Błękitna linia tp ma 4 lata. W ciągu tego okresu konsultanci odbyli 116 milionów rozmów z klientami. Przeciętnie na dzień na błękitnej linii odbiera się blisko 55 000 połączeń z doradcami i 43 000 informacji udzielanych jest przez automatyczny system IVR.
Główne powody wdrożenia systemu CRM w TP:
niewystarczający dostęp do firmy i niewielka liczba Biur Obsługi Klienta (BOK). Konieczność osobistych wizyt w celu załatwienia własnych spraw uprzywilejowywała mieszkańców większych i średnich miast i zmuszała do długich wypraw klientów z mniejszych miejscowości i wsi. BOK-i były przeciążone pracą, ustawiały się przed nimi długie kolejki, a satysfakcja z obsługi klienta dramatycznie malała. Próba zachowania starego systemu obsługi poprzez otwarcie większej liczby BOK-ów wiązałaby się z ogromnymi kosztami przy minimalnych efektach.
przed wdrożeniem CRM w TP istniało aż 140 infolinii, którymi nie sposób było skutecznie zarządzać. Funkcjonowały nie zintegrowane ze sobą systemy informatyczne liczone w setkach, a niemal 50 regionalnych punktów zbierania informacji uniemożliwiało centralne zarządzanie danymi.
coraz bardziej konkurencyjny rynek - konkurencyjna walka wymaga pełnej informacji o historii kontaktów klientów z firmą, zamówień, zleceń, rezygnacji z usług, rejestracji potrzeb i zgłaszanych pytań.
Pilotaż błękitnej linii tp rozpoczął się 28 października 2002. Udział w nim wzięło 450 tysięcy klientów indywidualnych (błękitna linia tp 9393) i 5,5 tys. klientów biznesowych (błękitna linia tp biznes 9330).
Pilotaż trwał przez rok i obejmował identyfikację problemów systemu, jakie mogły się pojawić w praktyce oraz dopracowanie nowej organizacji stworzonej wokół CRM.
Harmonogram wdrożenia:
22 września 2003 – Region Poznań
13 października 2003 – Region Olsztyn
13 października 2003 – Region Warszawa
3 listopada 2003 – Region Katowice
3 listopada 2003 – Region Kraków
Ulepszenia systemu:
większe uprawnienia Doradców błękitnej linii tp 9393, pozwalające na załatwienie większej liczby spraw już w pierwszym kontakcie - np.: możliwość podejmowania decyzji odnośnie rozpatrzenia reklamacji,
rozwinięty system automatycznej obsługi poprzez IVR, dzięki któremu samemu można uzyskać informacje odnośnie faktury, płatności, oferty,
rozwinięty kontakt poprzez www.tp.pl, poprzez który nasi Doradcy odpowiadają na zgłoszenia mailowe naszych Klientów,
rozłożenie fakturowania na kilka dni – równomierne rozłożenie ruchu w Regionach,
wprowadzenie numeru PIN – samodzielny dostęp do swoich danych,
możliwość zamawiania usług internetowych (np. neostrada tp) poprzez błękitną linię tp 9393,
jeden adres do korespondencji dla klientów w całym kraju,
ogólnopolski system skanowania całej korespondencji od Klientów i dostarczanie jej Doradcom błękitnej linii tp 9393 w trybie on-line.
CRM w 2006 r.
pełne wdrożenie CRM - Telefon, Internet 24/7
błękitna linia tp 9393 i biznes 9330
55 000 telefonów odbieranych dziennie
43 000 informacji udzielanych przez automatyczny system IVR dziennie
ponad 80% spraw Klientów załatwionych przy pierwszym kontakcie
średni czas oczekiwania na połączenie z błękitną linią tp - 11 sekund
ponad 70% reklamacji rozpatrzonych na korzyść klienta
ponad 80% zadowolonych z jakości obsługi Klientów
wspólny portal internetowy dla TP i Orange, Twoje konto w TP
20 000 logowań dziennie do konta w TP
4 000 zapytań kierowanych drogą elektroniczną od Klientów miesięcznie
1 150 000 nadanych numerów PIN dla klientów ind.
Telekomunikacja Polska poinformowała także, że kolejnym krokiem w obsłudze klientów będzie wdrożenie elektronicznej faktury za usługi TP oraz możliwości regulowania jej elektronicznie, tzw. kanały e-płatności. Tego typu usługi będą uruchomione w przyszłym roku.