminal dla realizacji usług: GSM, UMTS lub LTE dla transmisji danych oraz GSM lub UMTS dla połączeń głosowych (w czasie prowadzenia badania sieci LTE nie były wykorzystywane
komercyjnie do realizacji połączeń głosowych). Terminale użyte do badania usługi dostępu do Internetu obsługiwały standard LTE kategorii 6, co pomimo stosowania już kategorii 9 w sieciach niektórych operatorów nie ma istotnego wpływu na wynik tego badania. Trasy
kolejowe zostały pokonane pociągami różnych typów i różnych przewoźników.
Generalnym wnioskiem z przeprowadzonego badania na trasach kolejowych jest to, że wszyscy czterej operatorzy uzyskują wyniki na zbliżonym poziomie, dla poszczególnych wskaźników jakości usług.
Badania przeprowadziła firma Systemics-PAB.