UOKiK wszczął postępowania wobec Plusa, Orange i T-Mobile

Newsy
Opinie: 5
Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtel, Orange Polska oraz T-Mobile Polska. Urząd sprawdzi zakres i sposób udostępniania przez operatorów nagrań rozmów sprzedażowych.

Jednym z często wybieranych przez konsumentów kanałów komunikacji z operatorem telekomunikacyjnym jest infolinia czy telefoniczne centrum obsługi. Podczas rozmowy z konsultantem, można uzyskać informacje na temat świadczonych usług oraz dokonać zmiany obowiązującej lub ustalić warunki nowej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Rozmowy z infolinią są zazwyczaj nagrywane, o czym konsumenci są informowani przez operatorów.

Z informacji, które docierają do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że konsumenci często nie mają dostępu do treści nagrania, zwłaszcza w toku postępowania reklamacyjnego. Z drugiej strony, operatorzy telekomunikacyjni w odpowiedziach na reklamacje posługują się argumentem przeprowadzenia weryfikacji prawidłowości procesu zawierania czy zmiany umowy w oparciu o odsłuchanie zapisu rozmowy sprzedażowej.

- Brak możliwości weryfikacji nagrania ze strony konsumenta może w znaczny sposób naruszać jego prawa. Operator bowiem, posiadając dostęp do zapisu nagrania rozmowy sprzedażowej, na jej podstawie dokonuje jednostronnej interpretacji ustaleń, co pozostaje poza kontrolą drugiej strony umowy – tłumaczy Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W związku z wymienionymi nieprawidłowościami na rynku usług telekomunikacyjnych Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtel, Orange Polska oraz T-Mobile Polska sprawdzające zakres i sposób udostępniania nagrań rozmów sprzedażowych. Urząd zweryfikował także działania operatora sieci Play, P4, który w wyniku tzw. miękkiego wystąpienia skierowanego przez Urząd, dobrowolnie zmienił swoją praktykę i udostępnia konsumentom nagrane rozmowy.

Jednocześnie Urząd przypomina o nałożonym na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązku przechowywania i udostępniania treści nagrania, w trakcie którego doszło do zmiany warunków umowy.

Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, dostawca usług powinien utrwalić oświadczenie abonenta złożone za pomocą środków porozumiewania się na odległość, w szczególności telefonicznie. Nagranie powinno być przechowywane do końca umowy, a jego treść udostępniona abonentowi przede wszystkim w trakcie postępowania reklamacyjnego.

Opinie:

Opinie archiwalne (5):

Komentuj

Komentarze / 5

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    helix pisze: 2016-07-21 13:02
    raz mi się zdarzyło, że potrzebowałem nagrań z rozmowy do reklamacji i jakimś cudem je dostalem. ale to było u starego operatora, teraz, jak jestem w t-m, to dopłaciłem piataka do uproszczonego abonamentu za brak zgody marketingowej i już prawie nikt nie dzwoni, tylko, jak mi się umowa kończy.
    1
  • Users Avatars Mini
    Rafał pisze: 2016-07-21 15:13
    Mi Play też nie chciał udostępnić nagrania rozmowy podczas składania reklamacji. To była pierwsza i ostatnia reklamacja której mi nie uwzględniono. Po tym nie przedłużyłem umowy.
    2
  • Users Avatars Mini
    Dombek pisze: 2016-07-21 16:26
    Ciekawe jak jest teraz w Play bo jeszcze niedawno mi nie udostępnili oszuści;/
    4
  • Users Avatars Mini
    kek pisze: 2016-07-21 16:51
    Dziwne, ze tylko ich scigaja, a nie wszelakie urzedy. W urzedzie jak dochodzi co do czego to nagranie najczesciej ginie w tajemniczych okolicznosciach. Sa tylko te na twoja niekorzysc.
    2
  • Users Avatars Mini
    xyz pisze: 2016-07-21 22:41
    Dombek: dziwne, bo do Play wystarczy zadzwonic i poprosić o nagranie - wysyłają na adres e-mail
    -1

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: