Autonomiczny tramwaj w Krakowie

Newsy
Opinie: 0
Tramwaj bez motorniczego w Krakowie

Pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny bez motorniczego przejechał w nocy testową trasę z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika w Krakowie.

Komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi, włączeniu dzwonka.

Autonomiczną jazdę tramwaju uruchomił prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski.

Pierwszy w Polsce przejazd tramwajem NEWAGu poruszającym się w trybie sterowania autonomicznego

W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego).

System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp

Celem projektu jest przede wszystkim wdrożenie tzw. asystenta dla prowadzącego, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa.

Nadzór nad pracą motorniczego odbywał się w zakresie:

  • czuwania nad prędkością – zwalnianie w przypadku gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań,
  • przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych,
  • wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu – dostosowanie prędkości,
  • automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej,
  • opcjonalnie – komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd.

Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a jego etapy obejmują:

  • precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego,
  • zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód,
  • zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju,
  • rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym „asystentem motorniczego”.

Ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

 

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: