Tele2 przedstawiło w oficjalnym komunikacie swoje stanowisko dotyczące obecnej sytuacji wokół wdrożenia usługi hurtowego zakupu abonamentu TP przez Tele2.
Treść komunikatu:
Tele2 Polska dostarczyła do TP już blisko 30 tys. zleceń klientów, w których wyrażają oni wolę zmiany operatora. Niestety wydarzenia ostatnich dwóch tygodni wskazują, iż TP – broniąc za wszelką cenę swej monopolistycznej pozycji – ignoruje obowiązujące prawo i wolę dziesiątek tysięcy abonentów.
Tele2 uważa, że nie ma obiektywnych przyczyn, dla których TP może w dalszym ciągu odwlekać wykonanie Decyzji Prezesa UKE z 13 lipca 2006 roku, w sprawie Hurtowego Dostępu do Sieci (WLR). W opinii Tele2, argumenty podnoszone przez TP są jedynie wybiegiem, mającym na celu obronę monopolistycznej pozycji na rynku, przynoszącym TP połowę przychodów z telefonii stacjonarnej (ok. 5 miliardów złotych rocznie). Wbrew temu, co twierdzą przedstawiciele TP, decyzja Prezesa UKE bardzo szczegółowo określa zasady realizacji usługi WLR, dlatego Tele2 jest w pełni przygotowana do jej realizacji. Co więcej, w dniu 1 sierpnia br. TP zaakceptowała plan, zakładający wdrożenie Decyzji Prezesa UKE, w dniu 14 września br. Tym większym zaskoczeniem dla Tele2 było pismo wysłane przez TP w przeddzień wyznaczonego przez Regulatora terminu realizacji Decyzji (13 września), w którym TP informowała o rzekomym nieprzygotowaniu stron, nie podając przy tym żadnego terminu wdrożenia Decyzji.
Szereg przypadków „braków uzgodnień”, na które powołuje się TP, to efekt (celowych lub wynikających z niekompetencji) zabiegów opóźniających. Równocześnie wiele innych kwestii wskazanych przez TP jako nieuzgodnione, to sprawy już dawno zaakceptowane przez Tele2, lub zagadnienia, w których przypadku to TP w ostatniej chwili zmieniała zdanie.
- TP co chwilę podaje inne terminy wdrożenia Usługi Podstawowej WLR, czym zupełnie podważa wiarygodność swoich stwierdzeń. W ciągu ostatnich kilku tygodni TP podawała już kilka terminów wdrożenia usługi. Rozstrzał deklaracji jest ogromny, gdyż sięga od 14 września 2006 do stycznia 2008 roku – powiedział Piotr Nesterowicz, Dyrektor Generalny Tele2 Polska.
Przekonując o rzekomej niemożliwości terminowego wdrożenia Usługi Podstawowej WLR, TP powołuje się również na audyt, wykonany przez firmę KPMG, w którym stwierdza się, iż czas potrzebny TP na wdrożenie WLR to 8 miesięcy. W opinii Tele2, wnioski płynące z analizy KPMG są błędne, gdyż opierają się na liście założeń zmian, które nie wynikają z Decyzji UKE, a są przede wszystkim wynikiem podjęcia przez TP oddzielnych decyzji biznesowych.
Tele2 ma nadzieję, że w trakcie zaplanowanego na 30 września spotkania z kierownictwem TP, spółka przedstawi akceptowalny harmonogram realizacji umowy. W innym wypadku Tele2 będzie zmuszone do sięgnięcia po argument w postaci wezwania TP o zapłatę kar umownych, które na dzień 26 września br. sięgają 82 mln złotych.
W obecnej sytuacji Tele2 nie jest w stanie podać klientom konkretnej daty, kiedy TP rozpocznie realizację zamówień na zmianę operatora. Tele2 przyjmuje jednak w dalszym ciągu od klientów zamówienia, informując jednocześnie, iż czas ich realizacji się wydłuży. Do czasu, gdy TP zacznie przestrzegać prawa, klienci mogą oszczędzać z Tele2 na połączeniach, realizowanych poprzez preselekcję. Równocześnie opóźnienie to nie będzie miało negatywnych konsekwencji dla klientów, gdyż do czasu przejęcia abonamentu od TP, Tele2 nie będzie wystawiać klientom faktur za usługę abonamentu, a TP dalej zapewniać będzie obsługę techniczną.