Komisja Europejska, oprócz ogłoszenia planów przedłużenia zasad europejskiego roamingu na kolejne 10 lat, podała także plany obniżenia opłat hurtowych dla operatorów na lata 2022 – 2025.
Regulacja maksymalnych pułapów opłat hurtowych – czyli maksymalnych opłat, jakie operatorzy pobierają od siebie nawzajem, gdy ich klienci korzystają z innych sieci podczas roamingu – zgodnie z oceną obecnego rozwoju technologicznego i biznesowego nadal jest według Komisji Europejskiej konieczna. Przegląd rynku usług roamingu w UE wykazał, że maksymalne pułapy opłat hurtowych powinny być dalej obniżane. Komisja proponuje stopniowe obniżanie pułapów hurtowych za pomocą pierwszej redukcji pułapów hurtowych od dnia 1 lipca 2022 r. i drugiej obniżki od dnia 1 stycznia 2025 r. Według Komisji, pułapy te odzwierciedlają spadek hurtowych kosztów świadczenia usług roamingu ponoszonych przez operatorów, zapewniają wystarczające zachęty inwestycyjne i maksymalizują zrównoważony charakter tych zasad dla operatorów z UE.
Harmonogram obniżania maksymalnych pułapów opłat hurtowych, począwszy od 2022 r.:
|
Od 1.01.2022 r. do 30.06.2022 r. po wygaśnięciu obowiązującego rozporządzenia (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu |
od 1.07.2022 r. do 31.12.2024 r. |
od 1.01.2025 r. |
połączenia głosowe |
0,032 euro/min |
0,022 euro/min |
0,019 euro/min |
SMS |
0,01 euro/SMS |
0,004 euro/SMS |
0,003 euro/SMS |
dane |
2,5 euro/GB |
2 euro/GB |
1,5 euro/GB |
Komisja Europejska dodatkowo wyjaśniła także kwestię tych samych prędkości internetu mobilnego podczas wizytowania innych państw. Nawet część analityków zrozumiała ten komunikat w błędny sposób.
Czy konsumenci będą korzystać z takiej samej gwarantowanej prędkość sieci w roamingu?
Aby świadczyć usługi roamingu swoim klientom, operator musi korzystać z sieci dostępnych w innych krajach UE zarządzanych przez innych operatorów. Ponieważ dostępność sieci w UE jest zróżnicowana, ta sama prędkość sieci komórkowej może nie zawsze być dostępna. Nowe przepisy mają na celu zagwarantowanie, że w przypadku gdy w sieci w kraju odwiedzanym dostępna jest podobna jakość lub prędkość, operator krajowy nie będzie mógł celowo obniżyć jakości usługi roamingu. Operatorzy w odwiedzanym kraju powinni zapewnić należyty dostęp do wszystkich dostępnych sieci i technologii. Oznacza to, że jeżeli klient ma łączność 4G w swoim kraju, nie powinien mieć łączności 3G podczas roamingu, jeżeli sieć 4G jest dostępna w odwiedzanym miejscu. Zgodnie z nowym wnioskiem dotyczącym rozporządzenia w sprawie roamingu operatorzy powinni informować swoich klientów o jakości usług, jakich mogą oczekiwać w roamingu, zaznaczając to w umowie o świadczenie usług.