Z nieoficjalnych informacji wynika, że niebawem oferta sieci Plus GSM i Era poszerzy się o głosowy dostęp do poczty elektronicznej.
Jak informuje Krzysztof Cegielski, dyrektor marketingu w firmie Wind Telekom, specjalizującej się w tworzeniu telefonicznych centrów obsługi klienta, technologia rozpoznawania mowy (ASR - Automatic Speech Recognition) dla języka polskiego jest już na tyle dopracowana, że można ją wykorzystywać komercyjnie.
- Opracowanie systemu rozpoznawania i syntezy mowy dla języka polskiego sprawiło dostawcom technologii sporo problemów. Niemniej są już dostępne tego typu rozwiązania na platformę Intel-Microsoft i Sun-Solaris. Prawdziwy przełom nastąpił jednak dopiero kilka miesięcy temu, kiedy pojawiła się polska wersja naturalnie brzmiącej technologii syntezy mowy. Dzięki temu stało się możliwe tworzenie portali głosowych w języku polskim, których zawartość budowana jest dynamicznie - mówi Krzysztof Cegielski.
- Jednym z najciekawszych i zapewniających szybki zwrot z inwestycji przykładów wykorzystania technologii rozpoznawania mowy są serwisy głosowych książek telefonicznych Portugal Telecom czy Telii. Aż 90 proc. ankietowanych twierdzi, że korzystanie z nowej usługi Telii jest bardzo proste - mówi Krzysztof Cegielski.
Innym, płynącym z zagranicy przykładem wykorzystania technologii rozpoznawania i syntezy mowy jest telefoniczny dostęp do poczty elektronicznej i organizera, który oferuje brytyjski Orange. System ten umożliwia odsłuchiwanie przychodzących wiadomości e-mail oraz dostęp do bazy kontaktów i kalendarza za pomocą komend głosowych.
Na razie przedstawiciele działających w naszym kraju operatorów telefonii komórkowej nie ujawniają swoich planów związanych z nową technologią. Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że zarówno w firmie Polkomtel, jak i PTC trwają testy platform umożliwiających telefoniczny dostęp do poczty elektronicznej, którą oferują telekomy (Eranet, PlusNet). Z informacji Pulsu Biznesu wynika, że w ciągu kilku najbliższych tygodni operatorzy mogą zaoferować użytkownikom swoich kont e-mail odsłuchiwanie przychodzących wiadomości.
- Przykłady europejskich operatorów sieci telefonii komórkowej, którzy wprowadzili na rynek usługi odczytywania wiadomości e-mail, pokazały, że usługi wykorzystujące technologię syntezy mowy (text to speach) mają szansę spotkać się ze sporym zainteresowaniem użytkowników - mówi Leszek Smolik, koordynator ds. wdrażania produktów do sprzedaży w Polskiej Telefonii Cyfrowej.
Z kolei na dostęp do bazy kontaktów i kalendarza, tak jak to ma miejsce w przypadku Orange, trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. O ile bowiem odczytywanie treści wiadomości ma spore szanse powodzenia, to już w kwestii pełniejszej funkcjonalności, takiej pewności nie ma. Znaczna część naszego społeczeństwa nie przyzwyczaiła się nawet jeszcze do automatycznych systemów telefonicznych, które obsługuje się za pomocą klawiatury telefonu.
- Technologia rozpoznawania mowy może być dobrym rozszerzeniem dla wielu serwisów oferowanych przez operatorów. Początkowo będzie ona pełnić przede wszystkim funkcję uzupełniającą w dotychczasowych systemach IVR. Część klientów może bowiem uznać, że od wciskania klawiszy, wygodniejsze jest dla nich wydawanie komend głosowych - mówi Leszek Smolik.