Opóźnia się oficjalne uruchomienie zasięgu GSM w warszawskim metrze

Newsy
Opinie: 23

Od kilku miesięcy trwają prace nad uruchomieniem zasięgu GSM na stacjach warszawskiego metra. Jest to projekt realizowany wspólnie przez trzech operatorów. Wspólny projekt niestety nie oznacza wspólnej infrastruktury. Operatorzy tłumaczą taki stan rzeczy korzystaniem z urządzeń różnych producentów. Zaprzeczeniem tej tezy jest wspólna infrastruktura działąca bez problemów na stacji metra Centrum - tylko na tej stacji był do niedawna zasięg sieci komórkowych. Wspólna infrastruktura była bowiem wymagana przez dyrekcję metra.

14 grudnia zeszłego roku pisaliśmy, że z zasięgu na stacjach kolejki mogą korzystać wyłącznie osoby potrafiące posługiwać się we właściwy sposób monitorem sieci oraz będące abonentami sieci Plus GSM. To właśnie ta sieć udostępniła testowy zasięg jako pierwsza. Kilka dni później zasięg był już dostępny dla każdego użytkownika sieci Plus GSM. Oficjalnie nadal jest to tylko faza testów, która trwa do dziś.

Era uruchomiła testowy zasięg niedługo po Plusie, Idea zaś uruchomiła testowy zasięg 30 grudnia zeszłego roku w godzinach wieczornych. Nadajniki wszystkich sieci pracują w paśmie GSM (900 MHz). Era i Plus nadają informację o sieci (cell info), Idea na razie nie. Nadajników nie ma również na otwartej 20 grudnia stacji metra Dworzec Gdański.

Nadal nie ma jednak oficjalnej informacji operatorów oraz dyrekcji warszawskiego metra na temat uruchomienia zasięgu na wszystkich stacjach. Przedstawiciele metra w grudniu informowali, że komercyjny zasięg ma pojawić się w styczniu 2004. Serwis GSMonline.pl nieoficjalnie dowiedział się, że powodem opóźnienia jest to, że jeden z operatorów nie zdążył na czas zainstalować całej infrastruktury. Prawdopodobnie chodzi o Polską Telefonię Cyfrową. Na kilku stacjach metra Era zainstalowała po jednym mikronadajniku, natomiast by infrastruktura na takiej stacji była kompletna potrzebne są przynajmniej dwa nadajniki (są stacje gdzie wystarczyło zainstalować jeden nadajnik np. Imielin, ale nie jest tak wszędzie). Przykład - na stacji metra Kabaty Era nie ma nadajnika przy północnym wyjściu z metra. Przygotowane są na suficie kable oraz gniazdka (gniazdko jest podpisane jako "Era"), ale infrastruktury brak. Z lewej strony jest natomiast kompletny, działający nadajnik Idei, opisany jako "Idea", a z prawej kompletny, działający nadajnik Plusa, również opisany jako "Plus".

Opis nadajników sieci Plus GSM

l.p. nazwa stacji metra lac cid cell info
1 KABATY 11009 684x Kabaty
2 NATOLIN 11009 683x Natolin
3 IMIELIN 11009 682x Imielin
4 STOKŁOSY 11009 681x Stoklosy
5 URSYNÓW 11009 680x Ursynow
6 SŁUŻEW 11001 679x Sluzew
7 WILANOWSKA 11001 678x Wilanowska
8 WIERZBNO 11001 677x Wierzbno
9 RACŁAWICKA 11003 676x Raclawicka
10 POLE MOKOTOWSKIE 11003 675x Pole Mokotowskie
11 POLITECHNIKA 11003 674x Politechnika
12 CENTRUM 11003 1898x Centrum
13 ŚWIĘTOKRZYSKA 11003 673x Swietokrzyska
14 RATUSZ 11003 672x Ratusz
15 DWORZEC GDAŃSKI - - -

Opis nadajników sieci Idea

l.p. nazwa stacji metra lac cid cell info
1 KABATY 101 980x -
2 NATOLIN 101 981x -
3 IMIELIN 400 988x -
4 STOKŁOSY 400 987x -
5 URSYNÓW 400 966x -
6 SŁUŻEW 400 986x -
7 WILANOWSKA 400 967x -
8 WIERZBNO 400 989x -
9 RACŁAWICKA 400 984x -
10 POLE MOKOTOWSKIE 400 982x -
11 POLITECHNIKA 100 983x -
12 CENTRUM 600 380x WARSZAWA CENTRUM
13 ŚWIĘTOKRZYSKA 600 968x -
14 RATUSZ 100 985x -
15 DWORZEC GDAŃSKI - - -

Opis nadajników sieci Era

l.p. nazwa stacji metra lac cid cell info
1 KABATY 10300 2953x Metro Kabaty/ Warszawa
2 NATOLIN 10300 2955x Metro Natolin/ Warszawa
3 IMIELIN 10300 1219x Metro Imielin/ Warszawa
4 STOKŁOSY 10300 1204x Metro Stokłosy/ Warszawa
5 URSYNÓW 10300 1284x Metro Ursynow/ Warszawa
6 SŁUŻEW 10300 1239x Metro Sluzew/ Warszawa
7 WILANOWSKA 10300 1236x Metro Wilanowska/ Warszawa
8 WIERZBNO 10300 2206x Metro Wierzbno/ Warszawa
9 RACŁAWICKA 10300 1233x Metro Raclawicka/ Warszawa
10 POLE MOKOTOWSKIE 10250 1234x Metro Pole Mokotowskie/ Warszawa
11 POLITECHNIKA 10250 1235x Metro Politechnika/ Warszawa
12 CENTRUM 10250 1239x Metro Centrum/ Warszawa
13 ŚWIĘTOKRZYSKA 10250 1244x Metro Swietokrzyska/ Warszawa
14 RATUSZ 24500 1246x Metro Ratusz/ Warszawa
15 DWORZEC GDAŃSKI - - - -

Opinie:

Opinie archiwalne (23):

Komentuj

Komentarze / 23

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    cap pisze: 2004-01-04 16:50
    W Wałbrzychu siec Era usiłuje od szeciu lat uruchomic swą siec,podejrzewam ze abonenci tej sieci beda miec poprawny sygnał po wprowadzeniu roamingu krajowego ,a czeskie stacje i tak załatwiaja dwie dzielnice.
    0
  • Users Avatars Mini
    windu pisze: 2004-01-04 16:56
    *cap to w tych dwoch dzielnicach abonenci Ery musza korzystac z roamingu czeskich opów żeby zadzwonic??
    0
  • Users Avatars Mini
    cap pisze: 2004-01-04 17:11
    Sobiecin srodkowy oraz Osiedle Górnicze Wczesniej tez na strefie ekonomicznej ale tam wyjatkowo postawili nadajnik jako pierwsi.Szkoda ze na P,Górze i z tyłu Podzacza Czechów nie ma to bym do rodzny mógł sie dodzwonic .
    0
  • Users Avatars Mini
    klops pisze: 2004-01-04 17:20
    dzis bylem na gieldzie komp. (z zoliborza najwygodniej metrem) i ciesze sie ze mam plusa. dziala spiewajaco. choc szkoda ze tylko na stacjach - w pradze dziala i w tunelach ale tam metro ciszej jezdzi i mozna sie dogadac - u nas i tak tylko smsy mialyby sens.
    0
  • Users Avatars Mini
    T-Mobile EU pisze: 2004-01-04 17:29
    era ze swoim zasieg jest coraz bardziej kompromitujaca, pod koniec 2003 to bylo cos, ale na dzien dzisiejszy to juz za malo.przyklad miejscowosc wypoczankowa Swieradow Zdroj, niedaleko Szklarskiej, pelno turystow, zasieg nie pokrywa calego uzdrowiska!!!! pozniej jest droga do Szklarskiej (jedyna!!!, jesli nie liczyc okreznej 70km) tam hula i to w pelni plusgsm, era przychodzi i odchodzi, ale najczesciej na prozno jej szukac! zasieg w woj dolnoslaskim ery jest dziurawy jak ser szwajcarski!!nie maja kasy czy jak?
    0
  • Users Avatars Mini
    rgumkowski1 pisze: 2004-01-04 17:56
    To jak to ma być? Miał być ten zasięg, a nie ma?
    0
  • Users Avatars Mini
    196906 pisze: 2004-01-04 18:20
    Jednak się cieszę, że mam kilka aktywacji w różnych sieciach, a najbardziej z Ery. Metrem nawet razu nie jechałem więc mam problem z głowy. Co do zasięgu sieci to rozmowy na ten temat są już śmieszne. Zawsze znajdzie się jakąś dziurę gldzie któraś sieć zgubi zasięg i tyle.
    0
  • Users Avatars Mini
    196906 pisze: 2004-01-04 18:21
    Oczywiście jest to kolejna wpadka opów, jeśli coś obiecują powinno działać, a nie tylko na papierku.
    0
  • Users Avatars Mini
    196906 pisze: 2004-01-04 18:29
    cap@cap.pl: widzisz różnie to bywa, w Czeskim Cieszynie np. można spokojnie nawet spory kawałek od granicy rozmawiać z naszej sieci, ale są miejsca w naszym Cieszynie gdzie są problemy z rodzimymi operatorami. Gdyby wszystko było takie proste byłoby super, czasami wystarczy jedno drzewo i klapa lub mieszkanie w kamienicy z oknem od strony podwórka i również klapa. Najlepiej gdyby sygnał przebijał ściany, jednak wtedy co trzebaby mieć na głowie aby bezpiecznie zadzwonić? Po 2-3 rozmowach główki świeciłyby się wszystkim od dzwonienia:)))
    0
  • Users Avatars Mini
    spacetur pisze: 2004-01-04 19:03
    196906 --- jak wcześniej napisano (wszyscy trzej opowie jednocześnie uruchomią nadajniki w metrze) więc jeśli jedna z sieci się spóźnia to pozostali na nią czekaja, napisano że to Era przysypia więc nie jest tak kolorowo z tą siecią. Pozdrawiam.
    0
  • Users Avatars Mini
    spacetur pisze: 2004-01-04 19:06
    196906 --- fale radiowe otaczają nas bez przerwy i właściwie wszędzie, jakoś jednak nie świecimy;-))) Pozdrawiam.
    0
  • Users Avatars Mini
    jacel pisze: 2004-01-04 19:16
    nie wiem o co chodzi ja mam ere i nie mam takich problemow. A w metrze era dziala. Wiem bo sam dzwonilem
    0
  • Users Avatars Mini
    196906 pisze: 2004-01-04 20:18
    spacetur: Bardzo lubie kiedy czyta się dokładnie to co piszę. Oczywiście zgadzam się z Tobą w 100% co do fal, chodziło mi o taki ich rodzaj który nie otaczałby nas tak jak ścian lub innych przeszkód a przebijał je (z siłą wodospadu), a pozatym to kawałem wyrwany z całego zdania i nie o same fale mi chodziło. Era przysypia z metrem, Idea przysypiała z MMS-ami, Plus jak się napchał kawałków chleba z reklamy tak do dziś mu się odbija. Nikt nie jest doskonały i nie można nikogo faworyzować bo i nie ma za co.
    0
  • Users Avatars Mini
    pafnucy pisze: 2004-01-05 12:24
    Codziennie jeżdżę metrem i nie zauważyłem problemów z Erą. Tak więc bardzo mnie nie interesuje, czy przecięto juz wstęge i uruchomiono oficjalnie czy nie. Choć muszę przyznać, że nieczęsto korzystam z komórki w metrze. A co znaczy "komercyjny zasięg"? To teraz niby pobieraja opłatę za rozmowy na zasadach niekomercyjnych? ;))))
    0
  • Users Avatars Mini
    nbf pisze: 2004-01-05 12:54
    Ja wczoraj nie mialem zadnych problemow z zasiegiem w metrze. Dzwonilem bedac na stacji Pole Mokotowskie oraz Imielin (Era).
    0
  • Users Avatars Mini
    fynf pisze: 2004-01-05 15:37
    Oni mają problemy ,czy też ludzie mają dość słuchania jak inni rozmawiają bez opamiętania??!!
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2004-01-05 22:06
    wielkie halo z malej sprawy i co sie z tego powodu stalo, a zdrugiej strony na metrze nie opiera sie cała polska tylko jakas częsć warszawy
    0
  • Users Avatars Mini
    polak mały pisze: 2004-01-06 01:33
    Dlaczego JUDEA ostatnio zaniedbuje na nowo odpalanych BTS'ach CB-komunikaty sieciowe (kanał 50), wogóle nie uruchamia tej usługi, a przecież to pożyteczna rzecz. Inni (PLUSkwa i ściERA) potrafią o to zadbać a JUDEI się nie chce??? :o(
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2004-01-06 10:06
    spacetur, ale 196906 swieci, tylko ze my tego nie widzimy!
    0
  • Users Avatars Mini
    windu pisze: 2004-01-06 10:50
    Chej cap masz racje !
    0
  • Users Avatars Mini
    Antyklerykalny pisze: 2004-01-09 23:18
    Niech sie ktos przejedzie pocigiem z Gdyni do Koscierzyny to zobaczy na wyswietlaczu idealny zasieg bliski zeru.
    0
  • Users Avatars Mini
    polak mały pisze: 2004-01-10 00:19
    ***Antyklerykalny - nie dziw się, skoro idealni na pomorzu w zasadzie przestali zupełnie rozbudowy sieci. I nic nie zapowiada rychłej poprawy. Na tych terenach tak naprawdę dobrze to działa tylko ERA. Ps. Dlaczego masz taki pokręcony nick? Ciężko to wymówić, a co dopiero napisać... ;oP
    0
  • Users Avatars Mini
    pablo pisze: 2004-01-11 19:36
    komercyjny, testowy wszystko jedno jezeli mogę rozmawiać to jest ok. a jak za to płacę to jest komercyjne :). Pewnie chodzi o oficjalne uruchomienie w prasie :)
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: