UKE przedstawiło raport końcowy z prac nad określeniem wskaźników jakości, który powstał w ramach Memorandum na rzecz poprawy jakości usług telekomunikacyjnych w Polsce. Na jego podstawie rozpoczną się pomiary w sieciach operatorów. Pierwsza kampania pomiarowa ma rozpocząć się w 2014 r., a dostawcy usług, którzy przystąpili do Memorandum, będą dwukrotnie w ciągu roku kalendarzowego przekazywać do UKE wyniki badania jakości usług telekomunikacyjnych.
Przedmiotem prac było ustalenie wykazu wskaźników jakości usług i ich precyzyjnego zdefiniowania, ustalenie metody dokonywania obiektywnych pomiarów, a także ustalenie zasad publikowania wyników pomiarów i ich przekazywania do Prezesa UKE. Przeanalizowano różne warianty organizacji pomiarów dla sieci ruchomych, w tym sposób wyboru niezależnego podmiotu, który te pomiary przeprowadzi oraz zasady finansowania kosztów prowadzenia pomiarów.
Wskaźniki jakości
Bardzo duży nacisk położono na to, co z punktu widzenia użytkowników jest najistotniejsze, a więc opracowanie wskaźników jakości w sposób jak najbardziej przejrzysty, w oparciu o jednolite definicje i metody pomiarów.
Kryteria przystępności dla przeciętnego konsumenta oraz przydatności przy wyborze dostawcy usług stanowiły podstawę konstrukcji definicji wskaźników, wyboru ich liczby oraz rodzaju. Prezes UKE oraz Sygnatariusze ustalili, że optymalny podział wskaźników jakości usług powinien uwzględniać wskaźniki administracyjne oraz wskaźniki techniczne.
Wskaźniki administracyjne dotyczą obsługi klienta przez dostawcę usług w zakresie kontaktu z personelem dostawcy usług oraz poprawności wystawianych faktur. Z kolei wskaźniki techniczne dotyczą usługi głosowej oraz usługi dostępu do sieci Internet. Ostatecznie, w ramach Memorandum opracowano wspólnie 8 wskaźników jakości, w tym 2 administracyjne i 6 technicznych. Są to:
1. Wskaźniki administracyjne:
2. Wskaźniki techniczne:
Dla usługi telefonicznej:
w sieciach stacjonarnych:
w sieciach ruchomych:
Dla usługi dostępu do Internetu:
W toku prac Memorandum określono wartości progowe dla poszczególnych wskaźników oraz spójny graficznie i czytelny dla konsumentów sposób ich prezentowania, gwarantujący abo¬nentom przejrzystą, aktualną i porównywalną informację o jakości konkretnych usług. Przyjęto następujące wartości progowe dla poszczególnych wskaźników:
Wskaźnik | Zakres dla jakości dobrej | Zakres dla jakości zadowalającej | Zakres dla jakości niskiej |
Wskaźnik średniego czasu oczekiwania na połączenie z personelem | <= 60 s | Więcej niż 60 s, ale mniej niż 120 s | 120 s lub więcej |
Wskaźnik poprawności faktur | Powyżej 97,5% | od 95,1 do 97,5% włącznie | Poniżej 95,1% |
Wskaźnik skuteczności połączeń telefonicznych | Powyżej 98% | od 95 do 98% włącznie | Poniżej 95% |
Wskaźnik połączeń przerwanych | Poniżej 2% | od 2 do 5% włącznie | Powyżej 5% |
Wskaźnik jakości mowy | Powyżej 90% | od 80 do 90% włącznie | Poniżej 80% |
Pomiary prędkości transmisji danych
Największe emocje wśród uczestników porozumienia wzbudzały wskaźniki dotyczące usługi dostępu do sieci Internet, a więc wskaźnik prędkości transmisji danych oraz wskaźnik opóźnienia. Uznano, że konsument powinien mieć możliwość sprawdzenia jakości tej usługi z perspektywy aplikacji, z których korzysta w ramach dostępu do Internetu.
Dlatego w tym przypadku dokonano bardziej szczegółowego podziału wskaźników, ustalono grupy najbardziej powszechnych aplikacji oraz ustalono wartości graniczne prędkości oraz opóźnienia pakietów danych, które pozwalają na bezproblemowe korzystanie z danej grupy.
Poniżej znajduje się lista usług wraz z przypisanymi do nich wartościami granicznymi prędkości transmisji danych oraz opóźniania:
Grupa aplikacji | Prędkość transmisji nie mniejsza niż: | Opóźnienie nie większe niż: |
Przeglądanie stron WWW | 1 Mb/s DL | 200 ms |
Oglądanie wideo w jakości SD | 2 Mb/s DL | 200 ms |
Oglądanie wideo w jakości HD | 6 Mb/s DL | 200 ms |
Rozmowy wideo HD | 1,5 Mb/s DL i UL | 150 ms |
Usługi telefoniczne w technologii VoIP | 64 kb/s DL i UL | 150 ms |
Usługi Multiroom (3x wideo HD) | 18 Mb/s DL | 200 ms |
Gry sieciowe czasu rzeczywistego | 2 Mb/s DL i 1,5 Mb/s UL | 30 ms |
Gry sieciowe pozostałe (planszowe itp.) | 1 Mb/s DL i UL | 200 ms |
* DL - prędkość do abonenta (downlink); UL - prędkość od abonenta (uplink)
Zgodnie z ustaleniami Memorandum, w zależności od udziału procentowego próbek spełniających minimalne kryteria dla danej grupy aplikacji, usługa dostępu do Internetu będzie dla tej grupy klasyfikowana zgodnie z poniższą tabelą:
Wynik klasyfikacji próbek dla grupy aplikacji | |
Poniżej 70% | Jakość niska |
Od 70 do 90% | Jakość zadowalająca |
Powyżej 90% | Jakość dobra |
Dla zobrazowania powyższej klasyfikacji można podać przykład w którym dana próbka zawiera następujące wyniki: prędkość do abonenta (downlink) – 4 Mb/s, prędkość od abonenta (uplink) – 680 Kb/s oraz opóźnienie – 90 ms.
Taki wynik pozwala zakwalifikować próbkę jako pozytywną dla usług: przeglądanie stron WWW, oglądanie wideo w jakości SD, głosowych w technologii VoIP. Natomiast klasyfikuje ją jako próbkę negatywną dla usług: oglądanie wideo w jakości HD (niespełniony parametr prędkości), Multiroom (niespełniony parametr prędkości) oraz gier sieciowych (niespełnione parametry prędkości transmisji danych oraz opóźnienia).
W przypadku, gdy nie będzie spełniony chociaż jeden z powyższych parametrów granicznych, daną próbkę należy zaklasyfikować jako negatywną.
Zasady pomiarów w sieciach ruchomych
Jednym z celów stawianych w ramach Memorandum jest zapewnienie porównywalności wyników pomiarów. W tym celu przyjęto następujące zasady dotyczące realizacji pomiarów w sieciach ruchomych
W celu realizacji kampanii pomiarowych i dalszych działań operacyjnych powołany zostanie Komitet Sterujący Pomiarami Sieci Ruchomych. W jego skład wejdą na równych prawach przedsiębiorcy telekomunikacyjni, których dotyczą pomiary oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Wybór trasy pomiarowej powinien uwzględniać rozkład populacji ludności, rozkład ruchu oraz obszar świadczenia usług. Minimalny czas trwania kampanii pomiarowej to 800 godzin. Minimum 80% pomiarów zostanie zrealizowanych w ruchu, a sama realizacja pomiarów nastąpi w następujących kategoriach obszarowych:
Publikacja wyników pomiarów
Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą zobowiązani do publikowania aktualnych wyników pomiarów jakości usług w swojej sieci. Natomiast na stronie internetowej UKE będą umieszczane zbiorcze zestawienia wskaźników jakości usług telekomunikacyjnych za poszczególne okresy sprawozdawcze, przekazane przez przedsiębiorców.
Pierwsza kampania pomiarowa ma rozpocząć się w 2014 r., a dostawcy usług, którzy przystąpili do Memorandum, będą dwukrotnie w ciągu roku kalendarzowego przekazywać do UKE wyniki badania jakości usług telekomunikacyjnych.