Ustalono standardy badania sieci stacjonarnych i komórkowych - pierwsza fala w 2014 r.

Newsy
Opinie: 7

UKE przedstawiło raport końcowy z prac nad określeniem wskaźników jakości, który powstał w ramach Memorandum na rzecz poprawy jakości usług telekomunikacyjnych w Polsce. Na jego podstawie rozpoczną się pomiary w sieciach operatorów. Pierwsza kampania pomiarowa ma rozpocząć się w 2014 r., a dostawcy usług, którzy przystąpili do Memorandum, będą dwukrotnie w ciągu roku kalendarzowego przekazywać do UKE wyniki badania jakości usług telekomunikacyjnych.

Przedmiotem prac było ustalenie wykazu wskaźników jakości usług i ich precyzyjnego zdefiniowania, ustalenie metody dokonywania obiektywnych pomiarów, a także ustalenie zasad publikowania wyników pomiarów i ich przekazywania do Prezesa UKE. Przeanalizowano różne warianty organizacji pomiarów dla sieci ruchomych, w tym sposób wyboru niezależnego podmiotu, który te pomiary przeprowadzi oraz zasady finansowania kosztów prowadzenia pomiarów.

Wskaźniki jakości

Bardzo duży nacisk położono na to, co z punktu widzenia użytkowników jest najistotniejsze, a więc opracowanie wskaźników jakości w sposób jak najbardziej przejrzysty, w oparciu o jednolite definicje i metody pomiarów.

Kryteria przystępności dla przeciętnego konsumenta oraz przydatności przy wyborze dostawcy usług stanowiły podstawę konstrukcji definicji wskaźników, wyboru ich liczby oraz rodzaju. Prezes UKE oraz Sygnatariusze ustalili, że optymalny podział wskaźników jakości usług powinien uwzględniać wskaźniki administracyjne oraz wskaźniki techniczne.

Wskaźniki administracyjne dotyczą obsługi klienta przez dostawcę usług w zakresie kontaktu z personelem dostawcy usług oraz poprawności wystawianych faktur. Z kolei wskaźniki techniczne dotyczą usługi głosowej oraz usługi dostępu do sieci Internet. Ostatecznie, w ramach Memorandum opracowano wspólnie 8 wskaźników jakości, w tym 2 administracyjne i 6 technicznych. Są to:

1. Wskaźniki administracyjne:

  • Wskaźnik średniego czasu oczekiwania na połączenie z personelem;
  • Wskaźnik poprawności faktur;

2. Wskaźniki techniczne:

Dla usługi telefonicznej:

w sieciach stacjonarnych:

  • Wskaźnik skuteczności połączeń telefonicznych;

w sieciach ruchomych:

  • Wskaźnik skuteczności połączeń telefonicznych;
  • Wskaźnik połączeń przerwanych;
  • Wskaźnik jakości mowy;

Dla usługi dostępu do Internetu:

  • Wskaźnik prędkości transmisji danych;
  • Wskaźnik opóźnienia pakietów danych.

W toku prac Memorandum określono wartości progowe dla poszczególnych wskaźników oraz spójny graficznie i czytelny dla konsumentów sposób ich prezentowania, gwarantujący abo¬nentom przejrzystą, aktualną i porównywalną informację o jakości konkretnych usług. Przyjęto następujące wartości progowe dla poszczególnych wskaźników:

Wskaźnik Zakres dla jakości dobrej Zakres dla jakości zadowalającej Zakres dla jakości niskiej
Wskaźnik średniego czasu oczekiwania na połączenie z personelem <= 60 s Więcej niż 60 s, ale mniej niż 120 s 120 s lub więcej
Wskaźnik poprawności faktur Powyżej 97,5% od 95,1 do 97,5% włącznie Poniżej 95,1%
Wskaźnik skuteczności połączeń telefonicznych Powyżej 98% od 95 do 98% włącznie Poniżej 95%
Wskaźnik połączeń przerwanych Poniżej 2% od 2 do 5% włącznie Powyżej 5%
Wskaźnik jakości mowy Powyżej 90% od 80 do 90% włącznie Poniżej 80%

Pomiary prędkości transmisji danych

Największe emocje wśród uczestników porozumienia wzbudzały wskaźniki dotyczące usługi dostępu do sieci Internet, a więc wskaźnik prędkości transmisji danych oraz wskaźnik opóźnienia. Uznano, że konsument powinien mieć możliwość sprawdzenia jakości tej usługi z perspektywy aplikacji, z których korzysta w ramach dostępu do Internetu.

Dlatego w tym przypadku dokonano bardziej szczegółowego podziału wskaźników, ustalono grupy najbardziej powszechnych aplikacji oraz ustalono wartości graniczne prędkości oraz opóźnienia pakietów danych, które pozwalają na bezproblemowe korzystanie z danej grupy. 

Poniżej znajduje się lista usług wraz z przypisanymi do nich wartościami granicznymi prędkości transmisji danych oraz opóźniania:

Grupa aplikacji Prędkość transmisji nie mniejsza niż: Opóźnienie nie większe niż:
Przeglądanie stron WWW 1 Mb/s DL 200 ms
Oglądanie wideo w jakości SD 2 Mb/s DL 200 ms
Oglądanie wideo w jakości HD 6 Mb/s DL 200 ms
Rozmowy wideo HD 1,5 Mb/s DL i UL 150 ms
Usługi telefoniczne w technologii VoIP 64 kb/s DL i UL 150 ms
Usługi Multiroom (3x wideo HD) 18 Mb/s DL 200 ms
Gry sieciowe czasu rzeczywistego 2 Mb/s DL i 1,5 Mb/s UL 30 ms
Gry sieciowe pozostałe (planszowe itp.) 1 Mb/s DL i UL 200 ms

* DL - prędkość do abonenta (downlink); UL - prędkość od abonenta (uplink)

Zgodnie z ustaleniami Memorandum, w zależności od udziału procentowego próbek spełniających minimalne kryteria dla danej grupy aplikacji, usługa dostępu do Internetu będzie dla tej grupy klasyfikowana zgodnie z poniższą tabelą:

Wynik klasyfikacji próbek dla grupy aplikacji  
Poniżej 70% Jakość niska
Od 70 do 90% Jakość zadowalająca
Powyżej 90% Jakość dobra

Dla zobrazowania powyższej klasyfikacji można podać przykład w którym dana próbka zawiera następujące wyniki: prędkość do abonenta (downlink) – 4 Mb/s, prędkość od abonenta (uplink) – 680 Kb/s oraz opóźnienie – 90 ms.

Taki wynik pozwala zakwalifikować próbkę jako pozytywną dla usług: przeglądanie stron WWW, oglądanie wideo w jakości SD, głosowych w technologii VoIP. Natomiast klasyfikuje ją jako próbkę negatywną dla usług: oglądanie wideo w jakości HD (niespełniony parametr prędkości), Multiroom (niespełniony parametr prędkości) oraz gier sieciowych (niespełnione parametry prędkości transmisji danych oraz opóźnienia).

W przypadku, gdy nie będzie spełniony chociaż jeden z powyższych parametrów granicznych, daną próbkę należy zaklasyfikować jako negatywną. 

Zasady pomiarów w sieciach ruchomych

Jednym z celów stawianych w ramach Memorandum jest zapewnienie porównywalności wyników pomiarów. W tym celu przyjęto następujące zasady dotyczące realizacji pomiarów w sieciach ruchomych

  • Jednoczesność – w tym samym czasie wykonywane są testy (pomiary) przy użyciu tej samej jednostki lub jednostek pomiarowych, i równolegle pomiary u wszystkich operatorów i dla wszystkich mierzonych usług;
  • Obszar i czas wykonywania pomiarów jest taki sam dla wszystkich operatorów;
  • Pomiary będą realizowane przez niezależny podmiot;
  • Kampanie pomiarowe będą realizowane cyklicznie, zgodnie z przyjętym okresem sprawozdawczości;

W celu realizacji kampanii pomiarowych i dalszych działań operacyjnych powołany zostanie Komitet Sterujący Pomiarami Sieci Ruchomych. W jego skład wejdą na równych prawach przedsiębiorcy telekomunikacyjni, których dotyczą pomiary oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Wybór trasy pomiarowej powinien uwzględniać rozkład populacji ludności, rozkład ruchu oraz obszar świadczenia usług. Minimalny czas trwania kampanii pomiarowej to 800 godzin. Minimum 80% pomiarów zostanie zrealizowanych w ruchu, a sama realizacja pomiarów nastąpi w następujących kategoriach obszarowych:

  • aglomeracje – 6 największych miast Polski oraz miasta wchodzące w skład Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego oraz Trójmiasta,
  • miasta – miasta liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców, z wyłączeniem aglomeracji,
  • drogi – odcinki dróg krajowych poza granicami administracyjnymi aglomeracji i miast.

Publikacja wyników pomiarów

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą zobowiązani do publikowania aktualnych wyników pomiarów jakości usług w swojej sieci. Natomiast na stronie internetowej UKE będą umieszczane zbiorcze zestawienia wskaźników jakości usług telekomunikacyjnych za poszczególne okresy sprawozdawcze, przekazane przez przedsiębiorców.

Pierwsza kampania pomiarowa ma rozpocząć się w 2014 r., a dostawcy usług, którzy przystąpili do Memorandum, będą dwukrotnie w ciągu roku kalendarzowego przekazywać do UKE wyniki badania jakości usług telekomunikacyjnych.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (7):

Komentuj

Komentarze / 7

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    toczek pisze: 2013-12-17 16:05
    We wskaźnikach administracyjnych brakuje bardzo istotnego, z punktu widzenia użytkowników, parametru dotyczącego obsługi reklamacji. Wskaźniki techniczne w telefonii komórkowej to temat bardzo trudny do badania i porównania, wielu użytkowników i tak będzie miało swoje własne (odmienne do tych ogłoszonych) odczucia.
    -3
  • Users Avatars Mini
    asf pisze: 2013-12-17 16:12
    @toczek Bzdura. Są ściśle okreslone parametry w specyfikacjach których sieć powinna się trzymać. UKE dysponuje taką aparaturą pomiarową o której pojęcia mieć nie możesz. Wszystko da się zmierzyć i porównać. Wreszcie może skonczy się dziadostwo w jednej "sieci" którą rzekomo wybiera 7 na 10 abonentów.....
    4
  • Users Avatars Mini
    Grzegorz Szewczak pisze: 2013-12-18 10:50
    Niedawno o tym rozmawialiśmy :) UKE profesjonalnie podeszło do sprawy. Mam nadzieję, że dobrze przyłożą się do tego badania, bo to bardzo istotna rzecz. Ludzie czasem płacą kupę kasy, podpisują umowy i męczą się z wolnym netem lub zrywaniem połączeń w domach. A w odpowiedzi dostają frazesy typu "telefonia komórkowa to usługa mobilna i nie musi być wszędzie dostępna", "modernizujemy sieć, niedługo się poprawi", "zalecamy kupić wzmacniacz sygnału" itd...
    0
  • Users Avatars Mini
    bb pisze: 2013-12-18 14:01
    @asf: już dawno tej sieci nie wybiera 7 na 10... zobacz co jest napisane małym drukiem w reklamach... początek 2012 roku? :)
    0
  • Users Avatars Mini
    asf pisze: 2013-12-18 16:56
    @bb Ja wiem o tym. Teraz powinno być że 7 z 10 abonentów tej sieci z niej ucieka i nie wraca.
    2
  • Users Avatars Mini
    Dociekliwy pisze: 2013-12-19 09:44
    1. Dlaczego jest taka dysproporcja pomiędzy ilością wskaźników mierzonych dla sieci komórkowych i kablowych. W tych wskaźnikach nie ma np. pomiaru jakości rozmów dla sieci stacjonarnych. 2. Czy dla wskaźników będą publikowane wartości zmierzone czy tylko pokazane w tabelkach wyniki kwalifikacji np. jakość mowy u operatora X jest zadowalająca? 3. Teraz mamy okres konsultacji społecznych proponowanego rozwiązania. Jest mało realne, że każdy z forumowiczów będzie zgłaszał swoje uwagi. Może GSMONLINE mogłoby reprezentować forum jako ruch społeczny. Forumowicze w specjalnym wątku mogliby zgłaszać swoje uwagi, pytania i propozycje do przedstawionego materiału. Na końcu redakcja wybrałaby te sensowne, dobrze opisane scaliła i wysłała do UKE. Mogłaby się w ten sposób narodzić fajna obywatelska inicjatywa, a GSMONLINE dorzucić coś do swojego wizerunku.
    1
  • Users Avatars Mini
    Grzegorz Szewczak pisze: 2013-12-19 15:53
    Bardzo ciekawy pomysł. Może coś niedługo zmajstrujemy.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: