Komisja Europejska zgłosiła zastrzeżenia do projektu decyzji  dla rynku świadczenia usługi przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci  telefonicznej dla konsumentów.
 
 W związku z zarejestrowaną przez Komisję Europejską pod numerem PL/2007/0593  notyfikacją projektu decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie  wyznaczenia Telekomunikacji Polskiej S.A. jako przedsiębiorcy  telekomunikacyjnego zajmującego pozycję znaczącą na rynku świadczenia usługi  przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w  gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych dla konsumentów (rynek 1) i  nałożenia obowiązków regulacyjnych przewidzianych w ustawie, 13 marca 2007 r.  Komisja przekazała swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie.
 
 Obecna (druga) notyfikacja decyzji dla tego rynku wiąże się z decyzją Komisji z  dnia 10 stycznia 2007 r., wzywającą Prezesa UKE do wycofania notyfikowanego  projektu decyzji dla rynku 1. W decyzji wetującej Prezes UKE został zobligowany  do wzięcia pod uwagę, podczas kolejnego definiowania rynku 1 analizę Komisji,  dotyczącą tego, że zdaniem Komisji dostęp wąskopasmowy i dostęp szerokopasmowy  nie są substytutami. Komisja zaleciła Prezesowi UKE, by w kolejnej notyfikacji,  rozważając zakres produktów zaliczonych do wspólnego rynku dostępu, Prezes UKE  dokładnie przeanalizował substytucyjność produktów, wchodzących w skład  analizowanego rynku, pod względem ich funkcjonalności i cen.
 
 W swojej notyfikacji Prezes UKE ustalił, iż w skład analizowanego rynku wchodzi  usługa dostępu do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej za pomocą skrętki  (pary) miedzianej, technologii radiowych i sieci tvk oraz usługa utrzymania tego  dostępu w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych realizowanych za  pomocą technologii analogowych, cyfrowych, radiowych oraz z wykorzystaniem  infrastruktury operatorów telewizji kablowej w celu świadczenia usług zarówno  wąsko jak i szerokopasmowych. Ponadto Prezes UKE zgodnie z oczekiwaniem KE  zaznaczył, iż w zakres rynku nie wchodzą usługi połączeń wychodzących oraz  usługi szerokopasmowe świadczone z wykorzystaniem tego łącza. Ograniczenie  analizowanego rynku w ww. sposób miało odpowiedzieć na żądanie Komisji  Europejskiej w zakresie wycofania się przez Prezesa UKE z regulacji rynku usług  szerokopasmowych, który staje się rynkiem konkurencyjnym, jednocześnie jednak  miało utrzymać możliwość interweniowania Prezesa UKE co do usługi utrzymania  łącza w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych, która jest wspólnym  elementem usługi abonamentowej i usługi naked DSL i której wysokość została  zakwestionowana przez Prezesa UKE w decyzji z dnia 22 lutego 2007 r.  nakładającej na TP S.A. karę finansową.
 
 Jednakże, w piśmie z dnia 13 marca 2007 r. Komisja zgłosiła poważne wątpliwości  dotyczące zgodności przedmiotowej decyzji z prawem wspólnotowym, a w  szczególności z celami zawartymi w art. 8 i art. 15 dyrektywy ramowej w związku  z art. 10 i 82 Traktatu.
 
 Mając na uwadze powyższe, Komisja wskazuje, że zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy  ramowej projekt decyzji Prezesa UKE nie może zostać przyjęty w ciągu następnych  dwóch miesięcy.
 
           
           
           
           
           
          