Bosch przeprowadził udany test systemu brake-by-wire na drogach publicznych
Brake-by-wire całkowicie zastępuje mechaniczne połączenie między pedałem hamulca a układem hamulcowym przewodami elektrycznymi.
Inżynierowie firmy Bosch pomyślnie zakończyli pierwsze testy systemu na drogach publicznych, pokonując trasę ponad 3 300 km przez różne strefy klimatyczne.
Bosch otrzymał już zamówienia od różnych producentów pojazdów i planuje wprowadzenie systemu na rynek jesienią 2025 roku.
Firma przewiduje, że do 2030 roku na całym świecie będzie 5,5 mln pojazdów wyposażonych w system brake-by-wire.
Brake-by-wire bazuje na siłowniku pompy brake-by-wire i systemie ESP.
Dzięki rezygnacji z mechanicznego połączenia nie ma już konieczności instalowania komponentów układu hamulcowego w ścianie grodziowej pojazdu. Zamiast tego mogą one być umieszczone w najbardziej optymalnym miejscu pod względem bezpieczeństwa podczas kolizji, komfortu akustycznego (NVH) oraz procesu produkcyjnego. Elastyczność w wyborze miejsca montażu siłowników hamulcowych eliminuje potrzebę tworzenia różnych wariantów dla pojazdów z kierownicą po lewej i prawej stronie.
Technologia „by-wire” umożliwia wprowadzenie nowych koncepcji pedałów hamulca, w których zmniejszono lub całkowicie wyeliminowano skok pedału, co pozwala na lepsze zagospodarowanie wnętrza pojazdu. Hydrauliczne rozwiązanie brake-by-wire od Bosch opiera się na sprawdzonej technologii układów hamulcowych, łącząc siłownik by-wire z systemem ESP. Jego kompaktowa konstrukcja oszczędza miejsce montażowe i redukuje masę układu hamulcowego. Ponieważ zarówno siłownik by-wire, jak i ESP są przypisane do różnych kanałów redundantnego systemu elektrycznego, mogą one niezależnie generować wymagane ciśnienie hamowania na wszystkich czterech kołach w przypadku awarii. Dzięki temu rozwiązanie Bosch jest również odpowiednie dla wysoce zautomatyzowanych pojazdów, spełniając rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa.
System brake-by-wire jest rozwijany w centrum badawczo-rozwojowym Bosch w Abstatt, niedaleko Heilbronn. Podczas testu długodystansowego zespół pokonał trasę z południowo-zachodnich Niemiec przez Hamburg, Kopenhagę i Sztokholm, aż do koła podbiegunowego i zimowego centrum testowego Bosch w Vaitoudden, w północnej Szwecji.
W oparciu o szeroko zakrojoną koncepcję bezpieczeństwa, firma Bosch złożyła wniosek i uzyskała zgodę na użytkowanie pojazdu testowego na drogach publicznych w kilku krajach.