18 marca został zainaugurowany pierwszy etap ogólnopolskiej akcji edukacyjnej IDEA POP KOMUNIKACJI. Potrwa on aż do 5 czerwca 2003r.
Wydarzenie spotkało się z uznaniem wśród pedagogów i uczniów szkół zaproszonych do udziału w nim. Organizatorzy zapowiadają przeprowadzenie drugiego etapu już na jesieni tego roku.
IDEA POP KOMUNIKACJI to program edukacyjny, opracowany specjalnie dla dzieci i młodzieży ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W ramach niego w dniach od 18 marca do 11 kwietnia funkcjonowało Laboratorium POP Komunikacji, a także ogłoszony został ogólnopolski konkurs: Możliwe-niemożliwe: komunikacja przyszłości.
Laboratorium POP Komunikacji to mobilna sala wykładowa wyposażona w interaktywne stanowiska multimedialne. W ciągu czterech ostatnich tygodni odwiedziło ono dwadzieścia wybranych szkół na terenie czterech aglomeracji miejskich: Gdańska, Szczecina, Poznania i Wrocławia. W każdej szkole Laboratorium działało przez jeden dzień, tak aby w trakcie ośmiu godzin lekcyjnych zdołała odwiedzić go jak największa grupa młodzieży. Uczniowie, którzy brali udział w zajęciach prowadzonych w Laboratorium Pop Komunikacji zostali wprowadzeni w świat komunikacji dzięki niespełna dwudziestominutowej prezentacji ukazującej ewolucję metod komunikowania się z ludźmi, techniki komunikacji wykorzystywane w obecnych czasach oraz kierunki rozwoju telefonii komórkowej. Głównym elementem prowadzonych w Laboratorium zajęć było interaktywne szkolenie z zakresu najnowocześniejszych technik komunikacyjnych dostępnych w ramach telefonii komórkowej oraz ich możliwości i sposobów wykorzystania.
Przy szesnastu nowoczesnych stanowiskach komputerowych, wyposażonych w monitory dotykowe i telefony komórkowe najnowszej generacji NOKIA 3650 oraz interaktywną aplikację komputerową, stanowiącą wirtualne szkolenie, uczniowie dowiadywali się między innymi jak działa MMS, co to jest LBS (Location Based Services) oraz dlaczego JAVA.
Specjalnie opracowany program szkoleniowy spotykał się z ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów, a powzięta inicjatywa edukacyjna zyskała uznanie w oczach pedagogów.
- "Akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem młodzieży, zajęcia były bardzo ciekawe i dobrze przygotowane" - Barbara Kuźma, dyr. Zespołu Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 24 w Gdańsku.
W efekcie I etapu objazdu, Laboratorium odwiedziło ponad pięć tysięcy uczniów z 20 szkół. Przebieg trasy przedstawiał się następująco:
Gdańsk
18 marca - XX LO, ul. Dobrowolskiego 6
19 marca - VIII LO, ul. Kartuska 128
20 marca - Gimnazjum nr 31, ul. Leśna Góra 2
21 marca - Gimnazjum nr 32, ul. Prof. Siedleckiego 14
15 kwietnia - Conradinum Szkoły Okrętowe i Ogólnokształcące
Szczecin
24 marca - Zespół Szkół nr 2, ul. Portowa 21
25 marca - III LO, ul. Pomorska 150
26 marca - Zespół Szkół nr 3, ul. Sowińskiego 1
27 marca - Zespół Szkół Łączności, ul. Ku Słońcu 27/30
28 marca - Zespół Szkół nr 4, ul. Kusocińskiego 3
Poznań
31 marca - Zespół Szkół Handlowych, ul. Łozowa 77
1 kwietnia - XIX LO, ul. 28 czerwca 1956 r. 352
2 kwietnia - XX LO, Gimnazjum nr 8; Os. Wichrowe Wzgórza 111
3 kwietnia - XXVII LO, ul. Świt 25
4 kwietnia - XIII LO, Gimnazjum nr 13, Os. Jan III Sobieski
Wrocław
7 kwietnia - VIII LO, ul. Zaporska 71
8 kwietnia - VII LO, ul. Krucza 49
9 kwietnia - Gimnazjum nr 34, ul. Zemska 16
10 kwietnia - Zespół Szkół Zawodowych, ul. Dawida 5/7
11 kwietnia - XVI LO, ul. Kiełczowska 43
Powyższy dobór szkół został dokonany na podstawie danych statystycznych o ilości uczniów, a także podyktowany był względami logistycznymi, które determinowały wymiary mobilnego Laboratorium POP Komunikacji.
Jak zapowiadają organizatorzy w październiku planowany jest drugi etap akcji.
Druga płaszczyzna akcji IDEA POP KOMUNIKACJI to ogłoszony w marcu, ogólnopolski konkurs Możliwe-niemożliwe: komunikacja przyszłości, skierowany do wszystkich uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na terenie całego kraju. Uczniowie stanęli przed próbą, w której mogą wykazać się wyobraźnią i przedsiębiorczością. Ich zadaniem jest przygotowanie pracy pisemnej (od 5-10 stron w formacie A4, standardową czcionką formatu 12 pt.) lub graficznej (rysunek, szkic, kolaż, program komputerowy) na temat wizji komunikacji w przyszłości i przesłanie jej na adres: Urząd Pocztowy Warszawa 119, skrytka pocztowa nr 43, 00-972 Warszawa lub konkurs@idea pl. W konkursie zostaną wyróżnione osoby, które korzystając z aktualnych informacji dotyczących najnowszych technologii komunikacji, będą potrafiły ukształtować spójną i nowatorską wizję rozwoju komunikacji przyszłości. Konkurs będzie trwał do 5 czerwca, zaś jego wyniki zostaną ogłoszone 10 czerwca 2003 roku. Najlepsze prace zostaną wybrane przez specjalnie powołane jury, a ich autorzy nagrodzeni dwutygodniowymi kursami języka angielskiego w Anglii, komputerami multimedialnymi, komputerowymi programami do nauki języka angielskiego oraz zestawami POP. Nie jest przewidywany obecnie II etap tego konkursu.