Akcja partnerska
Huawei w zeszłym roku sprzedał na całym świecie ponad 106 mln smartfonów. Globalnie ten producent zajmuje trzecią pozycję na rynku producentów smartfonów. Jego seria P bije rekordy popularności, a długoterminowym celem jest pozycja numer 1. Tak duży sukces nie może być oparty na przypadku. Huawei od kilku już lat realizuje mądrą, długofalową strategię, której efektem jest produkcja wspaniałych smartfonów, które są pożądane przez klientów na naszym globie.
Okazuje się jednak, że projektowanie takich urządzeń kosztuje ogromne pieniądze. Huawei podał, że na badania i rozwój całej firmy w zeszłym roku wydał 15% swoich przychodów (9.2 mld dolarów). Przez ostatnie 10 lat wydatki na rozwój przekroczyły już 37 mld dolarów! Na taki poziom wydatków mogą więc sobie pozwolić tylko najwięksi gracze i to tylko oni mogą wyznaczać kierunki i trendy. Pozostali mogą już ich tylko kopiować.
Huawei kilka lat temu zrozumiał, że aby grać w pierwszej lidze nie wystarczy produkować urządzenia ze świetną jakością rozmów, z dobrymi kamerami, bateriami i ekranami. Te urządzenia muszą także genialnie wyglądać i być wykonane z najlepszych materiałów, z najwyższą jakością i precyzją. Są to produkty dostępne w sprzedaży na całym świecie, a więc nie wystarczą już najlepsi projektanci z tylko z Chin. Huawei podjął więc odważną decyzję i stworzył na całym świecie specjalne ośrodki Huawei Global Design Studios. Już w 2014 r. oprócz centrum w Shenzen, takie centra były rozsiane po całym świecie i znajdowały się w San Diego, w Londynie, w Tokyo i w Sztokholmie.
To, że Huawei mierzy wysoko, było widać na specjalnym spotkaniu z dziennikarzami w Mediolanie 2 lata temu. Podczas Innovation Day Huawei producent porównywał swoje urządzenia już tylko z najdroższymi smartfonami największych konkurentów. Huawei podkreślał wówczas, że chce projektować urządzenia eleganckie, ale nie "przedesignowane". To samo dotyczy zawartych w urządzeniu funkcji - smartfony Huawei nie będą przeładowane wodotryskami. Mają dawać radość z użytkowania, a nie generować dysonans związany ze skomplikowaniem obsługi urządzenia.
Ta strategia się nie zmieniła i nadal jest realizowana przy projektowaniu kolejnych modeli z serii P. Cała seria już od kilku lat ma to samo „designerskie DNA”. Za spójność designu odpowiada m.in. ośrodek Aesthetics Research Center, w którym designerzy pracują nad unifikacją designu pomiędzy różnymi liniami produktów. Takie centrum jest zlokalizowane w Paryżu, czyli lokalizacji do zawsze związanej z modą, designem, ale także luksusem.
Designerzy Huawei inspirują się nowymi trendami i tłumaczą je na pomysły, materiały, kolory wykorzystywane przy projektowaniu nowych smartfonów. Jeden z designerów przyznał, że szuka inspiracji do projektowania dosłownie wszędzie, nawet gdy obserwuje zwierzęta lub owady. Szuka kształtów, które mogą sprawić, że obudowa nowego urządzenia z serii P będzie jeszcze doskonalsza i piękniejsza. Innego projektanta inspiruje w pracy taniec nowoczesny. Przy projektowaniu smartfonów projektanci odwiedzają nawet zapomniane już trochę pasmanterie, aby szukać tam inspiracji dotyczących kolorów i faktur materiałów.
Designerzy potwierdzają w wywiadach, że jednym z głównych ich zadań jest ocieplenie technologii, sprawienie by stała się bardziej ludzka, przyjazna. Seria Huawei P jest bowiem częścią naszego życia i musi do niego doskonale pasować.
Wydaje się, że przy projektowaniu modelu Huawei P9 projektanci mieli ułatwione zadanie. Dwa obiektywy z tyłu obudowy są tak charakterystyczne i wyraziste, że P9 już na starcie się wyróżniał i miał mocny, własny charakter. To chyba obecnie najcięższe zadanie dla projektantów – nadać urządzeniu własną duszę, coś co będzie go wyróżniać pomiędzy setkami innych urządzeń. W Huawei P9 są to dwa obiektywy, piękny czytnik linii papilarnych oraz nowoczesne, symetryczne gniazdo USB-C.
Elegancką prostotę znajdziemy także w modelu P9 lite. Klient szukający tańszego urządzenia otrzymuje szansę na obcowanie z przedmiotem niemal doskonałym, przemyślanym i zaprojektowanym z wyjątkową precyzją.
Huawei przy projektowaniu swoich smartfonów nie zapomina także o interfejsie użytkownika. Nakładka Emotion UI należy do najpiękniejszych rozwiązań spotykanych w smartfonach z Androidem. Jej piękno i dopracowanie szczegółów szczególnie łatwe do dostrzeżenia jest w aplikacji zegara światowego, pogody, w aplikacji kamery oraz dodatkowych widetach. Projektowanie interfejsu użytkownika jest równie ważne co dobieranie kształtów i materiałów na obudowę smartfonu.
Design staje się coraz ważniejszy. Rynek jest coraz bardziej konkurencyjny, a wygląd urządzeń coraz ważniejszy. Niezależnie do tego ile chcemy wydać na nasz telefon to chcemy korzystać z ładnego, przyjaznego nam urządzenia, które zachwyci naszych znajomych i członków naszej rodziny. Aby tak się stało w Huawei pracują setki osób, które już teraz projektują urządzenia, które klienci zobaczą na półkach sklepowych za kilkanaście miesięcy. Rola designu w tym koncernie została doceniona już kilka lat temu i teraz ta strategia przynosi wymierne efekty w postaci milionów smartfonów sprzedawanych na całym świecie.