Według firmy Audytel łączna wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2009 wyniosła 41,87 mld zł, co oznacza spadek o około 1,1% względem roku 2008.
Głównym powodem spadku wartości rynku były słabsze niż się spodziewano wyniki telefonii mobilnej – przychody w tym segmencie rynku zmniejszyły się o 2,5%, po raz pierwszy od początku istnienia tego rynku w Polsce. Do spadku przyczynił się także drugi co do wielkości segment rynku telekomunikacyjnego, telefonia stacjonarna. Wobec trwającego już od kilku lat trendu zmniejszania się liczby linii dzwoniących nie jest to zaskoczeniem – tym razem wartość rynku stacjonarnego zmniejszyła się o 4,2%. Wzrosty przychodów z usług dostępu do Internetu oraz z transmisji danych – odpowiednio o 11,0% i o 7,2% – były relatywnie duże, ale segmenty te ciągle jeszcze mają na tyle mały udział w całości polskiego rynku telekomunikacyjnego, że nie mogły zrównoważyć spadku przychodów z usług głosowych telefonii.
Całkowita wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w latach 2007-2015 (w mld zł)
Audytel wcześniej przewidywał wzrost przychodów w segmencie telefonii komórkowej w 2009 r.