Era nie boi się UMTS-u

Newsy
Żródło: Gazeta Wyborcza
Opinie: 46

Plus GSM i Idea chcą przesunięcia o kolejny rok terminu wprowadzenia w Polsce sieci trzeciej generacji. Era uważa, że przesunięcie terminu to za mało i należałoby zamienić opłaty licencyjne na zobowiązania inwestycyjne. Wnioski w sprawie zmian przesunięcia terminu mogą wpłynąć do Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty już w najbliższych tygodniach.

Przedstawiciele Ery twierdzą, że są przygotowani do wprowadzenia UMTS i w tej dziedzinie najbardziej zaawansowani spośród operatorów komórkowych. Jeden z nich powiedział anonimowo "Gazecie Wyboczej", że należy się zastanowić, czy jednak nie wystartować w terminie. - Mamy bardzo dobre wyniki finansowe, niewykorzystany kredyt konsorcjalny na UMTS i jesteśmy technicznie przygotowani do takiej operacji - przekonywał. Era mogłaby liczyć na splendor związany z pierwszeństwem we wprowadzaniu nowej technologii. W Erze twierdzą też, że znajdują się w lepszej sytuacji finansowej i "strategicznej" od konkurentów.

Także w Plusie uważają, że są w najlepszej sytuacji, by wprowadzić UMTS, gdyż operator ma znacznie mniejszy dług, niż Era. Inwestuje bowiem głównie z kapitału akcyjnego, który wynosi 2 mld zł. - Zarząd Ery znajduje się pod naciskiem Deutsche Telekom, który jest jej największym udziałowcem i mocno stawia na trzecią generację. Niemcy zamierzają wprowadzić u siebie UMTS już jesienią - mówi przedstawiciel konkurencji.

Według informacji "Gazety" Era jest - co prawda - zainteresowana przesunięciem przez URTiP obligatoryjnego terminu wprowadzenia UMTS, ale chciałaby pozostawienia jej prawa do wystartowania już 1 stycznia 2004 roku. "Mogę tylko powiedzieć, że wprowadzenie przez URTiP podobnych zmian jak w kwietniu ubiegłego roku nie ma sensu. Ile razy jeszcze będziemy taką operację powtarzać?" - powiedział prezes Ery Bogusław Kułakowski.

Era chciałaby zmianę zapisów dotyczących tempa budowy nowych sieci powiązać z kwestią zobowiązań finansowych. Wszystkie sieci za licencje UMTS muszą zapłacić po 650 mln euro, z czego wyłożyły już po blisko połowie tej kwoty. Prezes Kułakowski twierdzi, że należałoby użyć mechanizmu podobnego do stosowanego w przypadku sieci stacjonarnych, które mogą liczyć na umorzenie zobowiązań koncesyjnych w zamian za odpowiednie inwestycje. - Chcemy wkrótce o tym rozmawiać z prezesem URTiP Witoldem Grabosiem - mówi prezes Kułakowski.

Polskie sieci komórkowe teoretycznie rozważają - w razie zgody na odroczenie wprowadzenia UMTS - zastosowanie pośredniej technologii EDGE, która umożliwia dostosowanie istniejących już sieci GSM do szybszej transmisji danych (do 384 kilobitów na sekundę). Pierwsze telefony EDGE mogą znaleźć się w komercyjnej sprzedaży dopiero pod koniec tego roku. EDGE zamówiło już 27 operatorów na świecie. Czy dołączą do nich polscy? - Prowadzimy próby. To, czy zdecydujemy się na tę technologię, jest najpilniej strzeżoną tajemnicą firmy - powiedział "Gazecie Wyborczej" prezes Ery.

Opinie:

Opinie archiwalne (46):

Komentuj

Komentarze / 46

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    KazeK pisze: 2003-02-24 08:23
    brawo era... startuj w terminie! :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2003-02-24 08:29
    I co z tego, ze wystartuja w terminie!?? Bedzie tak jak z poczatkami gsm-u! Ilosc ludzi korzystajacych z tego bedzie znikoma, a oplaty wysokie, wiec nie ma tu jakiegokolwiek sensu, gdyz era bedzie na poczatku monopolista i bedzie mogla dyktowac swoje warunki! Co do tego, ze era dobrze stoi finansowo, to nie ma sie czemu dziwic! Najdrozsza siec w poslce musi sciagac potezne pieniadze ze swoich abonentow i dzieki temu ma pare duzych baniek pod materacem!
    0
  • Users Avatars Mini
    x2x pisze: 2003-02-24 08:44
    Chyba byliby głupi oferując UMTS abonentów płacących poniżej 50 pln lub niepłacących w ogóle. UMTS dla pukaczy i biedaków liczących każdą sekundę? Pomyłka. Zainwestuj 800 mln $ i dawaj telefony za darmo - a transmisje wideo za 1pln. Chyba na głowe by upadli.
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2003-02-24 09:08
    Przeciez ere na to stac, wiec malo tym sie przejmuje, a jak to nie wypali, to i tak nic, bo koszta poniosa abonenci w swoich wysokich oplatach!
    0
  • Users Avatars Mini
    Pawcio pisze: 2003-02-24 09:26
    qba przedstaw teraz wszystkim swoje wyliczenia które doprowadziły cie do wniosku ze era to najdrozsza siec w polsce.Czy znowu mozesz pierdolisz po to tylko zeby gadac?Czekam z niecierpliwoscia az napiszesz cos konstruktywnego
    0
  • Users Avatars Mini
    hansen pisze: 2003-02-24 09:36
    Qba*** idea za to jest najtańsza siecia w Polsce i dlatego nie ma pieniędzy na np wprowadzenie MMS. Ale to nic kilka - razy w roku dostaje od tpsa zastrzyki gotówki by zwiazać koniec z końcem, bo jej abonenci przecież tak mało płaca, że nie starcza na utrzymanie ideii przy zyciu, jak policzyłem to w ubiegłym roku idea dostał chyba kilkaset milionów złotych by nie popłynąc do szamba historii gsmu w Polsce. :)))
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2003-02-24 09:44
    hansen, a co bys napisal, jezeli era i plus mialy by starszego brata czy tez siostre, ktora co jakis czas dosypywal by pare groszy! Wtedy bylo by ok! Paranoja, ale tak to juz jest! Nienawisc i wrogosc do tepsy splywa na idee, ale to juz stalo sie standardem!
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2003-02-24 09:46
    Pawcio tu nie trzeba wyliczen, to sa realia! Przykre, ale prawdziwe!
    0
  • Users Avatars Mini
    Pawcio pisze: 2003-02-24 10:04
    no i teraz mozecie wszyscy dokładnie zobaczyc jaki to jest glupi człowiek.Nawet nie umie udowodnic swoich slow pokrywając je tepym bełkotem.No dalej qba udowodnij ze nie jestes taki glupi i napisz dlaczego tak uwazasz?Bo mi sie jakos wydaje ze to plus jest jak narazie najdrozszy (a szkoda).Ale ja moge ci w kazdej chwili dokładnie napisac dlaczego tak uwazam.Zreszta kazdy kto chociaz chwile poswiecił na przyjzenie sie taryfom i oplatom powie to samo.No dalej ..udowodnij ze nie jestes glupkiem za jakiego cie mam i napisz dlaczego era jest najdrozsza...juz ci pare razy ludzie udowadniali ze klepiesz głupoty bez pokrycia..chyba tylko po to zeby zdobyc punkty.To chociaz raz napisz cos inteligentnie.Czekam
    0
  • Users Avatars Mini
    eliop pisze: 2003-02-24 10:04
    Od dzisiaj kapital minut w ERA GSM :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    kawa pisze: 2003-02-24 10:12
    Oba: ..co Ty możesz wiedzieć o tym która sieć jest najdroższa skoro masz Ideę ?? jakoś korzystałem z telefonów z abonamentemi biznesowymi Idei i Ery i tak się skałda, że Era wychodziła zdecydowanie teniej !!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    hansen pisze: 2003-02-24 10:21
    Qba*** nie chodzi o to co by było, ale o to co jest. A jest jak jest i tego się nie zmienisz. A tak poza tym, to w rankingach taryf publikowanych przez mobilnet.pl wygrywaja tez taryfy ery i plusa z tym, że trzeba przyznac że mniej więcej na 1 miejscu jest równo jesli chodzi o ere i idee, czasem lepszy od tych dwóch jest plus. Wszystko zalezy od tego co komu pasuje.
    0
  • Users Avatars Mini
    gilmour pisze: 2003-02-24 10:31
    ok, a powiedzcie mi ilu z Was bedzie uzywac tego wszytkiego ? Moze bedzie pewna czastak spoleczenstwa ktora to zainteresuje, ale watpie w to ze sie to tak odrazu przyjmie. Z tego co pamietam to chyba w Japoni sie to nie sprawdzilo.....
    0
  • Users Avatars Mini
    mdjmdj pisze: 2003-02-24 10:43
    Pawcio: wyobraz sobie ze ja tez sie przygladalem cennikom i taryfom i popieram Qbe w 100% ! : 1. nienawisc do tepsy (tez jej nienawidze) splywa nieslusznie na idee, ktora sama w sobie nie jest zla 2. Era jest zdecydowanie najdrozsza siecia (dla indywidualnych, nie wiem jak to jest dla biznesu, kawa), potem Idea a najtanszy !! jest Plus, fakt ze cenniki tej "taniosci" nie pokazuja, ale caly czas, odkad pamietam, zawsze jest jakas promocja w stylu albo upust na abonament albo wiecej minut w taryfach, wydaje mi sie ze Idea ma tego mniej
    0
  • Users Avatars Mini
    GAGA pisze: 2003-02-24 10:55
    Może Era jako 1szy operator UMTS dla swoich klientów przez 1rok da za darmo sobie potestować te nowe usługi, tak jak MMSy. To by miało sens. Co do EDGE to chyba nie ma sensu i ta i tak w późniejszym terminie UMTS jest nieunikniony.
    0
  • Users Avatars Mini
    sandrzej pisze: 2003-02-24 11:32
    Dlaczego nie ma newsa o przechodzeniu minut w Erze od dzisiejszego dnia? Konsultanci chetnie wlaczaja a wiadomosci nie ma nawet na stronach Ery. Dziwne.
    0
  • Users Avatars Mini
    piorunp pisze: 2003-02-24 11:36
    Mam nadzieje ze era wystartuje z ta propozycja od nowego roku
    0
  • Users Avatars Mini
    aaa pisze: 2003-02-24 12:00
    aaa
    0
  • Users Avatars Mini
    MVNO project pisze: 2003-02-24 12:02
    Chcesz mieć wpływ na kształt rynku GSM w Polsce? Myślisz, że wiesz jak powinna wyglądać idealna oferta GSM? Wyślij maila na adres: mvno@interia.pl – otrzymasz kwestionariusz z pytaniami. Weź udział w tworzeniu nowej jakości na rynku GSM – pomóż pierwszemu w Polsce wirtualnemu operatorowi skonstruować najlepsze produkty, usługi, plany taryfowe i programy lojalnościowe. Dziś nie otrzymasz nic w zamian, jutro jednak będziesz naszym Najważniejszym Klientem. Na warunkach takich, jakie chcesz.
    0
  • Users Avatars Mini
    _CISCO_ pisze: 2003-02-24 12:06
    Mi narazie nie śpieszno do UMTS. Pozdrawiam @ll :)
    0
  • Users Avatars Mini
    wpe pisze: 2003-02-24 12:10
    NO WŁAŚNIE - gdzie info o kapitale minut w ERZE??????
    0
  • Users Avatars Mini
    paweln pisze: 2003-02-24 12:14
    Era szybko chce się wpakować w bagno ;-) Nie mam sensu wprowadzać UMTS`a, bo kto z niego będzie kożystał?
    0
  • Users Avatars Mini
    wpe pisze: 2003-02-24 12:16
    Na fkn.pl jest już info o kapitale minut w ERZE. Nie lubię tego wortalu, ale coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że dużo szybciej zdobywają i umieszczają różne info.
    0
  • Users Avatars Mini
    Michał pisze: 2003-02-24 12:25
    Cóż, sadze, że nie powinniśmy sie spieszyć z UMTSem w Polsce. 1. GDy wchodził GSM, tempo rozwoju gozspodarczego i koniunktura były całkiem dobrze, firmy chętnie wchodziły w te rozwiazania, bo glosowa telefonia ruchoma "z prawdziwego zdarzenia" naprawde dawała nowe mozliwości. Z Przewag UMTS nad GSM skorzystaja tylko neiliczni...którzy też liczą kase.. i beda czekać na spadek cen. 2. Decyzja o odpaleniu UMTS oznacza koniec spadku cen GSM.. ktoś to będzie musiał sfinansowac...a w zwiazku z pkt 1 róznica cen nie moze być bardzo drastyczna.. 3. UMTSu nie ma jeszce w Europie, co oznacza ze np wielkie ponadnarodowe firmy nie wejdą w UMTS dopóki nie bedzie on funkcjonował od Lizbony po Moskwe. Dlaczego maja pracownikom w Polsce kupić fony i fundować usługi które w Centali jeszcze nie działają??
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2003-02-24 12:40
    mdjmdj - jeśli będziemy patrzeć na ofertę operatorów przez pryzmat ofert promocyjnych to... powodzenia życzę wszystkim, którzy w ten sposób kalkulują wszystko :-) Nie mówię, że Plus, którego jestem abonentem jest najtańszy... Ale nie można, jak to robią niektórzy, porównywać np. stawek poza szczytem do "obcych" sieci w taryfie Czasami czy nawet Często do płaskich taryf Idei czy Ery. Ale cóż - podobnie jest w Simplusie - jak czytam opinie "mi tam się Simplus zupełnie nie opłaca - 2,90 to ja płacił nie będę - to najdroższa taryfa - wolę TT, albo POP-a"... Nikt nikogo nie zmusza do płacenia prawie 3 złote za minutę... Ale czy ten ktoś porównał taryfę multi, na którą narzeka z podobnymi taryfami w innych pre-paidach? Nie - bo jeśli by porównał, pozostałe w podobnych taryfach wcale lepiej nie wychodzą - wystarczy porównać taryfy...
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2003-02-24 12:42
    W "płaskiej" taryfie mono 1,77 zł wszędzie Simplus jest nawet o 5 gr tańszy od TT i raptem o 3 gr droższy od POP-a (który nie ma równorzędnego odpowiednika do tych taryf) :-) Po co więc to bezsensowne ciągłe bicie piany? Każdy wybiera to, co jemu bardziej odpowiada... I może z tego punktu widzenia zaczęlibyście oceniać te oferty?
    0
  • Users Avatars Mini
    nikt pisze: 2003-02-24 12:43
    Zgadzam się z Tobą Michał. Finansować skądś tzreba UMTS. Faktem jest, że polscy operatorzy posiadają jedne z najnowocześniejszych sieci GSM na świecie. Ale chyba nie ma sensu startować z UMTS dopóki GSM nie pokryje 70-80% rynku. A ja zobaczę co na to Czesi. Podziwiam ich operatorów. 8 milionów ludzi, trzech operatorów i minuta w szczycie ok. 65 groszy.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2003-02-24 12:48
    nikt... to do Ciebie również... kontynuując - najgorsze jest jeśli jeden z drugim patrzą na ofertę telefonów po 1 zł czy po 49 zł i podpisują umowę, zwykle z najtańszym abonamentem, a dopiero po chwili zastanowią się co zrobili... a jeszcze później na takich jak to forach dorabiają ideologię do faktów... że świadomie wybrali tę jedyną, najlepszą i najtańszą ofertę :-) Tak - wybrali najtańszy aparat biorąc pod uwagę wskaźnik możliwości/cena - tylko, że to dopiero początek zabawy w korzystanie z GSM-u :-) więc nikt - po ile są telefony u Czechów????
    0
  • Users Avatars Mini
    Michał pisze: 2003-02-24 12:50
    Nikt... a powierzchnia kraju.. o ile mniej BTSów tzreba postawić.. ile mnie szkieletówki pociagnąć.... punkty styku.. i pare innych rzeczy o których nie mam pojęcia..choć to nie usprawiedliwia paskarskich - w porównaniu do czeskich -cen naszych operatorów.
    0
  • Users Avatars Mini
    Mattle pisze: 2003-02-24 13:26
    To tylko gra pozorów, tak myśle. Era ma spore długo i to jest fakt.... Ale moim zdaniem UMTS jeszcze za rok naet nie będzie u nas... na pewno
    0
  • Users Avatars Mini
    gledzio pisze: 2003-02-24 14:25
    Jak się ma tytuł tego newsa do jego treści? Bo chyba się nieco rozmijają
    0
  • Users Avatars Mini
    conek pisze: 2003-02-24 17:37
    No i gitarra. Tez czekam na pojawienie sie tego cuda, ale pozyjemy, zobaczymy, jak to naprawde z tym wszystkim wyjdzie :)
    0
  • Users Avatars Mini
    opti pisze: 2003-02-24 18:31
    UMTS... heh aa plus dalej pobiera oplate za prezentacje numeru 6,10 z VAT a oni za UMTS chca sie brac... heh :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Mattle pisze: 2003-02-24 19:37
    w Czasami 10- 5 złociszy + VAT, chyba nawet w czeczeni jest już za free, a co do umts.. to chyba jednak Era pierwsz odpali na drugim miejscu lokuje Idee
    0
  • Users Avatars Mini
    ciekaw pisze: 2003-02-24 20:04
    ***opti też się ubawiłam z Plusa, jako jedyni jeszcze pobierają tę opłatę za prezentację numeru he he. Ale coś ociężale zachowują się an rynku od jakiegoś już czasu, wszystko u nich opóźnione, więc nie ma obawy aby udało im się wejść z UMTSem jako pierwszemu opowi w Polsce. Spokojnie. Era będzie pierwsza!
    0
  • Users Avatars Mini
    ghostdog pisze: 2003-02-24 20:27
    Era odwazna ale nie wie ze mozna sie na tym zdrowo przejechac.A plus i idea sa madre i wiedza ze im pozniej tym lepiej no moze bezpieczniej!
    0
  • Users Avatars Mini
    ghostdog pisze: 2003-02-24 20:30
    No ciekawe czy jak sie zgodza zeby era sama wystartowala to czy uda jej sie to na sylwka za rok!?Moze to byc bardzo ciekawe jakas super promocja!
    0
  • Users Avatars Mini
    ghostdog pisze: 2003-02-24 20:33
    Niektozy ostro polemizuja przeciw dzialaniom ery.No coz maja troche racjii!
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2003-02-24 20:54
    ciekaw, który to operator jako jedyny na rynku (nie liczę tepsy) pobiera opłaty za rachunek szczegółowy???
    0
  • Users Avatars Mini
    bidok pisze: 2003-02-24 21:21
    To tylko w tytule Era jest przygotowana do UMTS i robi dobrą minę do złej gry.Nawet ten operator ma kłopoty finansowe i na siłe wdrażanie,to chyba nie ta droga.
    0
  • Users Avatars Mini
    ptasznik pisze: 2003-02-24 23:10
    Ciekawy jestem czy era się zdecyduje czy wprowadzić już w tym roku UMTS, ale to prawda że temat tego newsa mija się z jego treścią w tytule jest napisane że era nie boi się UMTS a ostatnia linijka mówi że era jeszcze nie podala czy wprowadzą tą technologię!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Pułkownik pisze: 2003-02-25 01:17
    Oplaty licencyjne byly na pewno za wysokie, ale przeciez tego nie da sie juz odkrecic i wszyscy na tym tracimy :-(
    0
  • Users Avatars Mini
    nikt pisze: 2003-02-25 20:27
    WLO: Tym akurat się nie interesowałem, ale wiele SMS-ów wysłałem korzystając z bliskości Czeskich sieci. SMS w Erze kosztował mnie 60 gr., a u Czechów płaciłem 40-45 gr i to często z dwumiesięcznym kredytem. Czysty zysk :-) Na święta korzystałem z tego często.
    0
  • Users Avatars Mini
    nikt pisze: 2003-02-25 20:29
    Oj. Sorry WLO. Zapomniałem napisać, że zainteresuję się cenami telefonów w czeskich promocjach.
    0
  • Users Avatars Mini
    trybik pisze: 2003-02-25 21:37
    A niech odpalają UMTS-a, ale ciekawe, kto na początku będzie z tego korzystał.
    0
  • Users Avatars Mini
    nikt pisze: 2003-02-27 13:43
    UMTS prawdopodobnie i tak lepiej wystartuje (będzie tańszy) niż GSM w poprzednim wieku. Niestety takie jest życie.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: