Drugi kwartał z rzędu spada sprzedaż komputerów osobistych w zachodniej Europie. W 2 kwartale 2022 roku spadek wyniósł 18% rok do roku, co oznacza 12,3 miliona dostarczonych na rynek komputerów – zarówno laptopów jak i desktopów. Za spadek całej kategorii odpowiadają laptopy, których na rynek trafiło aż o 26% mniej – 9,5 miliona sztuk. Dla porównania rynek desktopów wzrósł o 22% w 2 kwartale 2022 roku do 2,7 miliona sztuk jednostek, które trafiły na rynek. Za wzrost tej kategorii odpowiada przede wszystkim zapotrzebowanie komercyjne. Osobną i drugą najbardziej poszkodowaną kategorią jest rynek tabletów konsumenckich, który spadł o 24% rok do roku, do 5,9 miliona sztuk dostarczonych urządzeń.
Najważniejszą przyczyną spadków są problemy z łańcuchem dostaw, spowodowane tymczasowym zamknięciem kluczowych miast i regionów w Chinach na większą część drugiego kwartału 2022 roku. Wpłynęło to w znacznym stopniu na wydajność fabryk oraz porty na wybrzeżu pomiędzy Pekinem a Szanghajem. Ponowne uruchomienie fabryk w maju, po zdjęciu lockdownu nie pozwoliło na nadrobienie strat w produkcji.
Gdy skończyły się opóźnienia w dostawach pojawiły się rosnące makroekonomiczne trudności spowodowane ograniczeniem wydatków przez konsumentów z powodu inflacji. Według Eurostatu średnia inflacja w regionach objętych walutą Euro wynosiła 8% w drugim kwartale 2022 roku. Przyczyną inflacji jest w głównej mierze wojna na Ukrainie i wzrost kosztów energii, który sięgnął 42% w czerwcu tego roku. Napędzane przez konsumentów zakupy komputerów osobistych spadły o 34%. Konieczność zrównoważenia budżetów domowych wymusiła przesunięcie zakupów na późniejszy termin. W znacznie mniejszym stopniu zmniejszyło się biznesowe zapotrzebowanie komputery osobiste, napędzane coraz powszechniejszą pracą zdalną – tutaj spadek wyniósł zaledwie 3%.
Największym dostawcą sprzętu komputerowego w zachodniej Europie okazał się Lenovo z 30% udziałem w rynku. Pomimo 8% spadku w dostawach Lenovo udało się zwiększyć udział w rynku o 3%. Na drugim i trzecim miejscu znaleźli się producenci HP i Dell z odpowiednio 24,7% i 13,8% udziałów w rynku. Największy spadek wśród pięciu największych producentów dotknął Apple, który dostarczył niecałe 800 tysięcy urządzeń na rynek, co oznacza 42% spadek w porównaniu do ubiegłego roku. Pozwoliło to Acerowi wyprzedzić Apple i zając czwarta pozycję na rynku.
Za to w przypadku rynku tabletów Apple utrzymał pozycję lidera przez ósmy kwartał z rzędu jako największego dostawcy tabletów na rynku zachodnioeuropejskim, nawet pomimo 20% spadku w dostawach, które objęły 2,2 miliona egzemplarzy tabletów dostarczonych na rynek w drugim kwartale 2022 roku. Samsung, zajmujący druga pozycję zwiększył swoje udziały w rynku o 4%, sprzedając 1,3 miliona egzemplarzy tabletów. Najwięcej z rynku tabletów stracili Lenovo i Huawei, których wzrost spadł odpowiednio o 38% i 56%.
Western Europe desktop, notebook, and workstation shipments (market share and annual growth) Canalys PC Market Pulse: Q2 2022 |
|||||
Vendor |
Q2 2022 shipments |
Q2 2022 |
Q2 2021 |
Q2 2021 |
Annual |
Lenovo |
3,785 |
30.9% |
4,124 |
27.4% |
-8.2% |
HP |
3,031 |
24.7% |
3,656 |
24.3% |
-17.1% |
Dell |
1,698 |
13.8% |
2,070 |
13.8% |
-18.0% |
Acer |
1,000 |
8.2% |
1,441 |
9.6% |
-30.6% |
Apple |
788 |
6.4% |
1,358 |
9.0% |
-42.0% |
Others |
1,958 |
16.0% |
2,393 |
15.9% |
-18.2% |
Total |
12,260 |
100% |
15,043 |
100% |
-18.5% |
Western Europe tablet shipments (market share and annual growth) Canalys PC Market Pulse: Q2 2022 |
|||||
Vendor |
Q2 2022 shipments |
Q2 2022 |
Q2 2021 |
Q2 2021 |
Annual |
Apple |
2,243 |
37.7% |
2,825 |
35.9% |
-20.6% |
Samsung |
1,299 |
21.8% |
1,394 |
17.7% |
-6.8% |
Lenovo |
991 |
16.7% |
1,591 |
20.2% |
-37.7% |
Amazon |
465 |
7.8% |
499 |
6.3% |
-6.7% |
Huawei |
274 |
4.6% |
623 |
7.9% |
-56.0% |
Others |
675 |
11.3% |
930 |
11.8% |
-27.4% |
Total |
5,947 |
100% |
7,861 |
100% |
-24.3% |