Grupy Eurotel podała swoje wyniki za 2022 rok.
W ramach spółki Eurotel SA osiągnięto przychody wysokości 546.2 mln zł, co było lepszym wynikiem w porównaniu do ubiegłego roku o prawie 35% oraz zysk netto, który wyniósł ponad 41 mln zł i był poprawiony o ponad 104% procent w stosunku do 2021 roku.
Największe znaczenie dla osiągniętych rezultatów miał segment iDream związany ze sprzedaży produktów marki Apple, który wykazał wzrost efektywności działania we wszystkich kanałach sprzedaży.
Działalność w ramach współpracy z Apple na koniec 2022 roku oparta była na sieci 11 salonach klasy Premium.
W kategorii „sprzedaż towarów”, osiągnięty poziom przychodów w segmencie dotyczącym współpracy z Apple (iDream) do całości przychodów Eurotel SA stanowi 90% (stabilnie r/r) i wynika głównie ze skali sprzedaży tych produktów oraz ewidencjonowaniu sprzedaży towarów (telefonów) operatorów telekomunikacyjnych jako sprzedaży obcej, czyli takiej, która nie jest wliczana bezpośrednio do sprzedaży Eurotela.
Segment T-Mobile, który historycznie jest najstarszym segmentem w Eurotel SA wykazał również znaczącą poprawę, której przyczyny wynikały głównie ze zmian organizacyjnych wewnątrz tego działu oraz modyfikacji systemu prowizyjnego wprowadzonej przez operatora. Liczba salonów sieci Eurotel w ramach operatora T-Mobile wynosiła na koniec 2022 roku 93 (w tym 24 własne), a na koniec 2021 roku 96 (w tym 26 własnych). Zmiana ilości salonów nie miała znaczącego charakteru, ale uległa zmianie struktura własnościowa i więcej salonów obsługiwanych jest przez partnerów współpracujących z Eurotel SA..
W 2022 roku podpisano 72 862 nowe umowy (39% wszystkich zdarzeń) i 116 461 sztuk aneksów, zaś w 2021 roku podpisano 66 008 nowych umów (40% wszystkich zdarzeń) oraz 98 767 aneksów do umów. Proporcja między nowymi umowami, a aneksami jest na podobnym poziomie, natomiast nastąpiło zwiększenie o 15% całkowitej ilości zdarzeń związane częściowo z zakończoną epidemią Covid-19.
Segment Canal+ osiągnął stabilne i dodatnie rezultaty działalności, co na tak dojrzałym i konkurencyjnym rynku można uważać za osiągnięcie zakładanego celu.
Sprzedaż Canal+ w ramach Eurotel prowadzona była w na koniec 2022 roku w 31 punktach z czego trzy były własne, zaś w 2021 roku były 34 punkty sprzedaży z czego również trzy były własne. Liczba podpisanych zdarzeń w 2021 roku wynosiła 16 687, zaś w 2020 roku było to 15 539. Proporcja między nowymi umowami, a aneksami, które je przedłużają jest na poziomie równej proporcji. Ilość transakcji w 2022 roku wzrosła, przez co poprawiła się również rentowność tego segmentu, co związane było głównie z poprawą efektywności działania oraz ograniczeniem kosztów stałych.
W ramach spółki zależnej Viamind osiągnięto również dodatni wynik działalności. Osiągnięto w 2022 roku przychody na poziomie 75.2 mln zł, co stanowi 89% wyniku uzyskanego w poprzednim roku oraz zysk netto wysokości 2.5 mln zł, co jest gorszym wynikiem do ubiegłego roku o ponad 50% procent.
W ramach Viamind liczba salonów na koniec 2022 roku wynosiła 78 z czego 44 salony były własne, a w 2021 roku wynosiła 81 salonów z czego 39 było własnych. Zmiana ilości salonów jest niewielka i ma charakter naturalny. Nastąpiła jednak zmiana struktury własności salonów i więcej z nich jest własnych. Liczba Autoryzowanych Doradców Biznesowych Viamind na koniec 2022 roku wynosiła 68 osób, a w 2021 roku wynosiła również 68 doradców.
W ramach sieci salonów sprzedaży Viamind działającej w imieniu Play podpisano w 2022 roku 119 017 nowych umów (39% zdarzeń) i 183 691 aneksy, zaś w 2021 roku 118 158 umów (39% zdarzeń) i 181 189 aneksów. Proporcja udziału nowych umów w całkowitej ilości zdarzeń, niewiele się zmieniła rok do roku ale zauważalna jest jednak większa skala sprzedawanych usług, która częściowo może być związana ze zniesieniem ograniczeń związanych z z epidemią Covid-19.
W segmencie Play wynik podobnie jak w poprzednich latach był na podobnym poziomie, ale przy założeniu, że rynek z roku na rok jest coraz trudniejszy, rezultat ten należy uznać za zadowalający.
W segmencie MiMarkt (Xiaomi) nie udało się osiągnąć poziomu wyników z 2021 roku i przez to cały wynik Viamind był gorszy niż w poprzednim roku. Wynikało to przede wszystkim ze zmian organizacyjnych w Xiaomi, które skutkowały przede wszystkim brakiem kompleksowej i regularnie prowadzonej akcji promocyjnej na produkty tego producenta w salonach sprzedaży, która w tym segmencie ma kluczowy wpływ na osiągane wyniki.
MiMarkt ma sześć placówek. W 2022 roku nie było nowych sklepów. Po ustabilizowaniu się sytuacji rynkowej związanej z pandemią Covid-19 oraz ustaleniu konkretnych zasad przyszłej współpracy, Eurotel przewiduje kontynuowanie dalszego rozwoju sieci sprzedaży stacjonarnej i otwieranie kolejnych placówek.