Zarząd PTK Centertel przedstawił wyniki pierwszego kwartału 2004 r. Idea posiadała na koniec pierwszego kwartału br. ok. 32,4 proc. udziałów w polskim rynku telefonii komórkowej - oznacza to spadek z 33% na koniec zeszłego roku. Operator osiągnął przychody w wysokości 1.299 mln PLN oraz zysk netto w wysokości 69 mln PLN. Idea w pierwszym kwartale br. osiągnęła pozycję nr 2 w segmencie klientów abonamentowych (ok. 33,2%) i obecnie jest liderem w nowych aktywacjach na rynku ofert postpaid (udział ok. 65,8%).
Przychody PTK Centertel w pierwszym kwartale 2004 roku wyniosły 1.299 mln PLN (972 mln PLN w 1Q2003 r.), przy zatrudnieniu 2.712 osób (2.422 w 1Q2003 r.). W pierwszym kwartale br. nastąpił 5,4% wzrost liczby klientów sieci Idea (wzrost netto w 1Q2004 r. o 309.000), których było 31.03. 2004 r. 6,011 mln (4,739 mln w 1Q2003 r.) i była wyższa o 1,272 mln niż rok wcześniej. W sieci Idea nadal zwiększa się udział abonentów w całej bazie klientów (obecnie ok. 46%), których było w 1Q2004 r - już 2,75 mln (1,886 mln w 1Q2003 r.), a użytkowników ofert prepaid Idei było 3,254 mln (2,843 mln w 1Q2003 r.), natomiast abonentów sieci analogowej Centertel (NMT450) było 6 tysięcy (10 tys. w 1Q2003 r.). W I kw. nastąpił wzrost udziałów Idei w rynku pod względem wartościowym - do prawie 32% (w porównaniu do 29.60% na koniec zeszłego roku) oraz wzrost udziałów w rynku ofert abonamentowych - do 33,2%.
Średnie ARPU w I kw. spadło do 70 zł z 73 zł na koniec zeszłego roku. ARPU prepaid pozostało bez zmian (33 zł), ARPU postpaid spadło z 126 do 115 zł.
Idea w I kw. bieżącego roku zainwestowała w swoją sieć 104 mln zł netto. W zeszłym roku inwestycje wyniosły około 1 mld zł (cała Grupa TP 4.1 mld), ale w tym roku nakłady planowane zostały ograniczone na poziomie całej Grupy TP (do poniżej 4 mld). Jacek Murawski, dyrektor finansowy PTK Centertel, porównał zeszłoroczne nakłady inwestycyjne Idei z inwestycjami PTC. Według niego, zeszłoroczne wydatki Ery na infrastrukturę na poziomie 400 mln zł na pewno musiały się odbić negatywnie na jakości usług tego operatora, ponieważ ich wielkość jest "poniżej poziomu wszelkiego rodzaju światowych benchmarków". Murawski podkreślał, że jego sieć inwestuje głównie w obsługę rosnącego ruchu w sieci, w celu zapewnienia stałej, wysokiej jakości oferowanej usługi.
Jean-Marc Vignolles, wiceprezes PTK, zdradził, że w II kw. zanotowano spadek sprzedaży oferty prepaid w jego sieci - nie ujawnił jednak poziomu tego spadku. Gorsza sprzedaż ma bezpośrednią przyczynę w postaci wprowadzenia w połowie marca nowej oferty Heyah. Sławomir Skrodzki, prezes PTK oraz Jean-Marc Vignolles pozytywnie wyrażali się o nowej ofercie PTC - podkreślali, że jej największą zaletą jest prostota, której trochę zaczyna brakować ofercie pozostałych prepaidów. Według nieoficjalnych informacji już niedługo Idea wprowadzi na rynek pierwszą, naprawdę poważną odpowiedź na ofertę Heyah. Zarząd twierdzi, że na pewno nie będzie to jednak nowa marka - tak jak w przypadku Heyah. Nowa oferta rozpocznie najprawdopodobniej kolejny etap wojny cenowej w obszarze ofert przedpłaconych. Na razie z niedawno wprowadzonych nowych zniżek w Idea POP korzysta już ponad połowa wszystkich klientów.
Prezes Skrodzki dużą wagę przypisuje ogłoszonym przez URTiP konsultacjom w sprawie sprzedaży częstotliwości GSM 1800 i UMTS. Podobnie jak prezes Ery, prezes PTK podkreślał, że jego sieć nie boi się nowych konkurentów, ale powinni oni "wejść" na rynek na takich samych zasadach, czyli płacąc takie same opłaty licencyjne, co trzej działający już operatorzy. Era i Idea podkreślają, że wprowadzenie na rynek czwartego operatora obniży wielkość inwestycji w nowe technologie, ponieważ polski rynek będzie podzielony wówczas na mniejsze części i szybkie inwestowanie stanie się mniej opłacalne. Najprawdopodobniej jednak operatorom zależy bardziej na czerpaniu korzyści z wybudowanej już infrastruktury, a nowy operator mógłby ich zmusić do kolejnych wydatków - trudno bowiem spodziewać się słabszej konkurencji przy większej liczbie graczy obecnych na rynku. Sławomir Skrodzki nie chciał zdradzić, co jego sieć będzie chciała zrobić z ewentualnie zakupionymi częstotliwościami.
Na koniec spotkania zaprezentowano 6-milionową abonentkę sieci Idea. Jest nią 27-letnia pani Katarzyna Kamińska. 6 milionowy klient pracuje jako asystentka projektantki mody. Zdecydowałam się na plan Mega 150, ze względu na duży pakiet minut do wykorzystania w ramach sieci Idea oraz niskie ceny połączeń do Idei" - dodaje pani Katarzyna Kamińska.