Ernst & Young o użytkownikach smartfonów - nie znają się, nie korzystają, nie rozumieją ofert

Newsy
Żródło: Ernst & Young
Opinie: 5

Obawa przed zapłaceniem wyższych niż dotąd rachunków operatorowi komórkowemu powstrzymuje użytkowników smartfonów przed częstszym korzystaniem z dodatkowych funkcji tych urządzeń – wynika z raportu „Mobilny labirynt” przygotowanego przez firmę doradczą Ernst & Young na podstawie badania 6000 klientów sieci komórkowych w 12 krajach. Plany taryfowe zakupu danych są zbyt skomplikowane dla co trzeciego przebadanego klienta telekomu, a 40% deklarowało że szybciej skorzystałoby z płatności mobilnych, gdyby uzyskali w tej sprawie pełne informacje i wskazówki od operatorów komórkowych.

Z badania przeprowadzonego w czerwcu br. wynika, że statystyczny posiadacz smartfonu korzysta z 5 usług dodatkowych (poza dzwonieniem i SMSowaniem) swojego urządzenia. Dla porównania, użytkownik zwykłego telefonu korzysta z 2,5 usługi.

- Najczęściej wykorzystywane usługi dodatkowe przez użytkowników smartfonów to przeglądanie stron internetowych, korzystanie z mediów społecznościowych, komunikator tekstowy, VoIP oraz korzystanie z usług muzycznych - słuchanie radia bądź ściąganie plików. Co ciekawe, klienci nie wymienili wśród najczęściej używanych usług korzystania z aplikacji z Appstore lub Android Market - komentuje Krzysztof Pigłowski, Partner w dziale Doradztwa Biznesowego Ernst & Young. – Liczba 5 usług dodatkowych może się wydawać wysoka. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że przeglądać strony www i korzystać z portali społecznościowych można z użyciem zwykłego telefonu, a do tego usługi VoIP i komunikatora zastępują po prostu rozmowę telefoniczną i SMSy, tak naprawdę użytkownicy smartfonów wykorzystują potencjał tych urządzeń w bardzo niewielkim stopniu – dodaje Krzysztof Pigłowski.

Kluczowym powodem korzystania z niewielkiej liczby usług dodatkowych jest obawa przed zapłaceniem wyższego niż dotąd rachunku. Z raportu Ernst & Young wynika, że klienci telekomów, bez względu na kraj, w którym korzystają z usług, czują się niedoinformowani na temat planów taryfowych mobilnego internetu oferowanych przez operatorów. Klienci telekomów od Stanów Zjednoczonych po Australię stwierdzili, że ich poziom zrozumienia taryfy mobilnego internetu jest niski. W skali całej przebadanej próby tylko co 5 badany stwierdził, że jego operator w sposób zrozumiały przedstawił mu ofertę internetu w komórce. Co 10 ankietowany powiedział, że zupełnie nic nie zrozumiał i nie był w stanie podjąć świadomej decyzji ani porównać ofert operatorów, a 12% stwierdziło, że… nie wie czy oferta jest dla nich zrozumiała.

Dodatkowo, wśród osób które zrezygnowały z niektórych usług, większość wskazuje obawę przed wyższym rachunkiem lub brak zrozumienia cennika jako kluczowy powód rezygnacji. Tak jest w przypadku klientów, którzy zrezygnowali z przeglądania stron www za pomocą komórki. 24% zrezygnowało w obawie przed tym, że zapłacą wyższy rachunek niż się spodziewali, a 14% stwierdziło, że jednak nie rozumie swojej taryfy mobilnego internetu.

Zdaniem Krzysztofa Pigłowskiego wnioski z raportu są w skali wszystkich badanych krajów dość jasne i spójne: - Firmy produkujące smartfony dają nam tak szeroki wachlarz potencjalnych usług, że nasze zapotrzebowanie na transfer danych jest coraz większe. Dlatego absolutnie kluczowe jest aby oferta mobilnego internetu była przede wszystkim jasna. Klient musi wiedzieć co kupuje i nie może się bać, że jeśli wciśnie nieodpowiedni guzik na swoim nowoczesnym urządzeniu, to jego rachunek wzrośnie kilkukrotnie – konkluduje Pigłowski.

Informacje o raporcie „Mobilny labirynt”

„Mobilny labirynt” to raport na podstawie badania przeprowadzonego na przełomie maja i kwietnia 2012 roku w 12 krajach świata na reprezentatywnej próbie użytkowników telefonów komórkowych w każdym z tych krajów. W badaniu wzięli udział klienci telekomów z następujących krajów: Australia, Brazylia, Chiny, Czechy, Grecja, Holandia, Indie, Rosja, Stany Zjednoczone, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy. Pełen raport dostępny jest na stronie: Mobile Maze.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (5):

Komentuj

Komentarze / 5

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    promedia pisze: 2012-11-08 11:54
    Reklamy zachęcają do zakupu smartfonów... w ofercie brakuje dobrych, zaawansowanych telefonów, które nie są typowymi 'calodotykowymi smartfonami'.... stad ich popularność, stad 'nie znanie się, brak zrozumienia i korzystania z usług'... Dobór urządzenia powinien bazować na potrzebach - a te są różne dla różnych grup wiekowych, zawodów itp.
    0
  • Users Avatars Mini
    Piotr pisze: 2012-11-08 12:17
    To jest proste!!!! Wszyscy operatorzy komórkowi to kombinatorzy i oszuści. Mało tego są NIEUCHWYTNI. Nie można ich normalnie zaskarżyć, domagać się wyjaśnień, czy zwrotu pieniędzy lub uzasadnionego rozwiązania umowy. Obłożeni adwokatami, z siedzibami poza krajem np. Polską dzięki elektronicznym sądom robią co chcą. Z urzędu mają rację. To ich klient jest złodziejem. Nie oni. Umowy są skomplikowane , a taryfy nieczytelne. W polskim prawie najpierw na majątek siada ci komornik, a potem ....
    0
  • Users Avatars Mini
    promedia pisze: 2012-11-08 12:20
    *** Piotr - skąd ja to znam... miałem w okolicy nadajnik, którego już nie ma (od ok. 6 mcy) - tym samym mam problemy z zasięgiem... pisma, informacje, nawet 'zaproszenie' techników do wykonania pomiarów pozostają bez odzewu. W dniu dzisiejszym właśnie wysłałem pismo nakazujące rozwiązanie umowy przed terminem (nie mogę korzystać z sieci, to nie chce w niej być) - oczywiście 'muszę' zgodzić się na zapłatę 'kary'... tylko pytanie, kto komu powinien zapłacić?
    0
  • Users Avatars Mini
    cesarz pisze: 2012-11-08 22:00
    promedia , jeśli Ty nie zmieniłeś adresu zamieszkania to winien jest operator . Ale oczywiście u operator wszystko , zasięg,gra. Napisz do UKE, często ich interwencja pomaga. Pamiętam jak Orange miało reklamę , coś w tym stylu " porozmawiaj bez ograniczeń z bliskimi na święta " . A w regulaminie połączenia w Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok nie były za darmo. A loterie, włączenie Granie Na Czekanie bez zgody abonenta itp. Cennik są ukryte, ciężko czasami się "dokopać".
    0
  • Users Avatars Mini
    tom pisze: 2012-11-10 01:52
    To wszystko jest jakieś chaotyczne i nie do końca trzyma się kupy. Pytanie czym jest usługa. Bo Facebook, mail, Android Market, WWW itd. to dla mnie jest jedna usługa - transmisja danych. Inną usługą są rozmowy, inną SMSy, MMSy itp. A robienie zdjęć aparatem nie jest żadną usługą, a też wykorzystuje możliwości smartfonu. Słuchanie muzyki z pamięci smartfonu - także. Może zatem źle zadano ankietowanym pytanie?
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: