Orange podał swoje wyniki za IV kw. 2015 r. i cały ubiegły rok.
Podsumowanie 2015 roku:
Orange na budowę sieci światłowodowej w 2015 r. wydał 311 mln zł (zapowiadał, że wyda 450 mln zł). W zasięgu nowej sieci jest 716 tys. gospodarstw domowych. W 2016 r. liczba ta ma wzrosnąć do 1.5 mln. W 2017 do 2.5 mln., a w 2018 r. 3.5 mln gospodarstw.
Projekt FTTH w okresie 2016-2018 zakłada nakłady inwestycyjne na poziomie 2,2 mld zł.
Zarząd prognozuje skorygowaną EBITDA w przedziale 3,15-3,30 mld zł w 2016 roku, odzwierciedlającą przewidywaną presję na przychody i bardzo ambitne plany pozyskania klientów.
Skonsolidowane przychody w 2015 roku wyniosły 11 840 mln zł, co oznacza spadek o 351 mln zł, tj. 2,9% rok-do-roku. Wpływ decyzji regulacyjnych wyniósł jedynie 52 mln zł wobec 255 mln zł w 2014 roku. Stawki MTR pozostały na niezmienionym poziomie, zaś niższe stawki roamingowe wewnątrz UE miały wpływ na ewolucję przychodów jedynie w pierwszym półroczu. Z wyłączeniem wpływu regulacji, przychody nadal znajdowały się pod presją, przede wszystkim w wyniku spadku przychodów z usług stacjonarnych (spowodowanego głównie strukturalną erozją łączy stacjonarnych i przychodów z usług hurtowych) oraz presji cenowej, która nadal negatywnie wpływała na przychody z usług komórkowych (zwłaszcza w segmencie klientów biznesowych). Powyższe czynniki zostały częściowo zrównoważone przez wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu mobilnego (o 216 mln zł), przychodów z mobilnych usług międzyoperatorskich (o 163 mln zł) oraz pozostałych przychodów. Do znacznego wzrostu przychodów ze sprzedaży sprzętu przyczyniła się ratalna sprzedaż telefonów komórkowych (wprowadzona w 2014 roku). Pozostałe przychody zwiększyły się o 80 mln zł, głównie dzięki przychodom z szerokopasmowych projektów infrastrukturalnych oraz usług ICT.
W samym 4 kw., przychody zmniejszyły się w ujęciu rocznym o 156 mln zł, tj. 5,1%, wobec spadku o 74 mln zł (2,4%) w 3 kw. Pogorszenie tendencji wynikało z braku przychodów z projektów infrastrukturalnych, których realizacja zakończyła się w 3 kw. 2015.
W 2015 roku, całkowita liczba klientów mobilnych zwiększyła się o 277 tys., tj. 1,8% rok-do-roku. Dalszemu spadkowi liczby klientów usług przedpłaconych towarzyszył dynamiczny wzrost w usługach abonamentowych. Liczba przyłączeń netto w tym segmencie wyniosła 682 tys. – najwięcej od 2007 roku. Wzrost ten rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). Do wysokiego wyniku całorocznego przyczynił się szczególnie 4 kw., w którym osiągnięto 274 tys. przyłączeń netto – co stanowi najlepszy wynik kwartalny od ponad dziesięciu lat. Na ten sukces złożyło się dobre przyjęcie przez rynek nowych ofert „Pakiet Rodzinny” (z wieloma kartami SIM) oraz nowej oferty internetu mobilnego dla klientów indywidualnych. Natomiast w segmencie biznesowym, kluczowymi czynnikami sukcesu było uproszczenie ofert, inicjatywy przeciwdziałające utracie klientów oraz dobre wyniki w grupie klientów kluczowych.
Orange Polska kontynuowała działania stymulujące korzystanie z usług transmisji danych. Całkowita liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowych zwiększyła się w ujęciu rocznym o 32%, przekraczając na koniec roku 2 miliony. Do dynamicznego wzrostu ruchu w zakresie transferu danych przyczynił się rosnący zasięg sieci 4G oraz upowszechnianie smartfonów wśród klientów. Wskaźnik penetracji dla smartfonów w segmencie głosowych usług abonamentowych zbliżył się do 60%. W skali roku, wzrost transmisji danych w przeliczeniu na klienta znacznie przekroczył 100%.
Liczba klientów ofert konwergentnych zwiększyła się w 2015 roku o 35%, do 728 tys., osiągając poziom blisko 35% wszystkich klientów detalicznych stacjonarnego dostępu do Internetu. Łączna liczba usług, z których korzystają klienci rozwiązań konwergentnych, przekroczyła 3 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług.
W 2015 roku, całkowita liczba detalicznych łączy szerokopasmowych zmniejszyła się o 136 tys. Spadek ten wynikał z presji na bazę klientów ADSL, do czego przyczynił się proces zastępowania tych usług przez mobilny dostęp do Internetu oraz konkurencja ze strony operatorów kablowych, a także dalsza utrata klientów technologii CDMA. Jednak baza klientów szybkiego dostępu do Internetu nadal znacząco rosła, dzięki aktywnej migracji z technologii ADSL, atrakcyjniejszym cenom (po wprowadzonych w czerwcu obniżkach) oraz pierwszym obiecującym wynikom projektu rozbudowy sieci światłowodowej. Na koniec roku, liczba klientów FTTH wyniosła 17 tys. Pomimo obniżki cen, wskaźnik ARPU z usług dostępu szerokopasmowego był stabilny, co było odzwierciedleniem korzystniejszej struktury klientów, rosnącej liczby pakietów 3P oraz odchodzenia od telefonii tradycyjnej (PSTN) na rzecz telefonii internetowej (VoIP).
Utrata stacjonarnych łączy głosowych przyspieszyła w 2015 roku do 318 tys. wobec 229 tys. rok wcześniej. Jednak w ciągu roku dynamika spadku stopniowo się zmniejszała: do -74 tys. klientów w 4 kw. wobec -79 tys. w 3 kw. oraz -88 tys. w 2 kw.
Kluczowe wskaźniki operacyjne Grupy Orange:
baza klientów (w tys.) | 2014 | 2015 | ||||||
1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | 1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | |
Klienci konwergentni1 | 352 | 418 | 480 | 539 | 591 | 627 | 667 | 728 |
Stacjonarne usługi głosowe | ||||||||
POTS, ISDN i WLL | 4 203 | 4 133 | 4 061 | 3 974 | 3 880 | 3 780 | 3 681 | 3 580 |
VoIP jako linia główna | 482 | 500 | 518 | 538 | 555 | 567 | 587 | 614 |
Razem łącza główne – rynek detaliczny | 4 685 | 4 633 | 4 579 | 4 512 | 4 435 | 4 347 | 4 268 | 4 194 |
Dostępy szerokopasmowe | ||||||||
ADSL | 2 051 | 2 031 | 2 006 | 1 959 | 1 902 | 1 850 | 1 794 | 1 734 |
VHBB (VDSL+FTTH) | 94 | 116 | 140 | 174 | 207 | 232 | 271 | 316 |
CDMA | 140 | 134 | 123 | 108 | 89 | 77 | 66 | 55 |
Rynek detaliczny – łącznie | 2 285 | 2 281 | 2 269 | 2 241 | 2 198 | 2 159 | 2 131 | 2 105 |
Baza klientów usług TV | ||||||||
IPTV | 123 | 129 | 135 | 143 | 150 | 156 | 169 | 184 |
DTH (telewizja satelitarna) | 585 | 591 | 600 | 605 | 606 | 605 | 605 | 603 |
Liczba klientów usług TV | 708 | 720 | 735 | 748 | 756 | 761 | 774 | 787 |
W tym pakiety telewizyjne 'nc+' | 124 | 132 | 141 | 150 | 158 | 158 | 164 | 182 |
3P usługi (TV+BB+VoIP) | 364 | 383 | 402 | 423 | 441 | 455 | 478 | 507 |
Liczba klientów telefonii komórkowej | ||||||||
Post-paid | 7 360 | 7 459 | 7 533 | 7 679 | 7 727 | 7 897 | 8 087 | 8 361 |
- w tym klienci biznesowi | 2 456 | 2 464 | 2 468 | 2 498 | 2 496 | 2 561 | 2 601 | 2 688 |
Pre-paid | 8 035 | 8 002 | 8 058 | 7 950 | 7 791 | 7 690 | 7 606 | 7 545 |
Razem2 | 15 395 | 15 461 | 15 591 | 15 629 | 15 518 | 15 587 | 15 693 | 15 906 |
- w tym abonenci dedykowanych usług mobilnego dostępu szerokopasmowego | 1 233 | 1 319 | 1 413 | 1 521 | 1 598 | 1 700 | 1 813 | 2 012 |
Liczba klientów usług hurtowych | ||||||||
WLR | 1 237 | 1 176 | 1 111 | 1 046 | 991 | 933 | 886 | 832 |
BSA | 322 | 311 | 295 | 280 | 263 | 261 | 254 | 245 |
LLU | 169 | 165 | 159 | 152 | 146 | 141 | 136 | 131 |
1 Klienci konwergentni zawierają się w stacjonarnych usługach głosowych, dostępach szerokopasmowych oraz w liczbie klientów telefonii komórkowej 2 wszyscy klienci, włączając głos, M2M i dostęp szerokopasmowy |
||||||||
kwartalne ARPU w zł na miesiąc | 2014 | 2015 | ||||||
1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | 1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | |
detaliczne ARPU z usług głosowych telefonii stacjonarnej | 42,4 | 41,9 | 41,4 | 40,0 | 40,4 | 40,2 | 40,0 | 39,3 |
ARPU z usług dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP | 60,5 | 60,4 | 60,4 | 60,4 | 60,8 | 61,4 | 61,2 | 61,2 |
ARPU z usług telefonii komórkowej | ||||||||
Post-paid | 55,6 | 55,6 | 53,3 | 51,4 | 50,5 | 50,0 | 49,1 | 47,1 |
- w tym klienci biznesowi | 68,0 | 65,7 | 61,2 | 57,2 | 57,1 | 55,0 | 53,9 | 49,8 |
Pre-paid | 11,9 | 12,2 | 12,7 | 12,8 | 12,1 | 12,9 | 13,2 | 12,7 |
Zagregowane | 31,8 | 32,1 | 31,4 | 30,7 | 30,2 | 30,6 | 30,6 | 29,8 |
ARPU z usług detalicznych | 28,2 | 28,3 | 27,3 | 26,2 | 25,6 | 25,7 | 25,6 | 24,5 |
ARPU z usług hurtowych | 3,6 | 3,9 | 4,1 | 4,5 | 4,6 | 4,9 | 5,0 | 5,3 |
ARPU z usług głosowych | ||||||||
Post-paid | 35,3 | 35,0 | 32,7 | 30,7 | 30,0 | 29,3 | 28,0 | 26,2 |
Pre-paid | 8,0 | 8,0 | 8,1 | 8,0 | 7,8 | 8,4 | 8,8 | 8,2 |
Zagregowane | 20,4 | 20,4 | 19,5 | 18,5 | 18,3 | 18,4 | 18,1 | 17,1 |
ARPU z usług przesyłu danych | ||||||||
Post-paid | 9,9 | 9,9 | 10,4 | 10,4 | 10,7 | 11,2 | 12,1 | 12,0 |
Pre-paid | 0,7 | 0,9 | 1,6 | 1,5 | 1,0 | 1,3 | 1,3 | 1,4 |
Zagregowane | 4,8 | 5,0 | 5,6 | 5,6 | 5,6 | 6,0 | 6,5 | 6,7 |
ARPU z SMS/MMS i innych usług | ||||||||
Post-paid | 10,5 | 10,8 | 10,2 | 10,3 | 9,8 | 9,5 | 9,0 | 8,9 |
Pre-paid | 3,3 | 3,3 | 3,1 | 3,4 | 3,2 | 3,2 | 3,1 | 3,1 |
Zagregowane | 6,5 | 6,8 | 6,4 | 6,6 | 6,3 | 6,2 | 6,0 | 6,0 |
Statystyki rynkowe | 2014 | 2015 | ||||||
1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | 1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | |
Rynek telefonii stacjonarnej | ||||||||
Wskaźnik penetracji (w % gospodarstw domowych)1 | 46,3% | 46,0% | 45,4% | 44,9% | 44,1% | 43,6% | 42,6% | 42,1% |
Rynek dostępu lokalnego w Polsce – dane szacunkowe (w mln) | 8,7 | 8,7 | 8,6 | 8,5 | 8,4 | 8,3 | 8,1 | 8,0 |
Dostęp lokalny – rynek detaliczny 1,2 | 53,6% | 53,5% | 53,4% | 53,2% | 52,9% | 52,5% | 52,4% | 52,1% |
Wartościowy udział w rynku1 | 59,6% | 59,7% | 59,8% | 59,3% | 59,0% | 58,8% | 58,7% | 58,5% |
Rynek dostępu szerokopasmowego1 | ||||||||
B2C penetracja (w % gospodarstw domowych)1 | 46,5% | 46,4% | 46,3% | 46,2% | 46,1% | 45,9% | 45,7% | 45,6% |
Szacunkowa liczba użytkowników dostępu szerokopasmowego na rynku (w tys.)1 | 7 243 | 7 257 | 7 261 | 7 272 | 7 266 | 7 253 | 7 238 | 7 237 |
Ilościowy udział w rynku (w %)1 | 31,6% | 31,5% | 31,4% | 30,9% | 30,4% | 29,9% | 29,6% | 29,3% |
Wartościowy udział w rynku (w %)1 | 39,6% | 39,2% | 39,0% | 38,7% | 38,4% | 38,3% | 38,0% | 37,8% |
Rynek telefonii komórkowej | ||||||||
Wskaźnik penetracji dla usług komórkowych | 147,4% | 147,7% | 148,7% | 149,6% | 150,9% | 152,0% | 153,4% | 146,2% |
Ilościowy udział w rynku telefonii komórkowej | 27,3% | 27,3% | 27,4% | 27,3% | 26,8% | 26,8% | 26,7% | 28,4% |
1 Szacunki Spółki 2 Dostęp lokalny z wyłączeniem hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR) |
||||||||
pozostałe statystyki operacyjne telefonii komórkowej | 2014 | 2015 | ||||||
1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | 1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | |
Klienci operatorów wirtualnych (MVNO) (w tys.) | 59 | 32 | 31 | 22 | 11 | 8 | 8 | 7 |
Liczba smartfonów (w tys.) | 3 920 | 4 044 | 4 284 | 4 581 | 4 768 | 4 965 | 5 256 | 5 470 |
Ruch i wskaźnik odejść | ||||||||
AUPU (w minutach) | ||||||||
Post-paid | 305,9 | 320,2 | 326,1 | 334,3 | 335,6 | 345,0 | 341,3 | 342,5 |
Pre-paid | 90,5 | 93,5 | 96,3 | 97,4 | 100,0 | 106,0 | 107,8 | 107,5 |
Zagregowane | 187,1 | 197,6 | 202,3 | 207,3 | 210,9 | 220,1 | 221,1 | 223,9 |
Wskaźnik odejść klientów telefonii komórkowej w danym kwartale (w %) | ||||||||
Post-paid | 3,4 | 3,3 | 3,4 | 3,5 | 3,7 | 3,2 | 3,0 | 3,0 |
Pre-paid | 14,9 | 14,9 | 16,4 | 16,8 | 16,7 | 16,1 | 17,0 | 16,9 |
Subsydia | ||||||||
SAC post-paid (zł) | 441,4 | 366,4 | 340,0 | 368,0 | 375,1 | 320,8 | 306,8 | 336,4 |
SRC post-paid (zł) | 321,8 | 240,0 | 247,8 | 297,3 | 292,3 | 259,0 | 214,6 | 277,6 |
Pokrycie sieci | ||||||||
Pokrycie dla sieci 4G (w % ludności) | 28,7% | 51,7% | 58,7% | 60,9% | 72,0% | 78,8% | 79,0% | 83,7% |
Pokrycie dla sieci 3G (w % ludności) | 90,9% | 97,2% | 99,2% | 99,4% | 99,4% | 99,4% | 99,6% | 99,6% |
Struktura zatrudnienia w Grupie - dane raportowane (w przeliczeniu na pełne aktywne etaty, na koniec okresu) |
2014 | 2015 | ||||||
1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | 1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | |
Orange Polska | 19 224 | 18 594 | 18 207 | 18 047 | 17 887 | 17 393 | 16 871 | 16 599 |
50% pracowników Networks | 396 | 396 | 395 | 395 | 369 | 354 | 356 | 368 |
Razem | 19 620 | 18 990 | 18 602 | 18 442 | 18 256 | 17 747 | 17 227 | 16 967 |
Podział częstotliwości LTE: