UKE udostępniło wyniki swojego nowego Badania konsumenckiego dzieci i rodziców.
Z roku na rok coraz więcej dzieci ma telefon komórkowy (deklaracja 81,1% dzieci w wieku 7-14 lat). Odsetek dzieci mających swój telefon rośnie wraz z ich wiekiem. Wszyscy badani 13-latkowie mieli swoje smartfony. Ponad 10% dzieci twierdzi, że zaczęło korzystać z telefonu komórkowego mając 5-6 lat.
Prawie wszystkie dzieci korzystają ze smartfonów (96,9%), a o wyborze telefonu i oferty usług najczęściej samodzielnie decydowali rodzice (odpowiednio 54% i 82,7 %). Podobnie jak w ubiegłym roku niemal połowa rodziców deklarowała, że wydawała na telefon dziecka od 21 do 30 zł miesięcznie (47%). Zdecydowana większość dzieci korzysta z telefonu by dzwonić do rodziców, rodziny i znajomych (86,4%), pisać i odbierać wiadomości, przeglądać strony internetowe i korzystać z aplikacji. Dzieci i rodzice nie są zgodni we wskazaniach dotyczących kontroli rodzicielskiej w zakresie korzystania z telefonu. Do kontrolowania przyznało się 81,9% rodziców i potwierdziło to jedynie 66,6% dzieci. Najczęstszym sposobem zadbania o bezpieczeństwo dzieci było wspólne ustalanie zasad korzystania z telefonu. Nadal mniej niż połowa rodziców deklaruje korzystanie z programów i aplikacji do kontroli rodzicielskiej (43% rodziców).
Podobnie jak z telefonu, większość dzieci korzysta z internetu poza edukacją online (91,3 %). Najczęściej przygodę z internetem dzieci zaczynają w wieku 7-8 lat (38,8 %), ale 23,1% dzieci mówi, że zaczęło korzystać z sieci mając 5-6 lat. Dzieci najwięcej czasu spędzają w internecie oglądając filmiki na YouTube, grając w gry, przeglądając strony internetowe oraz korzystając z komunikatorów i portali społecznościowych. Największą popularnością wśród serwisów i portali społecznościowych cieszy się YouTube (dzieci: 87,7%), nieco mniejszą Facebook (54,6%) oraz Tik Tok (48,6%). Popularność prawie wszystkich portali społecznościowych rosła wraz z wiekiem dzieci. Wyjątek stanowił YouTube, z którego chętnie korzystały zarówno 7-9 latki, jak i starsze dzieci.
Ponad połowa rodziców (43,8%) uważała, że ich dzieci potrafią sprawdzić koszty korzystania z aplikacji mobilnych, 44,1%, że dzieci potrafią robić zakupy przez aplikacje mobilne. 77,8% rodziców zadeklarowało, że ich dzieci kupowały samodzielnie gry lub aplikacje przez aplikacje mobilne. Z raportu Bankowość dla dzieci Cashless.pl, opublikowanego we wrześniu 2021 r., wynika, że na koniec lipca 2021 r. banki uwzględnione w raporcie obsługiwały ponad 600 tys. różnego rodzaju kont dla dzieci. Powyższe dane potwierdzają, że młodzież od 13. roku życia korzysta z usług bankowych, kart debetowych, realizuje płatności przez aplikacje mobilne, BLIKa. Istotne by korzystając z sieci młodzi użytkownicy nie zapominali o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Większość rodziców (86,8%) chociaż raz rozmawiała z dzieckiem na temat bezpieczeństwa w sieci. Kontrola rodzicielska w zakresie korzystania przez dziecko z internetu najczęściej miała charakter wspólnego ustalania zasad korzystania z sieci (77,2%), rozmów z dzieckiem o jego doświadczeniach (51,5%), a nieco rzadziej używania specjalistycznych programów/aplikacji do kontroli rodzicielskiej czy konfiguracji ustawień bezpieczeństwa w urządzeniach. Blisko dwie trzecie rodziców (62,9%) zadeklarowało nakładanie swoim dzieciom ograniczeń dotyczących korzystania z internetu. Częściej ograniczenia rodzice stosowali w przypadku młodszych dzieci.