Od 17 marca wszystkie smartfony sprzedawane w Europie muszą być zgodne z technologią Zaawansowaną Mobilną Lokalizacją (Advanced Mobile Location) na potrzeby komunikacji alarmowej. AML został ustandaryzowany przez komitet techniczny ETSI ds. komunikacji w sytuacjach kryzysowych (EMTEL) w grudniu 2019 r. Już teraz pomaga służbom ratunkowym w efektywnym wysyłaniu potrzebnych zasobów w Europie i na świecie.
Rozporządzenie nakłada obowiązek, aby wszystkie smartfony sprzedawane na rynku europejskim wysyłały informacje o lokalizacji telefonu osoby dzwoniącej podczas nawiązywania połączenia alarmowego. Przepisy wymagają, aby smartfony przetwarzały dane z systemów lokalizacji satelitarnej (przynajmniej Galileo) oraz dane Wi-Fi w celu ustalenia pozycji osoby dzwoniącej. AML to protokół do przesyłania danych (za pomocą SMS i/lub HTTPS) ze smartfona do centrum alarmowego. Zapewnia dokładną lokalizację osoby dzwoniącej do punktu przyjmowania zgłoszeń o wypadkach w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi prywatności.
Dokładna lokalizacja dzwoniącego w nagłych wypadkach jest jedną z najważniejszych informacji dla osób odbierających połączenie alarmowe. Lokalizacja dzwoniącego pomaga skrócić czas reakcji. W Europie ponad 70% połączeń do służb ratunkowych pochodzi z telefonu komórkowego.
AML nie jest aplikacją, nie trzeba niczego pobierać - wystarczy zadzwonić pod numer 112. AML jest obsługiwany przez dwa główne systemy operacyjne, iOS i Android, i jest już wdrożony w 30 krajach na całym świecie.