Minął pierwszy miesiąc powszechnego działania e-Doręczeń.
Operatorem usługi jest Poczta Polska.
Większość z nich w ramach Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH). Polega ona na cyfrowym nadaniu przez urząd listu poleconego, następnie wydrukowaniu go przez Pocztę Polską - w warunkach zapewniających najwyższy poziom bezpieczeństwa i anonimizacji - i dostarczeniu w tradycyjnej formie do obywatela, który nie korzysta jeszcze z systemu e-Doręczeń.
W pierwszym miesiącu działania systemu napotkano ograniczone trudności techniczne związane głównie z integracją systemów zewnętrznych. Dzięki efektywnej współpracy i szybkiej reakcji, większość problemów została rozwiązana. Kluczowe są statystyki: na 5 milionów nadanych wiadomości system odrzucił niecałe 0,5% z nich. W tym okresie wpłynęło 1297 reklamacji, z czego uzasadnione okazało się jedynie 40.
e-Doręczenia stały się od 1 stycznia obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy skarbowe oraz dla zawodów zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni). Oznacza to, że te instytucje i osoby muszą już korzystać z e-Doręczeń, aby wysyłać i odbierać oficjalne dokumenty. Dla obywateli korzystanie z systemu jest dobrowolne.
Podstawą prawną działania systemu e-Doręczeń jest ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Ustawa ta reguluje funkcjonowanie publicznego systemu e-Doręczeń, który ma na celu usprawnienie komunikacji między obywatelami, przedsiębiorcami i administracją publiczną. System skonstruowany jest na podstawie szczegółowych wytycznych Ministerstwa Cyfryzacji.
System e-Doręczeń działa na zasadzie równoważności z doręczeniami tradycyjnymi, co oznacza, że doręczenie dokumentu elektronicznego wywołuje te same skutki prawne, co dokonane w formie papierowej. Jako operator wyznaczony Poczta Polska zapewnia bezpieczeństwo całego systemu, dbając o jego prawidłowe funkcjonowanie.
Poczta Polska kontynuuje wprowadzanie systemu e-Doręczeń w życie, zgodnie z harmonogramem, który zakłada stopniowe rozszerzanie obowiązku korzystania z systemu na wszystkie przedsiębiorstwa i zachęca obywateli do zakładania Adresów do Doręczeń Elektronicznych (ADE).
Za pomocą skrzynki ADE można też aktywować usługę e-Polecony i wysyłać oraz odbierać e-Polecone. W odróżnieniu od przeznaczonych do komunikacji elektronicznej z podmiotami publicznymi e-Doręczeń, e-Polecone służą do korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi (np. między dwoma osobami fizycznymi).