PTC opublikowała dziś swoje wyniki finansowe za 2003 rok.
szacowany udział operatora w rynku w zeszłym roku wyniósł 35.7%, czyli o 0.7% więcej niż w roku 2002.
liczba nowych przyłączeń brutto wyniosła 2.472,6 tys., co stanowi wzrost o 30,6%
liczba klientów wzrosła z 4.9 mln klientów na koniec 2002 r. do 6.2 mln klientów na koniec grudnia 2003
przychody ze sprzedaży w 2003 r. wzrosły o 13,6 % w stosunku do poprzedniego roku, do 5.601,3 mln złotych
zysk EBITDA wyniósł 2.103.6 mln zł w 2003 r.
zysk netto za rok 2003 wyniósł 653,9 mln zł w porównaniu do 346,5 mln rok wcześniej
Dane operacyjne:
ARPU - średni miesięczny przychód na abonenta w 2003 r. wyniósł 77,9, co oznacza spadek o 13,9% w porównaniu do 90,5 zł w 2002 r. Spadek ARPU jest tłumaczony silnym wzrostem udziału klientów systemu prepaid w całej bazie klientów PTC. ARPU generowane przez klientów abonamentowych w 2003 r. wyniosło 130 zł, o 2.8% mniej niż rok wczęśniej. ARPU generowane przez użytkowników prepaida wyniosło 28.6 zł, o 16% mniej niż w roku 2002. Duży spadek ARPu w prepaidzie jest spowodowany spadkiem cen w taryfach prepaid, mniejszym ARPU generowanym przez nowych klientów oraz dużym wzrostem liczby klientów w ogóle nie generujących przychodó (jest to efekt agresywnej strategii sprzedaży wdrożonej w połowie 2002 r.)
SAC - średni koszt pozyskania klienta w 2003 r. wzrósł o 7.1 % do 307.9 zł w porównaniu do 287,5 zł w roku 2002. Wzrost ten odzwierciedla wzrost cen telefonów spowodowany osłabieniem się złotego, częściowo zrównoważony przez wzrastający udział klientó prepaid wśród nowo przyłączonych klientów brutto. Średni koszt pozyskania klienta abonamentowego wzrósł w roku ubiegłym do 717,7 zł z 647,8 zł w 2002 r. Średni koszt pozyskania klienta systemu prepaid spadł do 65.5 zł z 66.6 zł w 2002 r.
należności wątpliwe (złe długi) stanowiły 0.6 % przychodów ze sprzedaży netto (33.2 mln zł)
CHURN - W 2003 roku, średni miesięczny wskaźnik “churn” wzrósł w porównaniu do 2002 roku i osiągnął 1,7%, głównie w wyniku wzrostu udziału użytkowników systemu Tak Tak w ogólnej liczbie klientów. Średni miesięczny wskaźnik “churn” wyniósł 1,6% dla klientów płacących abonament i był niższy niż 1,8% dla całego roku 2002, głównie dzięki atrakcyjnym taryfom wprowadzonym w październiku 2002 i maju 2003, jak również zoptymalizowaniu działań mających na celu utrzymanie klientów w sieci.
MoU - W całym 2003 roku średni miesięczny czas rozmów, przypadający na klienta wynosił 79,3 minut, wobec 95,1 minut w 2002 roku. Średni miesięczny czas rozmów w 2003 roku wyniósł 132,3 minuty dla klientów płacących abonament i 29,1 minut dla klientów systemu Tak Tak. Dla porównania, w okresie dwunastu miesięcy 2002 roku średni miesięczny czas rozmów wyniósł odpowiednio 140,9 minut dla klientów płacących abonament i 35,2 minut dla klientów systemu Tak Tak. Spadek średniego miesięcznego czasu rozmów wynika głównie ze zwiększonego udziału klientów systemu pre-paid w ogólnej liczbie klientów oraz spadku w 2003 roku liczby minut przychodzących z sieci stacjonarnych (rozmów odbieranych przez abonentów PTC). Ponadto, minuty wychodzące są mierzone w jednostkach taryfikacyjnych, za które obciążany jest klient, zróżnicowanych w zależności od wybranej taryfy. Sekundowe naliczanie czasu rozmów, z którego korzysta wielu klientów abonamentowych, jest przyczyną spadku raportowanej liczby minut dla danego faktycznego czasu rozmowy. Spadek miesięcznego czasu rozmów odzwierciedla wzrost liczby klientów nieaktywnych (zerowy lub bardzo niski generowany ruch), co z kolei jest wynikiem bardziej agresywnej strategii sprzedaży w segmencie pre-paid, wdrożonej w połowie 2002 roku.
SMS - W całym 2003 roku klienci PTC wysyłali średnio 25 krótkich wiadomości tekstowych na klienta na miesiąc w porównaniu do 18 SMS w 2002 roku. Liczba wiadomości wysyłanych przez klientów abonamentowych wzrosła do 27 z 19 w 2002 roku. Klienci systemu pre-paid wysyłali w roku 2003 średnio 22 wiadomości miesięcznie, co stanowi wzrost z 17 w roku 2002.
Wzrost w roku 2003 był spowodowany głównie spadkiem ceny SMSów oferowanych jako część naszych taryf abonamentowych i TakTak wprowadzonych w październiku 2002 roku i zwiększoną elastycznością użytkowania usług związaną z możliwością wzajemnej wymiany minut na SMSy zawarte w miesięcznej opłacie.
Na dzisiejszej konferencji prasowej prezes PTC, Bogusław Kułakowski, potwierdził, że w Warszawie prowadzone są już prace związane z uruchomieniem sieci UMTS. 3G ma zacząć działać w Warszawie jeszcze w tym roku. Prezes optymistycznie ocenił obecną sytuację rynkową swojej firmy - "Era była liderem, jest liderem i będzie liderem". Według szefa PTC, głównym celem stworzenia marki Heyah nie było odbieranie klientów innym operatorem, ale zwiększnie nadal niskiej penetracji polskiego rynku telefonii komórkowej.
Pełna wersja raportu finansowego (PDF, 226kb) znajduje się tutaj