Grupa LEW, firma specjalizująca się w sprzedaży doładowań prepaid i sprzedaży zestawów startowych zaprezentowała w Warszawie swoją ofertę oraz ocenę dynamiki i potencjału rozwoju polskiego rynku doładowań.
Liczba aktywnych kart SIM w Polsce wyniosła na koniec września 2005 roku 27,8 milionów - oznacza to, że liczba kart SIM na 100 Polaków wynosi blisko 71 sztuk. Szacuje się, że pod koniec bieżącego roku liczba aktywnych kart SIM osiągnie poziom niemal 29 milionów. Coraz większą część stanowią karty typu pre-paid – z najnowszych danych wynika, że na koniec III kw 2005 roku było ok. 14,4 milionów użytkowników tego typu kart.
Obserwuje się bardzo duży potencjał polskiego rynku doładowań telefonów pre-paid – prognoza przychodów z tego segmentu na koniec 2005 roku to ponad 4 mld PLN. Dynamika wzrostu rynku pre-paid jest tak duża, że liczba 20 milionów użytkowników może zostać przekroczona już w 2008 roku. Szybki rozwój elektronicznych doładowań poprzez terminale POS i systemy kasowe w punktach i sieciach handlowych powoduje, że na koniec 2005 roku będzie stanowić ok. 50% całości rynku doładowań.
„Widzimy ogromny potencjał rynku elektronicznych doładowań telefonów komórkowych i innych usług opartych na dystrybucji elektronicznej. Oferujemy sprawdzony i nowoczesny system HALO POWER do tego typu dystrybucji, co pozwala nam optymistycznie prognozować rozwój biznesu – szacujemy, że ciągu najbliższych 2 lat uda nam się zwiększyć obroty o ok. 300 %” – powiedział podczas konferencji prasowej Andrzej Basiak, Prezes Zarządu Grupy LEW.
Grupa LEW osiągnęła przychody w wysokości 84,2 mln złotych (74,6% - sprzedaż tradycyjnych towarów pre-paid; 25,2% - sprzedaż doładowań elektronicznych). Głównym źródłem przychodów spółki jest nadal dystrybucja tradycyjna, jednak na skutek dynamicznego rozwoju elektronicznej sprzedaży doładowań telefonów komórkowych, udział przychodów spółki z dystrybucji tradycyjnej w przychodach ze sprzedaży spadł z 90,5% w 2004 roku, do 84,1% w I kw. 2005 roku i 74,6% po III kwartale 2005 roku. Spółka zanotowała w bieżącym roku znaczny przyrost sprzedaży aktywacji pre-paid, które na koniec III kw. wyniosły prawie 133 tys. sztuk.
Na podstawie analizy zachowań rynków europejskich, operatorzy komórkowi przewidują, że w najbliższych latach telefonia abonamentowa będzie stopniowo zmniejszać swój udział w rynku na rzecz telefonii pre-paid. Jednocześnie elektroniczny sposób sprzedaży produktów pre-paid będzie wypierał tradycyjny system doładowań oparty na zdrapkach, m.in. z uwagi na intensywną promocję segmentu sprzedaży elektronicznej przez operatorów, niższe koszty dystrybucji oraz większą wygodę zarówno dla dystrybutorów, jak i użytkowników końcowych. Obecnie sprzedaż doładowań elektronicznych jest realizowana poprzez strony WWW, terminale GPRS, bankomaty i inne urządzenia elektroniczne, przede wszystkim na stacjach benzynowych, w kioskach, w bankomatach oraz w innych punktach sprzedaży detalicznej. Wynika to z szeregu przewag konkurencyjnych systemu doładowań elektronicznych, m.in. znacznie niższych kosztów dystrybucji, większej wygody dla klienta finalnego (m.in. dzięki większemu bezpieczeństwu transakcji, dużej ilości miejsc z możliwością doładowania, niskiej cenie i prostocie obsługi) oraz sprzedawców (brak konieczności magazynowania towarów przez sprzedawców detalicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej dostępności towaru i szybkiej obsługi klienta). Taki właśnie system doładowań elektronicznych (pod marką „HALO POWER”) oferuje Grupa LEW. Spółka rozpoczęła elektroniczną sprzedaż towarów pre-paid poprzez terminale GPRS pod koniec 2003 roku. Obecnie w ofercie sprzedaży elektronicznej spółki znajduje się kody elektroniczne Orange Go, Pop, Simplus, Sami Swoi, Tak Tak i Heyah, jak również Telegrosik i Telepin. Platforma elektroniczna jest bardzo nowoczesnym i elastycznym systemem, który może zostać szybko dostosowany do sprzedaży nowych produktów wprowadzanych przez różnych operatorów, jak również takich produktów jak np:, loga, dzwonki, tapety oraz gry.
Grupa „LEW” - historia
1993 rok powstaje „Przedsiębiorstwo Wielobranżowe LEW Andrzej Basiak”,
1996 rok LEW rozpoczyna działalność jako agent PTC Sp. z o.o. – operatora sieci telefonii komórkowej ERA,
2000 rok właściciel P.W. LEW tworzy spółkę pod nazwą Grupa LEW Sp. z o.o.
2001 rok spółka przejmuje od P.W. „LEW” Umowę Agencyjną z PTC i prowadzi sieć sprzedaży LEW,
w latach 2000 i 2001 - sieć LEW zajmuje dwukrotnie 3 miejsce w rankingu agentów PTC osiągając najwyższą efektywność sprzedaży produktów i usług,
31 grudnia 2002 rok – zostaje zakończona Umowa Agencyjna z PTC,
styczeń 2003 - rok Grupa LEW rozpoczyna działalność jako ogólnopolski dystrybutor produktów pre-paid operatorów telefonii komórkowej.
Penetracja telefonii komórkowej w Polsce
Na koniec września 2005 roku 67,2 % gospodarstw domowych w naszym kraju deklaruje posiadanie telefonów komórkowych. Posiadanie telefonu komórkowego prywatnego lub służbowego
deklaruje 59,8 % Polaków w wieku 15 lat i starszych.
Sieć sprzedaży Grupy LEW
Grupa LEW obsługuje w systemie Halo Power około 1500 terminali. LEW posiada terminale między innymi w takich sieciach handlowych jak:
Ahold Polska Sp. z o.o. – Alberty i Hypernova
RTV Euro AGD
Złoty Grosz
Piotr i Paweł
Zatoka
Intermarche
Pepco
Strategia Grupy LEW
Grupa LEW w najbliższym czasie planuje wprowadzić:
Sprzedaż doładowań przez internet,
Płatność rachunków,
Programy lojalnościowe,
Nowe produkty – m.in. doładowanie telefonii internetowej SKYPE.
W okresie najbliższych 2-3 lat Grupa LEW realizować będzie strategię szybkiego rozwoju sieci sprzedaży, ze szczególnym uwzględnieniem sprzedaży kodów w postaci elektronicznej. Do końca 2007 roku spółka planuje zwiększyć liczbę obsługiwanych punktów sprzedaży elektronicznej o kilka tysięcy sztuk oraz zwiększyć sprzedaż do kilkuset milionów złotych rocznie. W celu sfinansowania ambitnego programu rozwoju, Grupa Lew zamierza pozyskać środki od inwestorów finansowych i branżowych, z którymi obecnie prowadzi rozmowy. Środki te zostaną przeznaczone przede wszystkim na zakup terminali do sprzedaży elektronicznej i wprowadzenie nowych produktów i usług. W perspektywie kilku lat Grupa LEW przewiduje możliwość wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych.
Główni konkurenci Grupy LEW
Milo
Kolporter
Euronet
Polcard (VIA)
Blue Media
Connex
Liberty (Dominvest)
Grupa LEW szacuje, że zajmuje na polskim rynku 5-6 miejsce jeśli chodzi o udział w rynku doładowań. Udział ten jest szacowany na około 4%.
Rynek pre-paid w Polsce w 2005 roku
Podział użytkowników telefonów komórkowych udział procentowy wg TNS-OBOP III kw. 2005
Udział procentowy poszczególnych kategorii klientów sieci komórkowych
Najczęściej wykorzystywane miejsca uzupełnienia konta telefonu pre-paid
Przychody ze sprzedaży Grupa LEW w latach 2001-2005r.
Struktura przychodów w 2005 roku
Przychody spółki z dystrybucji tradycyjnej towarów (w mln zł)
Sprzedaży aktywacji pre-paid w sieci Grupa LEW
(pakiety startowe + zastawy z telefonem) w szt.
Dystrybucja elektroniczna Halo Power
Przychody spółki z dystrybucji elektronicznej EJD (w mln zł)
Udział dystrybutorów w sprzedaży EJD w III kw. 2005
Udział Marek pre-paid w sprzedaży EJD w sieci Halo Power w III kw. 2005