PTC złożyła swoje stanowisko w publicznych konsultacjach dotyczących wydania decyzji Prezesa UKE ustalających niespotykaną na skalę europejską, 141% asymetrię stawek MTR z operatorem P4. Konsultacje dotyczą 4 spółek – PTC, Polkomtel, PTK Centertel i Telekomunikacji Polskiej S.A. Decyzje przewidują liniowy spadek tej asymetrii w ponad 4 letnim horyzoncie czasowym do stycznia 2014 r., a więc prawie 7 lat od wejścia na rynek P4.
PTC w swoim stanowisku przekazanym UKE wskazała, że wydanie decyzji ustalającej wprost tak wysoką przewagę konkurencyjną jednego z operatorów odbywa się niezgodnie z nałożonymi na P4 obowiązkami regulacyjnymi, oraz wykładnią zakazu dyskryminacji stosowaną do tej pory w stosunku do pozostałych operatorów.
Wskazała również na bardzo poważne skutki rynkowe takiej asymetrii, które polegają przede wszystkim na ogromnej wielkości (1,3-1,6 mld zł) transferze pieniędzy od pozostałych operatorów telefonii stacjonarnej i mobilnej na rzecz P4. Są one w dużej części kierowane na walkę cenową na nieregulowanym rynku detalicznym. Jest to w ocenie PTC niezgodne z przepisami dotyczącymi ochrony konkurencji.
Podkreślić należy, że tej wielkości pomoc regulacyjna zostaje przyznana bez należytej oceny skutków regulacji oraz analizy ekonomicznej uzasadniającej, proporcjonalność, adekwatność i celowość przyjęcia takiego rozwiązania. Nie jest również wiadomo, dlaczego właśnie 141% jest zdaniem Prezesa UKE odpowiednim poziomem asymetrii stawek.
Polska jest krajem, w którym występuje największa w Unii Europejskiej asymetria stawek MTR - ponad 6,5 razy większa niż średnia europejska (ok. 21%).
Należy również zauważyć, że w Europie kierunek polityki regulacyjnej jest przeciwny. Zalecenia Europejskiej Grupy Regulatorów oraz wydane w maju br. roku Zalecenia Komisji Europejskiej wskazują na potrzebę jak najszybszego dojścia do symetrii stawek i wyraźnie wskazują, że asymetria może trwać maksymalnie do 4 lat od wejścia operatora na rynek. Większość krajów europejskich zgodnie z tymi wytycznymi zamierza wprowadzić symetryczne stawki do końca 2011 r.
Przedmiotowa decyzja nie została również do tej pory poddana procedurze konsolidacyjnej (czyli ocenie Komisji Europejskiej), pomimo istnienia wyraźnych przepisów nakazujących jej zainicjowanie (art. 18 Prawa Telekomunikacyjnego, art. 7 Dyrektywy Ramowej).
W związku z powyższym PTC nie zgadza się z działaniami UKE dotyczącymi asymetrii stawek MTR i nie może wyrazić pozytywnej opinii, co znalazło swój wyraz w przekazanym Regulatorowi stanowisku.