„Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2006-2009” - raport

Newsy
Żródło: PMR
Opinie: 8

Według raportu „Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2006-2009” wydanego przez firmę analityczną PMR, polski rynek usług telekomunikacyjnych osiągnął w 2005 roku wartość 36,7 mld zł. Cały czas bardzo dynamicznie rozwija się rynek usług szerokopasmowych.

Na przełomie września i października firma analityczna PMR już po raz siódmy opublikowała coroczny raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Według szacunków PMR, w 2005 roku wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych mierzona w złotówkach wzrosła o 3,6%, do 36,7 mld zł. Dynamika była dwukrotnie niższa w porównaniu do średniej za lata 2002-2004 (7,5%). W bieżącym roku dynamika ponownie powróci do poziomu 7%.



„W 2007 r wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce przekroczy 40 mld zł.” – przewiduje Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu.
Wzrost rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce cały czas jest możliwy głównie dzięki dalszej ekspansji rynku telefonii komórkowej. Według analityków PMR, całkowite przychody operatorów w tym segmencie rynku wzrosną w 2006 r. o ok. 15%, podczas gdy rok wcześniej było to ok. 10%. „Operatorom udało się w tym roku osłabić tempo spadku ARPU i zmniejszyć koszty pozyskania klienta. Równocześnie dynamika przyrostu liczby nowych abonentów od kilku lat utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. W 2007 r. penetracja, mierzona liczbą kart SIM, już zdecydowanie przekroczy 100%” – ocenia Marzena Opalińska, analityk PMR i jeden z autorów raportu.
Pozytywny wpływ na sytuacje w branży telekomunikacyjnej ma również rozwój rynku transmisji danych, dzierżawy łączy i dostępu do internetu (ang. DLISP – Data Transmission, Line Rental and Internet Services Provision). Wartość rynku DLISP w Polsce jest relatywnie niska, w porównaniu zarówno do telefonii komórkowej jak i stacjonarnej. Niemniej jednak, dystans ten sukcesywnie maleje, głównie za sprawą bardzo dynamicznego rozwoju usług szerokopasmowych. Rynek ten jest w Polsce daleki od nasycenia i cały czas posiada duży potencjał rozwoju – w latach 2006-2008 będzie rósł w tempie 21% rocznie.
Wzrost wartości polskiego rynku usług szerokopasmowych jest pochodną rosnącej liczby użytkowników posiadających szybkie łącze. Autorzy raportu spodziewają się, że liczba abonentów usług szerokopasmowych do końca roku 2009 zwiększy się w Polsce do ponad siedmiu milionów. Na rozwój usług szerokopasmowych w przyszłości bardzo pozytywnie wpłynie stale rosnąca penetracja komputerów w gospodarstwach domowych. Głównymi technologiami dostępowymi pozostaną w nadchodzących latach DSL i sieci telewizji kablowej. Jeśli chodzi o inne rodzaje dostępu na uwagę zasługuje WiMAX, który cały czas znajduje się w bardzo wczesnej fazie rozwoju w Polsce, a także usługi internetowe w sieciach komórkowych.



Ankietowani przez PMR menedżerowie największych firm telekomunikacyjnych są przekonani o pozytywnym wpływie telefonii 3G na rozwój szerokopasmowego internetu. Zdecydowana większość z nich zgadza się (46% “zdecydowanie się zgadza”, a 44% “raczej się zgadza”), że inwestycje w telefonię trzeciej generacji przyczynią się do rozwoju usług dostępu do internetu w Polsce. Tylko 10% ankietowanych było przeciwnego zdania.
W perspektywie kilku lat, realny jest wyraźny wzrost abonentów usług dostępowych świadczonych przez operatorów komórkowych (3G) w Polsce, zarówno na rynku korporacyjnym, jak również wśród klientów indywidualnych. „Nie będzie to mieć istotnego wpływu na penetrację internetu (zwykle będzie to kolejny rodzaj dostępu), ale może znacząco zwiększyć liczbę subskrypcji szerokopasmowych ogółem” – ocenia Paweł Olszynka.
Oferowanie szerokopasmowego internetu przez operatorów sieci komórkowych jest ilustracją jednego z najważniejszych trendów na polskim rynku telekomunikacyjnym, polegającego na konwergencji mediów, rozszerzaniu zakresu oferowanych usług i sprzedawaniu ich w pakietach. Kompleksową ofertę w zakresie usług telefonicznych, internetowych i telewizyjnych (triple play) świadczy już kilku największych operatorów kablowych jak również TP SA. Widoczny jest wzrost zainteresowania operatorów komórkowych rynkiem telefonii stacjonarnej i promowanie własnych usług dostępu do internetu, zaś operatorzy stacjonarni coraz częściej wyrażają chęć oferowania usług telefonii komórkowej. Rośnie zainteresowanie cyfrową telewizją. „Spodziewamy się, że w następnych latach zjawiska te nabiorą tempa, operatorzy będą poszerzali zakres świadczonych usług. Pierwsze oferty quadruple play mogą pojawić się już w 2007 r.” – podsumowuje Marzena Opalińska.
Inne interesujące dane z raportu:



Z analizy obliczanego przez PMR wskaźnika koniunktury telekomunikacyjnej można wnioskować, że pomimo malejącej dynamiki przychodów sytuacja w branży telekomunikacyjnej w Polsce cały czas jest pozytywna. Prognozy ankietowanych przez nas firm są optymistyczne. Prawie dwie trzecie respondentów przewidywało, że rok 2006 będzie lepszy dla ich firm w porównaniu z 2005. Rosnąca wartość indeksu to głównie wynik utrzymującej się koniunktury na rynku telefonii komórkowej oraz wspomniany już dynamiczny rozwój sektora transmisji danych i dostępu do internetu. Na pozytywną ocenę sytuacji w branży wpływ ma również otwarcie kolejnych segmentów rynku telekomunikacyjnego dla nowych graczy (MVNO, WLR, bitstream access).



Zdaniem największych firm telekomunikacyjnych, najistotniejszym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi branży telekomunikacyjnej w Polsce w nadchodzących dwóch latach będzie pojawienie się na rynku nowych operatorów i znaczących inwestorów (42%). Na sytuację w branży pozytywnie wpłyną również: rozwój nowych technologii i usług, lepszy dostęp operatorów alternatywnych i wirtualnych do sieci TP SA i operatorów komórkowych, a także wprowadzanie w życie zapisów Prawa telekomunikacyjnego.

Opinie:

Opinie archiwalne (8):

Komentuj

Komentarze / 8

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    darios pisze: 2006-11-02 15:53
    hmm ciekawy artykuł, zgadzam się, że szybkie wejście na rynek nowych operatorów przyczyni sie do znacznego rozwoju telekomunikacji mobilnej, która wyprze tpsa :):):) może nie całkowicie ale w bardzo znacznym stopniu i może nie od razu ale powoli aleskutecznie mam nadzieję. Pozdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    aru pisze: 2006-11-02 17:04
    Skoro większość z nas ma lub będzie miała do czynienia z sieciemi bezprzewodowymi to ten trend także w telefonii musi spowodować deprecjonowania pozycji TP SA i telefonii analogowej "drucianej" . Już dziś technologia pozwala na udostępnianie zarówno dostępu do połączeń telefonicznych jak i internetu przy pomocy siecie GSMowych, przy nizszych kosztach i znacznie łatwiejszej rozbudowie. Nie bez powodu TP SA szuka swoich szans tam gdzie istnieje bariera przepustowości, czyli TV
    0
  • Users Avatars Mini
    scorpion pisze: 2006-11-02 17:11
    darios: No jest taka sprawa że mogliby w TP troche zejść z cen na net :)
    0
  • Users Avatars Mini
    rolls pisze: 2006-11-02 18:42
    aru - era juz coś podobnego uruchomiał tzn telefonię stacjonarną bez kabli... jak przeglądałem cennik to ceny sa znacznie nizsze jak w tpsa. Tylko na razie nie wiem co robić bo mam neostradę! i czy mogę mieć samą neo bez telefonu?
    0
  • Users Avatars Mini
    scorpion pisze: 2006-11-02 20:43
    rolls: Niby można będzie mieć. Narazie chyba nie można tak mi się zdaje :-/
    0
  • Users Avatars Mini
    zdunek pisze: 2006-11-03 08:46
    Od początku przyszłego roku, będzie już można mieć neo bez stacjonarnego, tylko trzeba liczyć się z tym że cena neo nie będzie taka jak teraz dla osób nie posiadających stacjonarnego a wyższa...
    0
  • Users Avatars Mini
    Milkom pisze: 2006-11-03 10:22
    Net przez GSM jest przyszłością i będzie alternatywą dla Adslu operatorów kablowych. Tylko lepszy zasięg 3G i brak limitów ... Ale za pare lat będzie tak jak we Włoszech gdzie w zasięgu 3G jest 80% populacji (a teren jest cieżki do pokrycia bo dużo gór).
    0
  • Users Avatars Mini
    ludeq pisze: 2006-11-05 13:48
    na pewno duza przyszlosc przed HSDPA. Testy HSDPA Ery w jednym z ostatnich PC World Computer bardzo milo mnie zaskoczyly
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: