W Polsce, według szacunków, w obiegu znajduje się co najmniej 11 mln aparatów. Szacunkowe dane mówią, też, że ok. 20% z nich sprowadzono w ramach tzw. prywatnego importu, co oznacza, że większości nie ma homologacji, a 15-20% pochodzi z kradzieży. Niestety, kradzież telefonu komórkowego staje się jednym z częściej popełnianych przestępstw. W skali roku takie kradzieże, czy nawet rozboje, sięgają kilku procent łącznej liczby abonentów. Standardy światowe dla sieci działającej powyżej 3 lat i posiadającej ponad 500 tys. użytkowników wynoszą od 1,5 do 2%
Operatorzy nie odczuwają ekonomicznych skutków kradzieży - są one bardziej dotkliwe dla klientów. Operator traci przede wszystkim na wizerunku - uważa Jacek Kalinowski, rzecznik PTK Centertel. Klientowi abonamentowemu, który zgłosi kradzież komórki, operator blokuje kartę SIM, by złodziej nie mógł rozmawiać na jego koszt. O ile zrobi to odpowiednio wcześnie, to za nową kartę zapłaci co najwyżej kilkadziesiąt złotych. Gorzej jest z telefonem, bo z reguły dopiero przy próbie kupienia aparatu, dowiaduje się, że nowy telefon kosztuje kilkaset złotych, a nie przysługuje mu prawo do drugiej komórki za np. 1 zł, czyli w cenie promocyjnej. Wówczas najlepiej kupić zestaw pre-paid, w którym telefon jest relatywnie tani. Można też kupić telefon w komisie lub na giełdzie, jednak w tym ostatnim przypadku można nabyć komórkę skradzioną komuś innemu.
Co prawda, można ten proceder ograniczyć. W systemie GSM, oprócz informacji o karcie SIM każdego abonenta, istnieje także możliwość odczytania numeru seryjnego używanego telefonu komórkowego (IMEI-a). W przypadku zgłoszenia kradzieży trafia on na prowadzoną przez Stowarzyszenie GSM listę aparatów skradzionych na całym świecie i może on zostać zablokowany. Niestety operatorzy nie robią tego w sposób automatyczny, jak w przypadku karty SIM, ale na wyrażoną na piśmie prośbę okradzionego. Operatorzy po prostu nie są zainteresowani blokowaniem komórek, bo jeden aparat na rynku więcej, to więcej pieniędzy zarobionych na czasie rozmów i innych usługach.