Oficjalny komunikat prasowy PTC dotyczący wyników finansowych za III kw. 2009 r.:
PTC osiągnęła zakładane cele operacyjne i finansowe w trzecim kwartale 2009
• Wzrost ogólnej bazy klientów o 3,6%
• Blisko 100 tys. przyłączeń netto w segmencie abonamentowym
• 900 tys. klientów mobilnego Internetu
• 400 tys. użytkowników usług telefonii stacjonarnej
• Wzrost wskaźnika EBITDA oraz marży EBITDA
• Nowe technologie i usługi
Wzrost ogólnej liczby klientów oraz uzyskanie zakładanego poziomu przychodów
w trzecim kwartale 2009 roku potwierdzają dobrą kondycję oraz rosnącą pozycję Polskiej Telefonii Cyfrowej na polskim rynku telekomunikacyjnym. PTC skutecznie realizuje strategię rozwoju, która pomimo dekoniunktury gospodarczej oraz silnej konkurencji rynkowej, a także zmian w sferze regulacyjnej, pozwoliła Spółce na osiągnięcie dobrych wyników finansowych i operacyjnych.
Baza klientów (‘000)
W stosunku do trzeciego kwartału roku ubiegłego Spółka pozyskała 469 tys. nowych klientów, co stanowi wzrost całej bazy klienckiej o 3,6%. Na koniec września br. PTC obsługiwała łącznie 13,482 mln kart SIM. Ilość przyłączeń netto klientów kontraktowych
w trzecim kwartale br. wyniosła 99 tys. Na koniec trzeciego kwartału br. z usług PTC korzystało 6,577 mln abonentów, co stanowi wzrost w stosunku do odpowiedniego okresu roku ubiegłego o 8,8%. Jednocześnie udział klientów kontraktowych w ogólnej bazie klientów wzrósł do poziomu 48,8%.
PTC w trzecim kwartale br. pozyskała 89 tys. klientów usługi bezprzewodowego dostępu do Internetu blueconnect, a ich łączna liczba wyniosła blisko 900 tys. Do ponad 400 tys. wzrosła również liczba klientów korzystających z usług telefonii stacjonarnej oferowanych przez PTC.
PTC osiągnęła w trzecim kwartale br. przychody na zaplanowanym poziomie 1,889 miliarda zł. Ich spadek w stosunku do odpowiedniego okresu roku ubiegłego oraz drugiego kwartału roku bieżącego jest wynikiem obniżki stawek rozliczeń międzyoperatorskich MTR oraz silnej dekoniunktury gospodarczej, a także agresywnej konkurencji cenowej przy pełnym nasyceniu rynku telefonii komórkowej.
EBITDA (mln zł)
Pomimo niekorzystnych uwarunkowań rynkowych PTC zwiększyła wskaźnik EBITDA oraz marżę EBITDA w stosunku do odpowiedniego okresu roku ubiegłego. Było to możliwe dzięki programowi redukcji kosztów wdrożonemu przez Zarząd Spółki oraz stale powiększającej się bazie klientów. W trzecim kwartale EBITDA wyniosła 735 milionów zł, a marża EBITDA osiągnęła poziom 38,9%.
SAC (zł)
Średni, łączny dla klientów abonamentowych oraz dla systemu przedpłaconego, koszt pozyskania klienta (SAC) spadł z poziomu 94 zł w trzecim kwartale roku ubiegłego do zaledwie 82 zł w trzecim kwartale br.
Polska Telefonia Cyfrowa kontynuuje stabilną politykę rozwoju zakładającą, m.in., optymalizację ponoszonych kosztów przy jednoczesnym wprowadzaniu innowacyjnych technologii oraz usług i ofert, a także zapewnianie klientom najwyższego możliwego poziomu obsługi.
PTC we wrześniu br., jako pierwszy operator telekomunikacyjny w Polsce uruchomiła komercyjnie technologię HSPA+ umożliwiającą transmisję danych z prędkością do 21Mbps. Klienci mogą korzystać z tej obecnie najszybszej dostępnej technologii, m.in., w Łodzi, Krakowie, Szczecinie, Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Bydgoszczy, Toruniu, Olsztynie, Tychach oraz Krynicy. Jednocześnie PTC nadal będzie poszerzała dostęp do szerokopasmowego mobilnego Internetu w technologii HSDPA 7,2 oraz 10,5 i 14,4 Mbps. Obecnie technologia HSDPA oferowana przez PTC dostępna jest już w ponad 640 miejscowościach i obejmuje swym zasięgiem blisko 60% populacji kraju.
Przykładem innowacyjnych usług oferowanych przez PTC jest Era sieć rodzinna wprowadzona do oferty na początku lipca br. To unikalne rozwiązanie pozwala na wykonywanie bezpłatnych połączeń w ramach zdefiniowanej grupy liczącej od 3 do 6 osób. W ciągu pierwszych trzech miesięcy od wprowadzenia Era sieć rodzinna zdobyła ponad 260 tys. klientów.