Bardzo szybki test BMW 530d Touring i Samsunga Galaxy S8

Najważniejsze | Recenzje
Opinie: 0

Dzięki uprzejmości polskich oddziałów BMW i Samsunga oraz w ramach specjalnego projektu BMW TECH Club mogliśmy sprawdzić najnowsze rozwiązania jakie oferuje 7 edycja BMW serii 5. Do krótkich testów otrzymaliśmy model 530d z pakietem sportowym M. Jest to potężne auto ważące 1.7 tony, które oferuje moc 252 koni. Do setki nasze BMW przyspieszało w 6.5 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 250 kmh.

My skupiliśmy się na rozwiązaniach technologicznych, których liczba w samochodzie tej klasy jest z roku na rok coraz większa. Oto wybrane przez nas usługi, które znajdziemy w samochodzie za kilkaset tysięcy złotych.

Zdalne sterowanie samochodem

Zdalne sterowanie BMW to chyba największy „bajer” tego samochodu. To rozwiązanie ma służyć kierowcy głównie do parkowania w ciasnych miejscach parkingowych. Samochodem sterujemy korzystając z rozbudowanego pilota wyposażonego w dotykowy wyświetlacz. Warunkiem jest to, abyśmy w czasie zdalnego parkowania stali blisko auta – jest to ważne ze względów bezpieczeństwa.

Kamera 360

Kamera 360 stopni to świetne rozwiązanie dla osób, dla których parkowanie samochodu za kilkaset tysięcy złotych jest stresujące. Przed manewrem na parkingu możemy obejrzeć całe nasze otoczenie i sprawdzić, czy w pobliżu nie ma jakiś mniejszych przeszkód, które mogłyby uszkodzić nasz samochód. Widoki kamer możemy zmieniać joystickiem systemu iDrive lub dedykowanym gestem.

Lokalizacja samochodu w aplikacji BMW Connected

Lokalizowanie telefonu na mapie to wygodne rozwiązanie szczególnie na terenie dużych parkingów lub w centrach nieznanych nam miast. W aplikacji dla systemu Android i iOS możemy szybko pokazać na mapie nasz pojazd, a następnie poprosić o wskazanie najszybszej drogi powrotnej do samochodu.

Wpisywanie adresu do nawigacji auta w smartfonie

Ta funkcja BMW wydaje się być dosyć prozaiczna, ale okazuje się, że jest ona bardzo przydatna. Już w domu lub w biurze możemy znaleźć interesujący nas cel podróży i przesłać jego adres do naszego BMW. Dzięki temu oszczędzimy czas na wpisywanie adresu przez iDrive.

Aktywny tempomat z funkcją Stop&Go

Aktywny tempomat to funkcja, która pojawia się już coraz częściej nawet w tańszych samochodach. Dzięki trzem radarom nasze BMW na autostradzie samo hamuje i przyspiesza do zadanej przez nas prędkości. Nie testowaliśmy tej funkcji w korkach, ale podobno także w mieście BMW pozwala niemal na autonomiczną jazdę. Samochód ruszy sam, gdy postój będzie trwał do 3 sekund. BMW wymaga jednak, aby kierowca trzymał ręce na kierownicy – możemy je zdejmować tylko na krótką chwilę.

Usługa Concierge w BMW ConnectedDrive

Concierge to bezpośrednie połączenie telefoniczne z konsultantem infolinii BMW. Gdy nie potrafimy korzystać z wyszukiwarek w telefonie i samochodzie to asystent z centrali BMW znajdzie dla nas restaurację, bankomat, aptekę i prześle nam adresy bezpośrednio do systemu nawigacyjnego BMW. Ta funkcja może się nam przydać chyba tylko, jak gdzieś zagranicą nie będziemy mieli dostępu do internetu mobilnego.

Ładowanie bezprzewodowe

Ładowarka bezprzewodowa w małym schowku na telefon to jedno z naszych ulubionych rozwiązań w BMW. To świetne i wygodne rozwiązanie. Nasz samochód sprawnie ładował zarówno Samsunga Galaxy S8, jak i iPhone X.

BMW Display Key

Kluczyk do BMW serii 5 i 7 przypomina małego smartfona. Dzięki niemu możemy sprawdzić status naszego samochodu (np. czy centralny zamek jest zamknięty, czy zamknięty jest dach oraz szyby). W kluczyku możemy sprawdzić także zasięg samochodu oraz ustawić, o której godzinie ma włączyć klimatyzację. Wadą kluczyka są jego spore rozmiary oraz niezbyt dobrej jakości ekran dotykowy. Kluczyk ładuje się bezprzewodowo lub kablem USB.

BMW Head-Up Display

Do wyświetlacza na szybie trzeba chwilę się przyzwyczajać, ale później już przestajemy korzystać z liczników przy kierownicy. Head-Up Display poda nam prędkość, aktualne ograniczenia w wyprzedaniu i limity prędkości oraz wskazówki nawigacji. Jest to bardzo wygodne i bezpieczne rozwiązanie, które powinno być dostępne w każdym samochodzie.

Parkowanie automatyczne

Parkowania automatycznego nie testowaliśmy. Powodem było zaśnieżenie miejsc parkingowych. Miejsce w garażu pomiędzy dwoma betonowymi słupami było zbyt stresującą lokalizacją na takie testy. BMW po wciśnięciu przycisku parkowania włącza radar wykrywający odpowiednie miejsce do parkowania. Gdy je znajdzie to prosi nas o zatrzymanie pojazdu. Następnie musimy włączyć kierunkowskaz jednocześnie trzymając stale przycisk do parkowania. Samochód sam będzie operował silnikiem i kierownicą aż do zaparkowania w wybranym przez siebie miejscu.

Kalendarz ConnectedDrive Bluetooth Office

Synchronizacja naszego kalendarza z kalendarzem systemu iDrive to jedna z bardziej wygodnych funkcji BMW. Dzięki temu mamy podgląd naszych spotkań podczas jazdy oraz sposób na bezpośrednie nawigowanie do celu bez konieczności wpisywania celów ręcznie.

Zdalna klimatyzacja

Zdalna klimatyzacja to doskonałe rozwiązanie szczególnie na bardzo ciepłe, letnie dni. Dzięki włączeniu klimatyzacji automatycznie nasz samochód zostanie schłodzony jeszcze przed rozpoczęciem podróży. System możemy ustawić „na raz” lub o określonej godzinie np. w dowolne dni tygodnia.

Aplikacja BMW Connected

Aplikacja BMW Connected to swoiste uzupełnienie naszego kluczyka do smartfonu. Aplikacja ma wiele funkcji i jest ona rozwijana przez producenta dla obu systemów mobilnych. Oprócz statusu samochodu (zasięg, przebieg, średnie zużycie paliwa itd.) mamy do dyspozycji jego ostatnią lokalizację, nasz kalendarz, listę naszych ostatnich lokalizacji oraz mapę parkingów, stacji benzynowych i ładowarek do samochodów elektrycznych. W naszej wersji aplikacji nie działał jeszcze zdalny podgląd kamery 360, ale taka usługa ma zostać wprowadzona.

Obsługa gestami

Obsługa gestami na początku wydaje się być czymś zbędnym – rozwiązaniem, które ma tylko pokazać, że BMW mocno walczy o pozycję technologicznego lidera. Już po 1-2 dniach okazuje się, że 2 gesty przydają się w samochodzie bardzo. Jednym z nich jest zwiększanie i zmniejszanie głośności. Drugim gestem jest przeskakiwanie do kolejnego utworu w odtwarzaczu. Gesty BMW to świetny pomysł. Mniej przydatny jest gest sterowania kamerą 360.

Pisanie po joysticu iDrive

Tekst w BMW możemy wprowadzać głosowo, poprzez klawiaturę ekranową, poprzez obracanie joysticka iDrive (co wbrew pozorom całkiem dobrze działa) i poprzez pismo odręczne. Naszym tabletem jest górna część joysticka iDrive. System bardzo dobrze odczytuje pismo odręczne.

Mirror ekranu smartfona

Przesyłanie ekranu smartfona na ekran samochodu to sposób np. na wyświetlanie na dużym ekranie BMW filmów, zdjęć lub prezentacji Power Point. Wyświetlacz w BMW ma wielkość 10.25 cala.

Podsumowanie

BMW 530d to samochód naszpikowany elektroniką, ale jednocześnie elektronika nie pozbawiła go tej sławnej „radości z jazdy”.

252 KM, tryb sport, świetna skrzynia biegów i doskonałe zawieszenie to miks, który pozwala dobrze bawić się na drodze i to bez łamania przepisów o ruchu drogowym. Jeśli chodzi o rozwiązania na styku smartfon – samochód to na razie widać, że producent auta nie ma jeszcze jasno określonej koncepcji. Część usług działa w bliskim powiązaniu ze smartfonem (Spotify), część jest zdublowana (rozwiązania nawigacyjne, kalendarz). Wydaje się, że w najbliższych latach, potrzebny będzie jeszcze bliższa integracja smartfonu z autem. Producenci samochodów chyba trochę się tego obawiają. Najważniejsze jest przecież bezpieczeństwo i niezawodność systemów służących kierowcy. Systemy Android Auto (nie ma go w BMW) i Apple Car na razie nie są w stanie zagrozić autorskim platformom BMW, Audi, czy Mercedesa. W kolejnych latach to może właśnie nasz smartfon stanie się mózgiem nowoczesnego samochodu, co pozwoli na pełną integrację wszystkich usług i systemów pomiędzy platformą mobilną i autem.

 

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: