PKPP Lewiatan skieruje do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie zgodności z ustawą zasadniczą rozporządzenia Ministra Infrastruktury, na podstawie którego ogłoszono przetarg na tzw. czwartego operatora komórkowego w Polsce. Według tej organizacji, przepisy tego rozporządzenia nie zapewniają wyboru operatora w oparciu o obiektywne, przejrzyste i nie dyskryminujące żadnego uczestnika warunki przetargowe.
11 kwietnia 2005 r. Zarząd Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan podjął uchwałę o wniesieniu do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o stwierdzenie zgodności z ustawą zasadniczą i ustawą Prawo telekomunikacyjne przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 10 grudnia 2004 r. w sprawie przetargu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych (Dz.U. nr 267, poz. 2659 ). Na podstawie wadliwych naszym zdaniem przepisów rozporządzenia 22 lutego 2005 r. został ogłoszony przetarg, w wyniku którego ma zostać wyłoniony czwarty operator telefonii komórkowej.
Wątpliwości PKPP Lewiatan budzą przede wszystkim dwie kwestie w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury:
1. Określenie w rozporządzeniu dodatkowych, nieprzewidzianych w ustawie Prawo telekomunikacyjne kryteriów oceny ofert, o charakterze subiektywnym. Określenie tych kryteriów w rozporządzeniu wykracza poza delegację ustawową i tym samym jest niedopuszczalne z prawnego punktu widzenia.
2. Decydującą rolę w postępowaniu przetargowym powierza się komisji przetargowej. Zgodnie z przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne postępowanie przetargowe przeprowadza Prezes URTiP. W rozporządzeniu kompetencja ta została scedowana na komisję, która będzie dokonywała oceny ofert. Natomiast rola Prezesa URTiP ogranicza się w praktyce do ogłoszenia przetargu, a potem ogłoszenia jego wyników na podstawie sporządzonego przez komisję protokołu. Przyznanie w drodze rozporządzenia tak istotnych kompetencji ciału, które powinno mieć charakter wyłącznie doradczy i pomocniczy w stosunku do Prezesa URTiP, stanowi naruszenie ustawy. Komisja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za podejmowane przez siebie rozstrzygnięcia, od których zainteresowanym podmiotom nie przysługują żadne środki odwoławcze. Jej rola w postępowaniu przetargowym jest szczególnie niepokojąca, jeżeli uwzględni się subiektywny charakter kryteriów oceny ofert.
Według Lewiatana może dojść do naruszenia zasad konkurencji na rynku telekomunikacyjnym, gdyż przepisy przedmiotowego rozporządzenia nie zapewniają wyboru operatora w oparciu o obiektywne, przejrzyste i nie dyskryminujące żadnego uczestnika warunki przetargowe, jak wskazują przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne.
Pojawia się obawa, że postępowanie przetargowe nie przyniesie spodziewanych korzyści rynkowi telekomunikacyjnemu i użytkownikom usług, a jedynie zapewni komfortowe warunki działalności gospodarczej wyłonionemu w jego wyniku podmiotowi.
Świadczy o tym chociażby bardzo niska cena minimalna w przetargu, która dla UMTS wynosi 0,5 mln euro (dotychczasowi operatorzy za prawo do budowy nowych sieci przed 4 laty zapłacili po 650 mln euro) oraz to, że nowy operator wyłoniony w drodze przetargu będzie miał bardzo ograniczone obowiązki w zakresie budowy infrastruktury (w przypadku częstotliwości UMTS na nowego operatora nie zostaną nałożone w ogóle żadne obowiązki, a w przypadku częstotliwości GSM, nowy operator nie będzie miał obowiązków w zakresie pokrycia zasięgiem sieci określonej powierzchni kraju i jedynie bardzo ograniczone obowiązki dotyczące pokrycia zasięgiem sieci pewnej części populacji kraju).
Preferencyjne traktowanie nowych operatorów oparte jest na założeniu, że konkurencja na rynku telekomunikacyjnych usług mobilnych w Polsce jest nieskuteczna, a rynek w dużym stopniu nienasycony. Tymczasem nie przeprowadzono analizy rynku, w wyniku której stwierdzony zostałby brak skutecznej konkurencji w zakresie usług telefonii mobilnej.
PKPP Lewiatan skupia w 53 związkach regionalnych i branżowych ok. 3000 firm. W jego zarządzie są m.in.: Marek Józefiak (Telekomunikacja Polska), Bogusław Kułakowski (były prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej), Jarosław Pachowski (Polkomtel).