Dom Maklerski BZ WBK ocenił ogłoszone wczoraj wyniki finansowe Ery za III kwartał. DM BZ WBK przypomniał, że rozpatrując wyniki spółki należy pamiętać, że podawane są one według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, ma to istotne znaczenie w kontekście zanotowanej wysokiej straty netto. Jej przyczyną były duże koszty finansowe wynikające z wysokich ujemnych różnic kursowych - zgodnie z MSR wszystkie różnice kursowe należy zaliczać do kosztów finansowych okresu, którego dotyczą. Na skutek deprecjacji złotego w III kw. br. spółka straciła ponad 316 mln zł. W IV kw. sytuacja na rynku walutowym jest korzystniejsza dla spółki, IV kw. pod względem wyników powinien być lepszy.
Patrząc z perspektywy działalności operacyjnej wyniki spółki prezentują się bardzo dobrze. Systematycznie wzrasta EBITDA, ma to ścisły związek z rosnąca bazą klientów i spadającym średnim kosztem pozyskania klienta (486 zł w III kw. '01 vs 551 zł w III kw.'00). Co ważne mimo wzrostu udziału klientów pre-paid do 35% w całkowitej strukturze klientów, PTC Era jako jedyny operator zwiększył poziom generowanego ARPU (średni przychód na abonenta) ze 104,3 w II kw. br. do 106,4 w III kw. br. Niepokojące jest jednak, że dynamika przyrostu klientów była w III kw. najniższa spośród krajowych konkurentów. PTC Era wciąż jednak pozostaje liderem na rynku telefonii komórkowej w Polsce, zarówno pod względem liczby klientów, jak i generowanych przychodów ze sprzedaży.