Orange - wyniki w II kw. 2017 r.

Newsy
Opinie: 1

Wybrane dane finansowe i operacyjne dotyczące działalności Grupy Kapitałowej Orange Polska za drugi kwartał 2017 roku. (WIADOMOŚĆ BĘDZIE AKTUALIZOWANA)

Wyniki Grupy Orange:

Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF 2 kw. 2016  2 kw. 2017 Zmiana 1 poł. 2016 1 poł. 2017 Zmiana
przychody 2 903 2 839 -2,2% 5 706 5 657 -0,9%
             
EBITDA 824 812  -1,5% 1 692  1 560 -7,8%
marża EBITDA 28,4% 28,6%  +0,2pp 29,7% 27,6% -2,1pp
skorygowana EBITDA 824 820 -0,5% 1 692  1 568 -7,3%
skorygowana marża EBITDA 28,4% 28,9% +0,5pp 29,7% 27,7% -2,0pp
             
zysk z działalności operacyjnej 142 169 +19,0% 357 278 -22,1%
zysk netto 17 71 +317,6% 115 110 -4,3%
             
nakłady inwestycyjne 480 437 -9,0% 4 025 822 -79,6%
skorygowane nakłady inwestycyjne 480 437 -9,0% 857  822 -4,1%
organiczne przepływy pieniężne 342  218  -36,3%  -2 862 -36 nd.
skorygowane organiczne przepływy pieniężne 342 218  -36,3% 286  -36  nd.

Dane dotyczące liczby klientów:

Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) 2 kw. 2016 2 kw. 2017 Zmiana
liczba klientów ofert konwergentnych 679 1 084 +59,6%
dostępy mobilne (liczba kart SIM) 16 614 14 555  -12,3%
post-paid 8 716 9 573 +10,1%
pre-paid 7 898 4 983 -37,0%
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) 2 139  2 323 +9,7%
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) 4 059 3 809 -6,1%

Podsumowanie 2 kw. 2017 roku:

  • bardzo dobre wyniki komercyjne w ofertach konwergentnych, Internecie stacjonarnym i mobilnych usługach abonamentowych:
    • rekordowy przyrost o +16% kwartał-do-kwartału liczby klientów konwergentnych, dzięki sukcesowi oferty Orange Love
    •  kontynuacja odbicia w segmencie Internetu stacjonarnego: przyrost liczby klientów o +10%2 rok-do-roku, +54 tys. przyłączeń netto w 2 kw., dzięki popularności mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz usług światłowodowych
    •  przyrost o +10%2 rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych, +121 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
  • solidne wyniki finansowe, odzwierciedlające większy nacisk na tworzenie wartości
    • spadek przychodów o 2,2% rok-do-roku:
      •  w telefonii komórkowej podejście bardziej zorientowane na wartość spowodowało niższe subsydiowanie telefonów i większy udział ofert bez telefonu
      •  wzrost w segmencie Internetu stacjonarnego
      •  utrzymująca się presja w obszarze usług tradycyjnych
    •  spadek skorygowanej EBITDA4 o 0,5% rok-do-roku, przy marży na poziomie 28,9% (wzrost o 0,5 pp rok-do-roku):
      •  spadek kosztów sprzedaży w wyniku większej koncentracji na wartości
      •  wsparty zyskami ze sprzedaży nieruchomości (57 mln zł)
      •  cel całoroczny EBITDA w przedziale 2,8-3,0 mld zł potwierdzony
  •  ponad 1,9 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej na koniec czerwca (z czego 266 tys. objęto zasięgiem w 2 kw.)
    •  liczba klientów usług światłowodowych na poziomie 145 tys. (+28 tys. przyłączeń netto w 2 kw.)
    •  penetracja usługi na poziomie 7,4%
  •  skorygowane nakłady inwestycyjne4 w wysokości 437 mln zł (spadek o -9,0% rok-doroku), w tym 154 mln zł na rozbudowę sieci światłowodowej
    •  z wyłączeniem nakładów na sieć światłowodową, spadek nakładów inwestycyjnych o 20% rok-do-roku
     skorygowane organiczne przepływy pieniężne4 w wysokości 218 mln zł, odbicie po 1 kw.

odnosząc się do wyników za 2 kwartał 2017 roku, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu, stwierdził:

„Teraz, po około pięciu miesiącach obecności Orange Love na rynku, możemy z przekonaniem stwierdzić, że nasza flagowa oferta odniosła sukces. Udało się nam pozyskać ponad 200 tys.  klientów, z czego około 80% zakupiło przynajmniej jedną nową usługę Orange, generując dla nas dodatkową wartość. Uważamy, że do popularności Orange Love przyczyniła się przede wszystkim prostota oferty w połączeniu z atrakcyjną ceną i sprawną realizacją. W efekcie, w 2 kw. nastąpił rekordowy wzrost – aż o 16% – liczby klientów konwergentnych, która przekroczyła milion. Obecnie, ponad 50% nowo pozyskiwanych klientów indywidualnych stacjonarnego Internetu i ponad 40% aktywujących mobilne głosowe usługi abonamentowe decyduje się na pakiet Orange Love. W kolejnych miesiącach będziemy pracować nad dalszym uatrakcyjnieniem ofert konwergentnych.

Zgodnie z przewidywaniami, na komercjalizację sieci światłowodowej wpłynęła w pewnym stopniu mniejsza liczba dni roboczych w minionym kwartale. W 2 kw. zasięg sieci zwiększył się o ponad 266 tys. gospodarstw domowych; około 20% tego przyrostu przypadło na infrastrukturę innych operatorów, co pomaga nam w optymalizacji nakładów inwestycyjnych. Obecnie, nasza usługa światłowodowa jest dostępna dla blisko 2 milionów gospodarstw domowych w Polsce. Już teraz docieramy do około 40% wszystkich gospodarstw domowych w dużych miastach. W drugim półroczu będziemy nadal pracować nad monetyzacją inwestycji w sieć światłowodową. Do 2020 roku, przy rozbudowie sieci światłowodowej będziemy korzystać z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Obejmiemy zasięgiem szybkiego Internetu ponad 360 tys. gospodarstw domowych oraz 3 700 szkół na terenach mniej zurbanizowanych w wielu regionach Polski. Orange Polska jest najlepiej predestynowanym do realizacji takich projektów operatorem ze względu na znaczącą synergię z posiadaną infrastrukturą sieciową. Cieszę się, iż wspólnie z rządem będziemy stopniowo eliminować „białe plamy”, przyczyniając się do rozwoju społeczności lokalnych – co jest zgodne z przyjętym przez nas zintegrowanym podejściem do biznesu.

Kilka dni temu poinformowaliśmy o nabyciu od Multimedia Polska spółki zajmującej się sprzedażą energii elektrycznej, co czyni nas liderem wśród alternatywnych dystrybutorów energii w Polsce. To ważny krok w rozwijaniu obszarów wzrostu komplementarnych do naszej podstawowej działalności. Pozwoli to nam także na dosprzedaż usług telekomunikacyjnych, przyczyniając się do wzrostu przychodów i podniesienia lojalności klientów.

Nasze wyniki komercyjne i finansowe w 2017 roku, zwłaszcza w 2 kw., zaczęły odzwierciedlać zwiększony nacisk, jaki kładziemy na tworzenie wartości. W przyszłości zamierzamy dalej zmierzać w tym kierunku. W dniu 4 września br., na spotkaniu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, przedstawimy zaktualizowane plany średniookresowe. Wyjaśnimy w jaki sposób zamierzamy lepiej realizować cele strategiczne oraz dostosować naszą działalność do zmieniających się warunków rynkowych.”

Wyniki finansowe

spadek przychodów o 2,2% rok-do-roku wobec -3,5% w 2 kw. 2016 roku

Przychody w 2 kw. wyniosły 2 839 mln zł i zmniejszyły się o 64 mln zł, tj. o 2,2% rok-do-roku. Pogorszenie trendu względem dwóch poprzednich kwartałów odzwierciedla wyższą bazę porównawczą dla przychodów ze sprzedaży sprzętu do usług komórkowych (wzrost o 16% rok-doroku w 2 kw. wobec 65% rok-do-roku w 1 kw.). W 2 kw. do wzrostu przychodów ze sprzedaży sprzętu przyczyniły się niższe subsydia do telefonów sprzedawanych w planach ratalnych. Natomiast pozostałe kluczowe trendy po stronie przychodów nie uległy większym zmianom. Przychody z usług komórkowych zmniejszyły się o 5,9% rok-do-roku (-79 mln zł), a z tradycyjnych stacjonarnych linii biznesowych (PSTN i hurtowych) o 11,2% rok-do-roku (-65 mln zł). W segmencie stacjonarnego Internetu nastąpiła dalsza poprawa: przychody zwiększyły się o 2,3% rok-do-roku, wobec 1% w 1 kw. 2017 roku oraz -4,5% w 2 kw. 2016 roku.

W 2 kw. 2017 roku, nastąpił rekordowy przyrost liczby klientów konwergentnych o 146 tys., tj. o 16%, do poziomu 1,08 mln. Przyczyniła się do tego wprowadzona w lutym oferta konwergentna Orange Love, która była dostępna na rynku przez pełny kwartał. O sukcesie tej propozycji zdecydowała atrakcyjna cena i prostota rozwiązania, wsparta skoncentrowaną i sprawną realizacją. W efekcie, udział ofert konwergentnych wśród klientów indywidualnych korzystających z usług stacjonarnego Internetu wzrósł do 43% (wobec 30% rok wcześniej), zaś mobilnych abonamentowych usług głosowych – do 31% (wobec 20% w 2 kw. 2016 roku). Łączna liczba usług, z których korzystają indywidualni klienci rozwiązań konwergentnych, przekroczyła 3,4 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług.

Liczba klientów komórkowych usług abonamentowych zwiększyła się w 2 kw. o 121 tys., tj. 1,3%. W mobilnych ofertach głosowych utrzymała się wysoka liczba aktywacji netto (103 tys.). Natomiast liczba klientów komórkowych usług szerokopasmowych zmniejszyła się o 30 tys., wskutek zwrotu ku ofertom mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz rosnących pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych. Na liczbę raportowanych usług przedpłaconych nadal miało wpływ wprowadzenie obowiązkowej rejestracji kart SIM. Był to ostatni kwartał, w którym ten czynnik miał znaczenie.

Udział ruchu LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych w 2 kw. osiągnął 73%. Wskaźnik penetracji dla smartfonów wśród klientów głosowych usług abonamentowych osiągnął 69% wobec 64% w 2 kw. 2016 roku. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w segmencie głosowych usług abonamentowych utrzymał się na poziomie około 100% rok-do-roku.

Baza klientów stacjonarnego Internetu podlegała dalszej transformacji. W 2 kw. całkowita liczba klientów zwiększyła się o 54 tys., tj. 10%5 rok-do-roku, osiągając poziom 2,32 mln. Utrata netto łączy ADSL i CDMA została z nadwyżką zrównoważona przez 112 tys. przyłączeń netto w usługach światłowodowych, VDSL i usługach mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego. Liczba klientów usług światłowodowych zwiększyła się o 28 tys. (wobec 29 tys. w 1 kw.), osiągając poziom 145 tys. Udział wyżej wymienionych technologii wzrostowych w ogólnej liczbie klientów wzrósł do 39% (wobec 23% na koniec 2 kw. 2016 roku).

W segmencie stacjonarnych usług głosowych, utrata łączy netto spowolniła do 50 tys. wobec 73 tys. kwartał wcześniej. Wynikało to wyłącznie ze wzrostu w usługach telefonii internetowej (VoIP), które wchodzą w skład pakietu Orange Love.

skorygowana marża EBITDA na poziomie 28,9%, wzrost o 0,5 pp rok-do-roku, odzwierciedlający niższe koszty sprzedaży

Skorygowana EBITDA za 2 kw. 2017 roku wyniosła 820 mln zł i była tylko o 4 mln zł niższa niż w analogicznym okresie 2016 roku. Marża EBITDA zwiększyła się o 0,5 pp rok-do-roku, do poziomu 28,9%. Na tak dobre wyniki złożyły się przede wszystkim dwa czynniki. Po pierwsze, koszty sprzedaży zmniejszyły się o 11% rok-do-roku, w wyniku większej koncentracji na wartości. Nastawienie na wartość przyczyniło się do wzrostu udziału ofert bez telefonu (tylko z kartą SIM) w ogólnej liczbie transakcji oraz do niższych subsydiów do telefonów wymaganych do pozyskania i utrzymania określonej liczby klientów. Drugim korzystnym czynnikiem były wysokie zyski ze
sprzedaży nieruchomości, które w 2 kw. wyniosły 57 mln zł.

zysk netto w wysokości 71 mln zł, głównie dzięki niższej amortyzacji

Zysk netto w 2 kw. 2017 roku wyniósł 71 mln zł wobec 17 mln zł w analogicznym okresie 2016 roku. Nieznaczny spadek wykazanego zysku EBITDA został z nadwyżką zrównoważony przez niższą amortyzację, koszty finansowe netto i podatek dochodowy. Niższa amortyzacja odzwierciedlała przede wszystkim wydłużenie okresu użyteczności niektórych składników majątku trwałego – co w 2 kw. 2017 roku przełożyło się na wpływ w wysokości 42 mln zł.

skorygowane organiczne przepływy pieniężne w wysokości 218 mln zł, odbicie po 1 kw.

Skorygowane organiczne przepływy pieniężne wyniosły w 2 kw. 2017 roku 218 mln zł i były niższe niż w 2 kw. 2016 roku (342 mln zł), lecz znacznie wyższe niż kwartał wcześniej (-254 mln zł). Spadek w ujęciu rocznym wynikał niemal całkowicie z wyższego o 132 mln zł zapotrzebowania na kapitał obrotowy (a zwłaszcza wzrostu zobowiązań). Wynikało to głównie z droższego mixu zakupionych telefonów, co odzwierciedlało popyt rynkowy. Natomiast na znaczną poprawę kwartał-do-kwartału złożyła się wyższa EBITDA, znacznie niższy wypływ środków pieniężnych z tytułu nakładów inwestycyjnych, niższe wydatki na kapitał obrotowy oraz wysokie wpływy ze sprzedaży nieruchomości (77 mln zł wobec 10 mln zł).

odnosząc się do wyników za 2 kwartał 2017 roku, Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów, stwierdził:

„Wyniki za drugi kwartał pokazują, że w coraz większym stopniu potrafimy zrównoważyć spadki w tradycyjnych segmentach działalności przez generowanie większej wartości w obszarach wzrostu. Zgodnie z trendem rynkowym ograniczyliśmy subsydia do telefonów komórkowych, co miało pozytywny wpływ na przychody, a jednocześnie umożliwiło optymalizację kosztów sprzedaży. Zważywszy na wyniki pierwszego półrocza, jesteśmy spokojni o osiągnięcie celów całorocznych w zakresie EBITDA i maksymalnej dźwigni finansowej. Co do drugiego półrocza, utrzymuje się niepewność w zakresie wpływu roamingu na wyniki, a ponadto chcemy zachować elastyczność pod względem kosztów sprzedaży w szczycie sezonu komercyjnego. Z tego względu, potwierdzamy cel całoroczny EBITDA w przedziale 2,8-3,0 mld zł.

baza klientów (w tys.) 2016 2017
  1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw. 1 kw. 2 kw.
             
Klienci konwergentni 626 679 738 835 938 1 084
- w tym klienci indywidualni (B2C) 532 568 603 666  738 858
- w tym klienci biznesowi (B2B) 94 111 135 169 200 227
             
Stacjonarne usługi głosowe            
POTS, ISDN i WLL 3 487   3 415 3 337 3 268 3 181  3 081
VoIP  633 644 651 664 678 728
Razem łącza główne – rynek detaliczny 4 120 4 059 3 988 3 932 3 859 3 809
             
Dostępy szerokopasmowe            
ADSL  1 669   1 613 1 562 1 503  1 451 1 407
VHBB (VDSL + światłowód) 366 409 436 492 544 588
w tym VDSL 339 370 379 404 427 443
w tym światłowód 27 39 57 88 117 145
CDMA 44 35 27 20 14 0
Stacjonarny dostęp bezprzewodowy 50 82 128 191 260 328
Rynek detaliczny – łącznie 2 130     2 139 2 153 2 206 2 269 2 323
             
Baza klientów usług TV            
IPTV 200 213 214 234 254 277
DTH (telewizja satelitarna) 597 590 548 532 521 515
Liczba klientów usług TV 797 803 761 766 775 792
W tym pakiety telewizyjne 'nc+' 190 194 194 195 189 193
             
Liczba usług telefonii komórkowej (karty SIM)            
Post-paid            
telefony komórkowe 6 369 6 491 6 640 6 851 7 009 7 112
internet mobilny 1 298 1 327  1 355 1 377  1 364 1 334
M2M 858 898 963 1 033  1 079 1 126
Post-paid razem 8 526 8 716  8 957 9 262 9 452 9 573
Pre-paid  7 689 7 898 7 309 6 537 5 820 4 983
Razem 16 215     16 614 16 266 15 799 15 272 14 555
             
Liczba klientów usług hurtowych            
WLR 780 730 693 652 614 587
BSA 234 222 213 202 195 183
LLU 125 120 116 110 105 100

 

kwartalne ARPU w zł na miesiąc 2016 2017
1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw. 1 kw. 2 kw.
             
detaliczne ARPU z usług głosowych telefonii stacjonarnej 39,2 38,7 38,4 37,9 37,3 37,0
             
ARPU z usług stacjonarnego dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP 60,3 60,1 59,9 59,2 58,2 57,1
             
ARPU z usług telefonii komórkowej            
Post-paid bez M2M  45,2 44,2  43,6 41,8 39,6 39,6
telefony komórkowe 48,9   48,1 47,6 45,6 43,2 43,2
internet mobilny 27,3   25,2 23,3 22,8 21,6 20,6

Pre-paid

12,4   11,9 12,0 12,6 12,6 15,2
Zagregowane 28,8   28,0 27,9 28,3 28,1 30,1
             
ARPU z usług detalicznych 23,5  22,7 22,6  22,3 22,0 23,3
ARPU z usług hurtowych 5,3    5,3 5,3  5,9 6,0 6,7

 

Struktura zatrudnienia w Grupie - dane raportowane
(w przeliczeniu na pełne aktywne etaty, na koniec okresu)
2016 2017
1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw. 1 kw. 2 kw.
Orange Polska 16 497 16 099 15 786 15 537  15 481 15 131
50% pracowników Networks 349 338 344 343 347 351
Razem  16 846 16 437  16 130 15 880  15 828 15 482

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (1):

Komentuj

Komentarze / 1

Dodaj komentarz

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: