Zarząd polskiego oddziału Ericssona liczy na przejęcie większości kontraktów na dostawę sprzętu UMTS w Polsce. Sprzedaż Ericssona w Polsce w I półroczu 2001 r., w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku wzrosła o 19 %. Firma wypracowała zysk. Ericsson zwiększył udział w polskim rynku telefonów komórkowych, sprzedając ponad 300 tys. aparatów. Według prezesa polskiego oddziału, Michaela Rasmussena, krajowi operatorzy są ostrożniejsi przy podejmowaniu decyzji o nowych inwestycjach. Dodatnie wyniki są głównie rezultatem restrukturyzacji, między innymi redukcji zatrudnienia. W ostatnich trzech latach zatrudnienie wzrosło z około 100 do 450 osób. Tak szybki rozwój powoduje przerosty zatrudnienia w niektórych obszarach działalności i należało je zredukować. Spółka nie ujawniła jednak dokładnych danych. Działania Ericssona w Polsce w dużym stopniu koncentrują się na wdrażaniu technologii GPRS i UMTS oraz szerokopasmowych rozwiązań w sieciach stacjonarnych. Według prezesa GPRS zdobędzie dużą popularność, jeśli technologię wspomoże szeroki wachlarz ciekawych, opartych na niej usług i dobry marketing. Ericsson liczy, że pierwszy kontrakt na UMTS podpisze w drugim kwartale 2002 r. Szwedzi chcieliby prawdopodobnie zawrzeć umowy z co najmniej dwoma z polskich operatorów. Według Rasmussena lata 2001-02 będą głównie przeznaczone na testowanie i rozwijanie technologii. Start usług komercyjnych, obsługujących UMTS, przewiduje on na drugą połowę 2003 r. Od jesieni Ericsson ma zamiar blisko współpracować z polskimi producentami aplikacji wykorzystywanych w telefonii 3G. Największym klientem Ericssona w Polsce jest Era. Poza nią spółka współpracuje z pozostałymi operatorami telefonii komórkowej, a także m.in. z Energis, TP SA, Telefonią Lokalną i Netią. |