Wczoraj minął rok od wprowadzenia w życie przez trzech operatorów komórkowych: Polskiej Telefonii Cyfrowej, Polkomtela i Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel procedury weryfikacji klientów. Przypomnijmy, że wobec braku możliwości zapobiegania kolejnym stratom, powodowanych przez nieuczciwych klientów, operatorzy komórkowi zdecydowali, że każdy klient zainteresowany zakupem telefon w promocji jest proszony o możliwość sprawdzenia, czy nie zalega z opłatami u innych operatorów. W przypadku odmowy klient proszony jest o wpłacenie kaucji 760 PLN, bądź oferowany jest mu telefon w systemie przedpłat (pre-paid).
Zgodnie z przewidywaniami to wówczas nowatorskie rozwiązanie okazało się niezwykle skuteczną metodą odstraszenia nieuczciwych kontrahentów, a tym samym minimalizacji oszustw i nadużyć.
W praktyce wszyscy nowi klienci decydują się na poddanie procedurze weryfikacyjnej, jedynie 500 klientów u wszystkich operatorów zdecydowało się wpłacić kaucję zamiast poddać się weryfikacji.
W ciągu 12 miesięcy dzięki temu wprowadzonemu rozwiązaniu operatorzy odrzucili ponad 60 tysięcy złych klientów.
Znacząco, bo aż 3 krotnie spadła liczba klientów wyłudzających aparaty telefoniczne. "Nastąpiła istotna poprawa. Pierwsze rezultaty potwierdzają oczywistą prawdę, że zapobieganie jest prostsze i lepsze od ścigania oszustów" - mówi Ryszard Woronowicz, Rzecznik Prasowy Polkomtel S.A., operatora sieci Plus GSM.
"Nowe regulacje odstraszają tylko wyłudzających nasze usługi - osoby nieuczciwe, które z założenia nie zamierzają regulować żadnych płatności" - dodaje Jacek Kalinowski, rzecznik PTK Centertel, operatora sieci Idea.
Długi to problem dotykający całe sektory gospodarki, jednak zawsze były zmorą przede wszystkim przedsiębiorstw obsługujących klienta masowego i kredytującego sprzedaż towarów czy usług. W ostatnich latach sami operatorzy telefonii komórkowej tracili przeciętnie 60 mln złotych miesięcznie z tytułu obsługi "złych długów", które powstały w wyniku wyłudzeń aparatów telefonicznych oraz niezapłaconych rachunków.
Korzyści z weryfikacji odczuł wymiar sprawiedliwości: "W całym 2000 roku sama PTC kierowała do sądów nawet 7000 pozwów miesięcznie w sprawie wyłudzeń. Obecnie liczba ta wynosi poniżej 1500 pozwów miesięcznie. Poważnie zmalała tez liczba spraw kierowanych do prokuratury" - mówi Marek Woźniak - dyrektor Departamentu Windykacji PTC.
Charakterystyczne jest to, że ostatnio w Czechach wprowadzono zapis w Prawie Telekomunikacyjnym umożliwiający wymianę danych, wymiana bezpośrednio pomiędzy operatorami obowiązuje również we Francji, Holandii i Niemczech.
Dzięki systematycznemu usprawnianiu procedur weryfikacyjnych klientów przez operatorów wskaźnik tzw. "złych długów" spadł w ciągu ostatnich kilku lat z 6-7% do 1-2% w roku bieżącym.