Grupa TP - wyniki za 2011 r.

Newsy
Żródło: TP S.A.
Opinie: 0

Grupa TP ogłosiła wyniki za 2011 rok:

Kluczowe wyniki za 2011 rok:

 spadek przychodów ograniczony do 4,1% rok-do-roku, wobec -5,1% w 2010
 z wyłączeniem wpływu regulacji, przychody w 2011 spadły tylko o 2,6% rok-do-roku
 przychody z telefonii komórkowej stabilne względem 2010 (wzrost o 3%, z wyłączeniem wpływu obniżek MTR)
 poprawa w sferze komercyjnej: 326 tys. przyłączeń netto w segmencie komórkowym oraz 60 tys. nowych klientów w segmencie szerokopasmowym
 skorygowana marża EBITDA1 na poziomie 36,3% przychodów, pomimo niekorzystnego wpływu różnic kursowych
 z wyłączeniem różnic kursowych, marża EBITDA wyniosłaby 36,9%
 spadek bazy kosztowej1 o 3,7%, odzwierciedla 182 mln zł oszczędności
 zysk netto na poziomie 1,9 mld zł, a wskaźnik zysku na akcję 1,44 zł, wspierający zaproponowaną przez Zarząd2 dywidendę w wysokości 1,5 zł
 osiągnięty cel całoroczny w zakresie przepływów pieniężnych: wolne przepływy pieniężne netto w 2011 roku na poziomie 2,4 mld zł
 dobre wyniki operacyjne w połączeniu z kluczowymi osiągnięciami: umowa o współdzieleniu sieci z PTC, współpraca w zakresie usług telewizyjnych z TVN, uzgodnienie ze związkami zawodowymi redukcji zatrudnienia o 2 300 etatów
 program skupu akcji własnych o wartości 800 mln zł rozpoczęty po sprzedaży spółki Emitel (z czego 200 mln zł zrealizowane w 2011 roku)
 spór z DPTG zakończony na początku roku ugodą na kwotę 550 mln EUR w najlepszym interesie Spółki i akcjonariuszy 

Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF 4 kw. 2011 4 kw. 2010 pro forma1 Zmiana 2011 2010 pro forma1 Zmiana
Przychody 3 724 3 881 -4,0% 14 922 15 565 -4,1%
Segment telefonii stacjonarnej 2 052 2 125 -3,4% 8 282 8 866 -6,6%
Segment telefonii komórkowej 1 936 2 002 -3,3% 7 706 7 711 -0,1%
EBITDA skorygowana 1 249 1 342 -6,9% 5 410 5 691  -4,9%
EBITDA skorygowana (jako % przychodów) 33,5% 34,6% -1,1pp 36,3% 36,6% -0,3 pp
EBITDA 1 037 1 342 -22,7% 5 928 4 630 +28,0%
Zysk netto 358 191 +87,4% 1 918 53 +35,2x
Wolne przepływy pieniężne netto (wykazane w sprawozdaniu) 915 443 +106,5% 2 403 2 440 -1,5%

Odnosząc się do wyników Grupy TP w 2011 roku, Maciej Witucki, Prezes Zarządu TP, stwierdził:

„2011 był rokiem, w którym Grupa TP osiągnęła solidne wyniki. Pomimo trudnej sytuacji rynkowej imakroekonomicznej udało nam się utrzymać wytyczony kurs. Dyscyplina w realizacji planu działańprzyniosła znaczącą poprawę w sferze komercyjnej, a jednocześnie osiągnęliśmy zakładane cele finansowe. Wyzwania w otoczeniu biznesowym nie powstrzymały nas od wykonania strategicznych posunięć o kluczowym znaczeniu dla przyszłego sukcesu. Wśród nich należy wymienić umowę o współdzieleniu sieci z T-Mobile, współpracę z TVN oraz podpisanie umowy społecznej ze związkami zawodowymi. W najlepszym interesie Spółki i akcjonariuszy zawarliśmy ostateczną ugodę w ciągnącym się przez długi czas sporze z DPTG. Ponadto, zakończona sukcesem sprzedaż spółki Emitel umożliwiła realizację programu skupu akcji własnych, którydodatkowo zwiększa zysk akcjonariuszy.

W 2012 roku jesteśmy zdecydowani utrzymać dynamiczny wzrost w segmencie komórkowym oraz zwiększyć tempo wzrostu w segmencie szerokopasmowym, w dużej mierze dzięki jakości naszych usług. Realizacja programu doskonalenia obsługi klientów będzie dla nas jednym z priorytetowych zadań w nadchodzącym roku. Chcemy także w pełni wykorzystać możliwości wizerunkowe, jakie wynikają ze sponsorowania przez Orange turnieju Euro 2012. Najbliższe dwanaście miesięcy poświęcimy na dalsze umacnianie fundamentów oraz tworzenie podstaw do skutecznej strategii średniookresowej po roku 2012.

Według szacunków Grupy TP, w 2011 roku wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce zmniejszyła się o 0,4%, wobec spadku o 1,9% rok wcześniej. Ewolucja wartości rynku w ciągu roku była przede wszystkim odzwierciedleniem obniżek stawek MTR wprowadzonych w styczniu 2011 (MTR za SMS z 15 gr do 8 gr) i lipcu 2011 (MTR za SMS z 8 gr do 7 gr oraz MTR zapołączenia głosowe z 0,1677 zł do 0,1520 zł). Niekorzystny wpływ tych obniżek był szczególnie widoczny w trendach na rynku komórkowym, który rozpoczął rok od wzrostu o 3,1%(rok-do-roku) w 1 kw. 2011, a zakończył go spadkiem o 0,6% (rok-do-roku) w 4 kw. 2011. Pomimo tego, segment komórkowy miał nadal korzystny wpływ na ogólną tendencję rynkową – wartość segmentu wzrosła w całym roku o 1,3%, podczas gdy wartość segmentu telefonii stacjonarnejspadła o 2,8%.

Podobnie do tendencji rynkowych, ewolucja przychodów Grupy TP odzwierciedlała wspomniane obniżki stawek MTR. W skali roku, przychody zmniejszyły się o 4,1% w porównaniu ze spadkiem o 5,1% w 2010 roku (przy czym z wyłączeniem wpływu decyzji regulacyjnych przychody Grupy spadły o 2,6%). Poprawa po stronie przychodów wynikała z dwóch czynników: wzrostu wsegmencie komórkowym (o 3%, z wyłączeniem wpływu decyzji regulacyjnych) oraz wolniejszego spadku w segmencie telefonii stacjonarnej (-6,6% rok-do-roku wobec -8,5% rok wcześniej), przyczym wpływ obniżek stawek MTR na przychody ze sprzedaży w skali Grupy jest szacowany na-2,0%.

W 2011 roku, skorygowana marża EBITDA dla Grupy TP wyniosła 36,3% przychodów, wobec 36,6% w 2010 roku. Spadek marży wynikał przede wszystkim ze zmniejszenia przychodów zwyłączeniem wpływu regulacji o 398 mln zł (głównie w wyniku spadku przychodów w telefonii stacjonarnej) oraz ujemnych różnic kursowych w wysokości 90 mln zł wynikających z osłabienia złotego. Z wyłączeniem różnic kursowych, marża EBITDA wyniosłaby 36,9%, a więc w pobliżu górnej granicy zakładanego zakresu. Znaczący wpływ na EBITDA miały 182 mln zł oszczędności, będące efektem programu optymalizacji kosztów. Dzięki rygorystycznej kontroli wydatków baza kosztowa zmniejszyła się o 3,7%2 w porównaniu z 2010 rokiem. Segment komórkowy nadal miałkorzystny wpływ na ewolucję EBITDA Grupy; zysk EBITDA w tym segmencie zwiększył się w skaliroku o 1,7%, przy solidnej marży na poziomie 29,8%.

Do wzrostu zysku przyczynił się przede wszystkim wzrost wartości raportowanej EBITDA o 1,3 mld zł. W 2011 roku, na wartość EBITDA złożyły się między innymi: zysk ze sprzedaży udziałów w spółce Emitel (+1,2 mld zł), zawiązanie rezerwy na karę nałożoną przez Komisję Europejską (-458 mln zł), zawiązanie rezerwy na koszty restrukturyzacji (-172 mln zł) oraz zwiększenie rezerwy na roszczenia DPTG w związku z ostateczną ugodą w sporze (-35 mln zł). Natomiast w 2010 roku, na wartość EBITDA miało wpływ zawiązanie rezerwy na roszczenie DPTG(-1,1 mld zł). Wzrostowi EBITDA towarzyszył spadek kosztów amortyzacji o 67 mln zł oraz kosztówfinansowych netto o 33 mln zł, a także dodatnia różnica w podatku dochodowym w wysokości 464 mln zł (dzięki uldze podatkowej na rozwój nowych technologii zaksięgowanej w 3 kw. oraz aktywu z tytułu podatku odroczonego w związku ze sporem z DPTG).

W 2011 roku przepływy pieniężne netto były wysokie i wyniosły 2 403 mln zł, wobec 2 440 mln złw 2010 roku. Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej (z wyłączeniem zapłaconego podatkudochodowego oraz zmiany kapitału obrotowego) zmniejszyły się o 247 mln zł rok-do-roku, głównie ze względu na niższą skorygowaną EBITDA. Dodatkowo wystąpił wzrost wypływów do dostawców środków trwałych o 676 mln zł, został jednak zrównoważony przez niższe o 737 mln złzaangażowanie kapitału obrotowego oraz niższy o 149 mln zł zapłacony podatek dochodowy.

wyniki telefonii komórkowej za 2011 rok

 przychody rok-do-roku na niezmienionym poziomie, wskutek obniżek stawek MTR
 z wyłączeniem wpływu obniżek MTR, przychody segmentu komórkowego wzrosły o 3,0% względem 2010 roku
 EBITDA wyższa o 1,7% rok-do-roku, przy solidnej marży 29,8% (+0,5 p.p. rok-do-roku)
 utrzymanie dobrych trendów komercyjnych: przyrost bazy klientów komórkowych o 2,3% rok-do-roku, dzięki 326 tys. przyłączeń netto (w tym 44 tys. w 4 kw.)
 utrzymanie wiodącej pozycji na rynku w ujęciu wartościowym: stabilny udział w rynku na poziomie 30,2% (w 4 kw.)
 przyrost abonentów dedykowanych mobilnych usług dostępu do internetu o 35,4% rok do- roku
 wzrost ARPU z przesyłu danych w post-paid w 4 kw. o 20,8% rok-do-roku, odzwierciedla wpływ smartfonów, których udział w nowych i przedłużanych umowach post-paid wzrósł do 35% w 4 kw.

Kluczowe wskaźniki

Kluczowe wskaźniki – telefonia komórkowa 4 kw. 2011 4 kw. 2010 Zmiana 2011 2010 Zmiana
Przychody (w mln zł) 1 936 2 002 -3,3%  7 706 7 711 -0,1%
Łączna liczba klientów (w tys.) 14 658 14 332 +2,3%      
Liczba klientów post-paid (w tys.) 6 977  6 957 +0,3%      
Liczba klientów pre-paid (w tys.) 7 681 7 375 +4,1%      
Liczba mobilnych dostępów szerokopasm. (w tys.) 741 547 +35,4%      
Marża EBITDA (w % przychodów) 26,9% 28,9% -2,0 pp 29,8% 29,3% +0,5 pp

Przychody segmentu komórkowego nie zmieniły się w skali roku, ponieważ na ich ewolucję niekorzystny wpływ wywarła obniżka stawek MTR za SMS i połączenia głosowe. Z wyłączeniem wpływu tych obniżek, przychody wzrosły o 3,0% w porównaniu do 2010 roku, przy czym wzrost wynikał przede wszystkim z solidnego przyrostu liczby klientów Orange (o 326 tys., tj. 2,3% rok-doroku), który z nadwyżką zrównoważył rynkową presję cenową. Nadal zwiększała się liczba smartfonów, a ich udział w nowych i przedłużanych umowach post-paid wzrósł z 22% w 4 kw. 2010 do 35% w 4 kw. 2011. Miało to korzystny wpływ na ARPU z usług przesyłu danych1 – w skali roku odnotowano wzrost tego wskaźnika o 20,8%. EBITDA w segmencie komórkowym utrzymała się na solidnym poziomie (wzrost o 1,7% rok-doroku), przy marży 29,8% (wobec 29,3% w 2010 roku). Wynik ten został osiągnięty dzięki stabilnym przychodom przy 5,5% spadku kosztów usług międzyoperatorskich (w wyniku obniżek stawek MTR oraz zmniejszenia asymetrii MTR w rozliczeniach z P4).

wyniki telefonii stacjonarnej za 2011 rok

 spadek przychodów o 6,6% rok-do-roku wobec -8,5% w 2010 roku
 w 4 kw. spadek ograniczony do 3,4%, dzięki wzrostowi przychodów z usług hurtowych oraz usług ICT
 skorygowana3 marża EBITDA na poziomie 37,6%, w wyniku niższych przychodów oraz - 52 mln zł ujemnych różnic kursowych
 powrót do wzrostu w segmencie szerokopasmowym: wzrost liczby klientów o 2,6% rokdo- roku, dzięki 60 tys. przyłączeń netto
 47% sprzedaży neostrady przypadło na opcje o prędkości 6 Mb/s lub wyższej (wobec ok. 18% w 2010 roku)
 wzrost liczby klientów telewizji o 17,0% rok-do-roku, do 636 tys. abonentów

Kluczowe wskaźniki

Kluczowe wskaźniki – telefonia stacjonarna 4 kw. 2011 4 kw. 2010 Zmiana 2011 2010 Zmiana
Przychody pro-forma (w mln zł) 2 052 2 125 -3,4% 8 282 8 866 -6,6%
Liczba łączy stacjonarnych (w tys.) 5 623 6 346 -11,4%      
Liczba detalicznych dostępów szerokopasm. (w tys.) 2 346 2 286 +2,6%      
Liczba klientów usług TV (w tys.) 636 544 +17,0%      
Skorygowana marża EBITDA (jako % przychodów) 35,5% 36,3% -0,8 pp 37,6% 38,9% -1,3pp

Spadek przychodów w segmencie telefonii stacjonarnej został ograniczony do 6,6% rok-do-roku wobec -8,5% w 2010 roku, co odzwierciedlało korzystną tendencję w ciągu całego roku: od spadku o 7,8% w 1 kw. 2011 do spadku o zaledwie 3,4% w 4 kw. 2011. Do znacznego ograniczenia spadku przychodów w 4 kw. przyczyniły się przede wszystkim następujące czynniki: mniejszy spadek przychodów z usług głosowych (-141 mln zł w 4 kw. wobec średnio -165 mln w pierwszych trzech kwartałach), zwiększony ruch międzynarodowy oraz wzrost przychodów z usług ICT. Zasadniczą przyczyną spadku przychodów w segmencie stacjonarnym pozostaje wypieranie telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową, czego ilustracją jest spadek liczby detalicznych łączy stacjonarnych w 2011 roku o 11%. Strategia Grupy TP w segmencie szerokopasmowym przyczyniła się do stopniowego przywrócenia wzrostu: baza klientów zwiększyła się o 60 tys., tj. o 2,6% rok-do-roku, przy czym wskaźnik przyłączeń netto był dodatni we wszystkich kwartałach. Ponadto, udział opcji o dużych prędkościach (6 Mb/s lub więcej) w sprzedaży neostrady osiągnął w 2011 roku poziom 47%, co stanowi znaczącą poprawę wobec 18% w 2010 roku. TP odnotowała także dalszy wzrost w segmencie TV: baza klientów tych usług zwiększyła się o 17%, a wskaźnik penetracji wśród klientów detalicznych usług szerokopasmowego dostępu do internetu przekroczył 27%.

Skorygowana3 marża EBITDA w segmencie telefonii stacjonarnej wyniosła 37,6% wobec 38,9% w 2010 roku. Spadek ten był wynikiem malejących przychodów oraz ujemnych różnic kursowych, co nie zostało w pełni zrównoważone przez oszczędności wynikające z programu optymalizacji kosztów. Marża EBITDA wykazana w sprawozdaniu wyniosła 43,8%, przy czym do tak wysokiego poziomu przyczyniło się przede wszystkim 1,2 mln zł zysku ze sprzedaży spółki TP Emitel.  

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: