45% Polaków nie korzysta z telefonów komórkowych

Newsy
Żródło: Gazeta Wyborcza
Opinie: 35

Z najnowszego raportu CBOS wynika, że 59% Polaków nie korzysta z Internetu i w ciągu najbliższego roku na pewno to się nie zmieni. Telefonów komórkowych nie używa 45 % badanych.

Badania wskazują, że niechętne urządzeniom teleinformatycznym są przede wszystkim osoby starsze, mieszkające na wsi, o wykształceniu średnim i podstawowym, oceniające własną sytuację materialną jako złą lub średnią. Podczas gdy wśród osób w wieku 18-24 lata aż 66 proc. korzysta z internetu, to w przedziale 55-64 lata jest już ich tylko 13 proc. Internautów jest znacznie więcej w największych metropoliach (53 proc.) niż na wsi (18 proc.). Wśród osób dobrze sytuowanych około połowy korzysta z sieci, natomiast wśród biednych - mniej więcej co szósty. Internetu używa trzy czwarte badanych z wykształceniem wyższym, mniej więcej połowa ze średnim i jedynie nieliczni z zawodowym i podstawowym.

Zdaniem socjologa Michała Wenzla, który opracował badania CBOS, w najbliższym czasie ta sytuacja się nie zmieni. - Tych osób po pierwsze, nie stać na internet i telefon komórkowy, a po drugie, nie czują potrzeby ich użytkowania. Przyznaje, że brak zmniejszania się społecznych dysproporcji w dostępie do nowych technologii jest zjawiskiem niepokojącym. - Ludzie pozbawi internetu są wykluczeni z wielu dziedzin życia. Przede wszystkim pozostają odcięci od rosnącej liczby usług online: tańszych rozmów telefonicznych, kont bankowych, szukania pracy, zamawiania biletów. Poza tym są wyłączeni z obiegu informacji - dzięki internetowi można dowiadywać się nowych rzeczy i kontaktować się z ludźmi. Brak dostępu do sieci będzie pogłębiał społeczne nierówności - starsze, biedniejsze, gorzej wykształcone osoby z małych miast się coraz mniej liczyły w życiu społecznym i politycznym.

CBOS, 3-6 marca, reprezentatywna 1081-osobowa próba losowa dorosłych mieszkańców Polski

Opinie:

Opinie archiwalne (35):

Komentuj

Komentarze / 35

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    mgrygiel pisze: 2006-04-18 11:47
    Ja jako przedstawiciel ludzi po podstawówce(dopiero ucze sie w gimnazjum) , i mieeszkających na wsi obwieszczam wszech i wobec, że mam i internat :D i komórkie :P
    0
  • Users Avatars Mini
    wstaci pisze: 2006-04-18 11:47
    PIERWSZY! ; ) No i widać kto potrafi bardziej wykorzystać nowe technologie ktoś wykształcony czy nie.
    0
  • Users Avatars Mini
    Markbit pisze: 2006-04-18 11:48
    Smutne to ale prawdziwe... :-(
    0
  • Users Avatars Mini
    Esteban pisze: 2006-04-18 11:55
    Ja mam internet od 4 lat, komórke od 6. Cała moja rodzina ma komórki a, ja mam nawet dwie. Jestem ciekaw gdzie oni robili te badania:D:D:D:D:D
    0
  • Users Avatars Mini
    bartoldoo pisze: 2006-04-18 12:02
    **Estaben - super że masz komórkę. a nawet dwie bardzo Ci gratuluje. trzeba tylko dopilnować żeby koleine badanie robili u Ciebie w domu :D
    0
  • Users Avatars Mini
    krs pisze: 2006-04-18 12:38
    ...Esteban, kurcze jakby u ciebie robili badania to ponad 100% ma komorke i net :)
    0
  • Users Avatars Mini
    sooonia pisze: 2006-04-18 12:46
    Ja pochodze podobno z najbiedniejszego regionu w naszym kraju..w.lubelskie.Ja mam tel ,mama ma ,tata,brat...a co jest najlepsze moja 70letnia babcia też..sadze, ze to zależy od nastawienia ludzi..jest to przykre..ale czasem jest tak , ze niektorym do szczęscia wcale media nie są potrzebne...jak to sie mowi im mniej sie wie tym spokojniej sie żyje i ja to także popieram...kiedyś dzieci wołały kolege przez okno...biegly aby się z kimś spotkać(..ok o 12 na mostku jutro, bede czekała ,bedziesz?..)
    0
  • Users Avatars Mini
    KONRAD pisze: 2006-04-18 12:47
    Moim zdaniem wszysto zalezy też od województwa!!! NIektóre sa lepiej rozwinięte i tam wiele osób w miastach jak i na wsiach ma telefony komórkowe i dostęp do internetu, a w kożej rozwijajacych się biedniejszych sprawa jest jasna .
    0
  • Users Avatars Mini
    sooonia pisze: 2006-04-18 12:50
    c.d....teraz dzieciaki piszą tylko sms-y..nie mają ruchu..tysfunkcje..ortografia..nie umieją listu napisać...więc zapewne są tego dobre jak i złe strony...nie ma sie nad czym zastanawiac..tak musi być...i to jest piekne ..żyjemy w wolnym kraju..to tylko..chęć robienia tego co sie chce i w jakich warunkach..jak tro sie mowi.."co chcić..kiedy chcić..jak chcić , z kim chcić , kiedy chcić!!!a może to forma zwykłego przyzwyczajenia..która ma każydy człowiek...??
    0
  • Users Avatars Mini
    Rokko-1 pisze: 2006-04-18 12:52
    jesli sa to prawdziwe i wiarygodne wyniki badań to rynek u Nas jest jeszcze dosc spory na telefony bo jesli chodzi o internet to zgadzam sie ze az tyle procent spolecznosci nie korzysta z niego jest dosc drogi i malo dostepny
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-04-18 12:52
    No to prawda jest... WIdać to gołym okiem przecież. Nasycenie rynku będize się odbywać tylko poprzez zwiększanie ilości numerów u obecnych użytkowników. Reszta będzie nabywać komórki baaardzo wolno. I dodam - może żeby potrollować ;-) - może nie kupiją telefonów bo wypasione modele są u nas tak bardzo drożesz niż w UK?? ;-D
    0
  • Users Avatars Mini
    Banditos pisze: 2006-04-18 12:54
    mgrygiel: Przykład Twojej osoby również został umieszczony w tym raporcie, ale to jest rzadkość i gdyby nie Twój udział to obraz wsi jeszcze bardziej byłby "czarniejszy".
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-04-18 12:54
    A co do tego kto co ma... Jeden niewykształcony gość z Łodzi ma maybacha... kto jeszcze oprócz ojca dyrektora ma? Pieprzycie jak potłuczeni prosze państwa ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    zxc pisze: 2006-04-18 12:55
    I to świadczy o tym, że Japonią nigdy nie będziemy.
    0
  • Users Avatars Mini
    yubiyubi pisze: 2006-04-18 12:56
    Miałem komórke i już nie mam. Prawda jest taka, 80% ludzi posiadających komórki nei ptorzebuje ich wogóle. Bajeczki o byciu w stałym kontakcie z dziewczyną, o wypadkach po środku pustyni itd to tylko usprawiedliwianie pędu do tego aby być trendy. Mam VoIPa, dzownię za grosze, poczta głosowa pracuje kiedy ja nie mogę, mało tego, mogę korzytać z mojego telefonu na całym Świecie. To tyle, dla wszystkich cool, trendy, jazzy, i co tam jeszcze. Acha nie zapomnijcie wymieniać aparat co pół roku! HAHA!
    0
  • Users Avatars Mini
    KORPORACJA pisze: 2006-04-18 12:58
    ... po tych mega wynikach u opów i liczbach, które mówią o 100% nasyceniu rynku wyszło szydło z worka. Tak, takajest prawda. Skoro wy macie telefon to nie oznacza, ze ma go 3 latek, 80 latek i sędzia. Internet dla mojego dziadka to tylko zabawka dla dzieci bez polotu. Społeczeństwo skłda się nie tylko z takich jak wy. Po tak ciekawej analizie trzeba sobie zadć pytanie GDZIE OPERATORZY UPCHALI TE 10.000.000 NUMERÓW???????? Pytam o te do których ze statystyki brakło abonentów. Obecnie jest 33mln!
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-04-18 12:59
    Banditos - Jego przykłąd odzwierciedla stopień nasycenia - znacznie ponad te 55% jest bodajże? Ja znam ludzi mieszkających na wsi, z wyboru - bo się przeprowadzili na wieś, albo z wyboru, bo nie wyprowadzili się do miasta. I co? Widzę jednoznacznie - są tacy, którzy mają po 3 mumery na głowę (w firmach szczególnie to normalne - pracownicy używanją śłużbowo nie posiadając prywatnych) a są tacy - i tych już jest całe mnóstwo, którzy tylko czasem widzą komórkę kiedy przy piwie siedzą z kumplami
    0
  • Users Avatars Mini
    Banditos pisze: 2006-04-18 13:01
    Sytuacja raczej długo się nie poprawi ponieważ jesteśmy społeczeństwem starzejącym się, a jeśli "władza RP" się nie opamięta i nie wyciągnie wniosków to już za niedługo w Polsce nie będzie miał kto utrzymywać rencistów, emerytów, bo wszyscy młodzi i zdolni po prostu wyemigrują w poszukiwaniu lepszej przyszłości.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-04-18 13:02
    przy stolliku w ogródku lokalnego sklepu. I po co im w ogóle telefon, ajk na piwo umawiać się nie muszą - zawsze tam siedzą - nie muszą też przez telefon się komunikować - chyba, że jak jeden za sklep siku pójdzie zrobić ;-) A na poważnie - mieć telefon, żeby za niego płacić? Że prepaid? A po co ma leżeć? Naprawdę ludziom nie soą potrzebne telefony komórkowe! To może nie jest do pojęcia dla niektórych, ale tak po prostu jest! I jeszcze - mówienie, że internet, jego brak, ogranicza - bo biletów
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-04-18 13:04
    nie można kupić... Na co biletów? Na Toscę? Do kina, do którego trzeba 50 km jechac? A za autobus i później pociąg kto zapłaci? No ludzie! Jak już argumenty jakieś się podaje to zgłową!
    0
  • Users Avatars Mini
    mik007 pisze: 2006-04-18 13:16
    W życiu politycznym to ci "wykluczeni" niestety biorą udział, nie chcę obrazic nikogo, ale wiadomo na kogo głosuja...
    0
  • Users Avatars Mini
    Rokko-1 pisze: 2006-04-18 14:37
    spróbuj w dzisiejszych czasach nie miec telefonu i szukac pracy jestes praktycznie bez szans na znalezienie jej
    0
  • Users Avatars Mini
    reboot pisze: 2006-04-18 14:45
    A ja mam srednie wyksztalcenie i mam kilka telefonow i internet :) Heh... Przeciez takie ankiety to smiech na sali... A jakby zadzwonili do innego 1000 osob, to by sie okazalo, ze w Polsce kazdy ma po 3 telefony, 2 komputery i super szybkie lacze... PS. A kolega mieszka na wsi, ma srednie wyksztalcenie, ale mimo to ma Neo 2mbit i Nokie 9500 :)
    0
  • Users Avatars Mini
    mardall pisze: 2006-04-18 14:46
    tylko skąd ta pewność, ze "w ciągu najbliższego roku na pewno to się nie zmieni." ???
    0
  • Users Avatars Mini
    reboot pisze: 2006-04-18 14:48
    ***Rokko: oj niestety... Zeby pojechac na Work & Travel do USA tez trzeba miec telefon, a nawet dwa oraz maila... Jeden telefon - do kontaktu w Polsce, zeby z biura mieli z Toba kontakt. A drugi telefon trzeba miec w USA, zeby pracodawca mial z Toba kontakt (oczywiscie mozna miec 1 telefon i tylko karty sim przekladac, ale nie zmienia to faktu, ze telefon trzeba miec)
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-04-18 15:24
    no nie... i znowu się pojawiają głosy lekko bez sensu. chyba sobie zdajecie sprawę, że do takich badań się dobiera nie wybranych a "statystycznych"? reboot, znam takich co średniego nie mają (o maturze nie mówię) a telefony za nich odbiera kierowaca albo osobista sekretarka ;-) Sam ma owszem dwa telefony, ale tylko do całkiem prywatnych kontaktów - jeden z nich zna tylko jedna osoba - kierowca ;-) I jak go ujawni komuklowiek duuużo traci ;-) I co powiesz? Jakby wśród takich zrobić badanie? A
    0
  • Users Avatars Mini
    projectfour pisze: 2006-04-18 16:04
    i tylko konsulatantki z błękitnej linii, jak te "siłaczki" strają się oświecić społeczeństwa malych miast, wsi namawiając do korzystania z dobrodziejstw sieci ...
    0
  • Users Avatars Mini
    sebastiank pisze: 2006-04-18 18:23
    te dane są prawdziwe?! Aż mi się wierzyć nie chce ... chociaż. Tylko zastanawiam się nad jednym - po co operatorzy wykupują tyle tych stref numeracyjnych niech w końcu poodłączają te "martwe dusze" jak to kiedyś zostało nazwane przy wielkim odłączaniu pre-paidów w SIM+ ... właśnie POLKOMTELU - nie pora zrobić porządek w sim+ moja karta czeka już bardzo długo i nawet ma debet 0.9 zł ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-04-18 19:26
    Sebastian - nie kupowaliby gdyby ktoś z głową pomyślał nad numeracją - np. 7-cyfrową plus prefiks trzycyfrowy ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    lokop12 pisze: 2006-04-18 21:49
    Po co te badania w 2012 i tak bedzie koniec swiata....:)
    0
  • Users Avatars Mini
    remik pisze: 2006-04-18 23:49
    oj A ja słyszałem, że w 2008. Bo ktoś mówił, że za 2 lata koniec świata :-D
    0
  • Users Avatars Mini
    ralph pisze: 2006-04-19 13:06
    ***lokop12 dopiero pod koniec 2012 :) Dokladnie 21 grudnia 2012. Co do telefonu. Moj brat, ktory ma 24 lata nie posiada telefonu, bo go nie potrzebuje. Ja tez pewnie nie mialbym telefonu, gdybym razu pewnego nie trafil na dosc ciekawy numer na alledrogo. Cena byla niska, a numer bardzo prosty. W taki sposob 2 lata temu stalem sie posiadaczem POPa, ktory za kilka dni traci mozliwosc odbierania rozmow :D Gratis dostalem numer Tak Taka, ktory chyba rok temu umarl.
    0
  • Users Avatars Mini
    WYMIATACZ pisze: 2006-04-19 16:25
    "Brak dostępu do sieci będzie pogłębiał społeczne nierówności - starsze, biedniejsze, gorzej wykształcone osoby z małych miast się coraz mniej liczyły w życiu społecznym i politycznym" -tak było zawsze i czyli nic się nie zmieni...
    0
  • Users Avatars Mini
    komornik pisze: 2006-04-20 00:28
    Moja 84 letnia babcia ma komórkę, a mój 2 letni syn już nie bo ją wsadził do mikrofalówki. Więc średnia się obniżyła chociaż nr będzie ważny jeszcze przez rok.
    0
  • Users Avatars Mini
    f pisze: 2006-04-20 17:45
    CBOS, CBOS - to ta sama agencja która przewidywała wygraną PO i Tuska jako prezydenta ?? Od czasu kompromitacji z sondażami wyników dotyczącymi jesiennych wyborów z wielką rezerwą i nieufnością podchodzę do wszelkich wyników badań. W życiu raz zdarzyło mi się być respondentem sondażu telefonicznego - było to tak nieprofesjonalnie zrobione - że wypada podejrzewać że wyniki były znane i ustalone przed przeprowadzeniem sondażu...
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: