I-Metria opublikowała raport o rynku usług mobilnych w Polsce

Newsy
Żródło: Gazeta Wyborcza
Opinie: 33

Według analityków firmy badawczej I-Metria polscy operatorzy telefonii komórkowej są dość obojętni na potencjał i możliwe korzyści płynące z rynku usług niegłosowych. W efekcie rynek ten rozwija się u nas o wiele wolniej niż mógłby.

I-Metria przebadała reprezentatywną próbę ponad tysiąca użytkowników telefonów komórkowych (w wieku ponad 15 lat) oraz przeprowadziła serię wywiadów z przedstawicielami firm działających na polskim rynku m-commerce.

Operatorzy wydają się nie akceptować podstawowej zasady, że "żeby zyskać, trzeba się podzielić". Utrzymują wysokie bariery wejścia na rynek dla firm, które chcą dostarczać np. treści w usługach mobilnych. Obniża to istotnie znaczenie ekonomiczne całej branży - piszą w opracowaniu swego raportu analitycy I-Metrii.

"Marże dla operatorów np. w przypadku SMS-ów o podwyższonej wartości (stosowanych m.in. w rozmaitych popularnych konkursach - red.) sięgają aż 50-80 proc. wartości usługi. Jedynie najwięksi gracze są w stanie wynegocjować z operatorami akceptowalne warunki współpracy" - czytamy w raporcie. I-Metria wymienia także problemy natury organizacyjnej (np. brak elastycznego systemu billingowego) i prawnej (np. ograniczenia w wykorzystywaniu danych klientów do celów marketingowych), utrudniające rozwój naszego rynku usług moblinych.

Według autorów badań, postawienie na usługi mobilne to szansa dla polskich operatorów na odróżnienie się od konkurencji. Uważają oni, że bogata oferta usług tego rodzaju wzmocniłaby markę danego operatora - klienci zaczęliby ją kojarzyć np. z możliwościami rozrywki, uzyskiwania informacji czy usługami finansowymi. To zaś pozwoliłoby odejść operatorom od obecnej prostej strategii, w której główną bronią w walce o klienta jest cena rozmowy.

Podobne badania na świecie wskazują, że użytkownicy komórek chętnie wykorzystywaliby swe telefony do płacenia za usługi i towary (kwoty byłyby dopisywane do rachunków telefonicznych). W Polsce większość respondentów I-Metrii uważa jednak, że do celów takich nie nadaje się technologia SMS, zwłaszcza, gdy mowa o większych sumach. - Rozwój m-commerce wymaga więc rozwoju innych mobilnych form płatności - piszą analitycy I-Metrii. Nie zmienia to faktu, że - podobnie jak na całym świecie - SMS-y są w Polsce sukcesem i wiele osób wykorzystuje je już nie tylko do komunikacji towarzyskiej.

Według autorów raportu można wyróżnić pięć rodzajów m-commerce: sprzedaży dóbr niematerialnych (np. ładowanie do telefonów dzwonków czy logo); komunikacji niegłosowej (SMS, MMS); sprzedaży towarów materialnych; przesyłanie informacji (np. wiadomości, danych finansowych itp.); reklama i promocja poprzez komórki.

"W Polsce mamy do czynienia z rozwojem pierwszych dwóch kategorii oraz z początkami mobilnej reklamy" - wynika z raportu I-Metrii.

Opinie:

Opinie archiwalne (33):

Komentuj

Komentarze / 33

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    mareckimarecki pisze: 2002-05-07 04:44
    A my zawsze z tyłu i zawsze w plecy. 3 nic nie wartch opów mamy !!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-05-07 05:39
    Cóż, raport stwierdza to, co i tak widać gołym okiem
    0
  • Users Avatars Mini
    arsenaldex pisze: 2002-05-07 10:41
    Włśnie. Takie raporty, to i ja mogę sporządzać. A najhętniej brałbym za to kasę. :)))
    0
  • Users Avatars Mini
    balta pisze: 2002-05-07 11:49
    Bo nasi komórkowcy najpierw sie chca nachapac na nas na głosowych połączeniach a potem wprowadza coś innego !
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-05-07 12:09
    Utrzymuja wysoki bariery cen, ale moze kiedys sie to zmieni! MOZE!?????
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-05-07 12:13
    Wydaje mi sie ze wortal chce jak najwiecej ludzi odstaraszyc od korzystania ze strony i dlatego umieszcza tak namolne reklamy, jaka w tym oprzypadku jest reklama Idei! Oby tak dalej a wszyscy sie zmecza i nikt tu nie zajzy, choc oni nie maja wplywu na reklamy i ich czestotliwosc!
    0
  • Users Avatars Mini
    Jarekbis pisze: 2002-05-07 12:33
    Odejdźmy od tak dużego subwencjonowania telefonów, wtedy ceny usług pójdą w dół i będzie można dołożyć nowe ułatwiające życie.
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-05-07 13:45
    Balta, troszkę to bez sensu - lepiej "nachapać" się na jednym i drugim
    0
  • Users Avatars Mini
    Nicek pisze: 2002-05-07 14:39
    Takie pitu-pitu ten raport. Chyba przede wszystkim firma Imetria potrzebowała się trochę zareklamować, bo zdaje się cienko ostatnio przędą. A poza tym lanie wody. Najbardziej podniecił mnie ten "początek mobilnej reklamy". Czekam tylko na to, żeby mi zaczęli spam SMSowy przysyłać...
    0
  • Users Avatars Mini
    misiek24 pisze: 2002-05-07 14:47
    Jarekbis: zgadzam się z tobą, że gdyby ceny za telefony były wyższe usługi raczej na pewno by potaniały. Tylko mamy w tej chwili takie głupie za przeproszeniem społeczeństwo, że nagle jakby ktos miał zapłacić 200 zł za telefon to chyba by go w ogóle nie kupił. Czy ty wiesz, że w tej chwili ludzie przychodzą do salonu i chcą telefon za 1 zł, nieważne jaki, po prostu ma kosztować 1 zł. Żydzą dać za telefon 19 zł, 29 zł czy jakąś inną kwotę. Oczywiście nie wszyscy ale liczba takich klientów bardzo wzrasta i zastanawiam się co by się nagle stało gdyby telefony podrożały????????????
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-05-07 14:54
    Misiek, na jakiś czas pewnie by klientów ubyło, ale za to później ludzie zrozumieliby, że nie potrzebyją chusteczek do rachunku ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    misiek24 pisze: 2002-05-07 15:03
    graffi: masz rację, teraz po prostu klienci za bardzo się przyzwyczaili że telefony kosztują 1 zł. Pamiętam czasy kiedy to w promocji był jeden telefon, promocja trwała 1 miesiąc od 1 do 31 i telefony kosztowały po 300-500 zł, aktywacja po 100 zł, i ludzie kupowali bez żadnego wybrzydzania, a przecież zarabiali wtedy o wiele mniej niż teraz.
    0
  • Users Avatars Mini
    Nicek pisze: 2002-05-07 15:15
    Niezłe przegięcie GOŁa z tą reklamą idei na cały ekran. Ogólnie z tym serwisem jest coraz gorzej: nie działa w żadnej innej przeglądarce niż produkowana przez Billa Golasa, pełno błędów javscritu, wkurzające raklamy i pewnie niedługo zaczną rozsyłać SMSami spam...
    0
  • Users Avatars Mini
    701223 pisze: 2002-05-07 16:03
    Mi w Operze dziala OK. Ale reklama faktycznie wkurzajaca...
    0
  • Users Avatars Mini
    nepomucen pisze: 2002-05-07 16:07
    misiek24: akurat aktywacja powinna byc za darmo :) ale ceny telefonow faktycznie nie musza byc na poziomie 1zl. Lepiej obnizyc ceny abonamentow, albo rozmow, smsow...
    0
  • Users Avatars Mini
    Jarekbis pisze: 2002-05-07 18:08
    Myśląc perspektywicznie, po obniżce cen usług i tak by się opłaciło w okresie np. 2 lat zapłacić więcej za telefon na starcie, zmniejszyła by sie tylko liczba ludzi którzy kupują telefo tylko po to aby go mieć bo tani. Urzytkownicy którym ten telefon jest potrzebny i tak by kupowali zyskując na długoterminowym urzytkowaniu, przecież nie kupujemy telefonu na sezon "letni" czy "zimowy".
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek urwisek pisze: 2002-05-07 17:56
    Prowadze kilka serwisow o roznym charakterze w ktorych jedna z form platnosci jest premium sms. Absolutnie nie rozumie polityki cenowej operatorow gsm. Prowizja na poziomie okolo 300-500% (przyklad: sms za 1zl [9zl] gdzie dostawca otrzymuje z tego 20-35gr [2-3zl], a operator cala reszte) oraz okreslenie minimalnej ilosci sms'ow, swiadczy raczej o probie zablokowania rozwoju tego typu platnosci, a nie checi ich rozwoju. Tak jakby nie bylo im na reke dywersyfikowanie wlasnej dzialalnisci. Przy takich stawkach placenie za uslugi smsami jest wogule nieoplacalne lub jest na granicy oplacalnosci dla dostawcy. Krotkowzroczi operatorzy natomiast ciesza sie z tego co maja z prowizji, choc mogliby miec znacznie wiecej gdyby zmienili swoja polityke. Ciekaw jestem czy platnosci kartami kredytowymi rozwinely by sie tak bardzo gdyby za produkt o wartosci 20zl trzeba bylo by zaplac w sklepie karta 100zl
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek urwisek pisze: 2002-05-07 17:58
    oops.. sorki za te pare bledow ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    wapsky pisze: 2002-05-07 18:20
    Ty. urwis. - no lepiej bym tego nie opowiedzial! Zwlaszcza Cipanowie z E-opa zachowuja sie jakby zamiast glow mieli jaja a zamiast jaj arbuzy! Od lutego drapia sie po ... i "mysla" chyba jak ugryzc to co im pokazalem, najlepiej tak zebym w biznesie sie nie zmiescil. Umowe niby mamy taka ze jakby co to ja dla nich na wylacznosc, ale wlasnie osiagnalem stan bliski gotowosci bojowej - chyba niektorym Cipanom dupy skopie... Ponoc SAP, procedury i obiegi, ponoc nowe produkty, zmiany tu i tam, a ja wisze i przeklinam dzien w ktorym zaczalem z nimi rozmawiac! Do tego Cipanowie z E-opa nie wierza chyba do tej pory, ze koles "z ulicy" jest im w stanie pokazac rzeczy na ktore do tej pory nie wpadli, a nawet jesli wpadli to i tak nie wiedzieli co z tym poczac... Sor wszystkich za te osobiste zale, ale... W temacie sie chyba zmiescilem ;-)))
    0
  • Users Avatars Mini
    Nicek pisze: 2002-05-07 19:40
    No i bardzo dobrze, bo do płacenia są karty, od jeżdzenia rowery, do butów jest pasta. I tak powinno zostać.
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek urwisek pisze: 2002-05-07 20:26
    Nicek, a kto Ci to powiedzial? Ja nie jestem "konserwa" i nie mam tak waskego toku myslenia. Gdyby nie rozwoj nadal placil bys muszelkami, a nie karta. Mieszkal bys w jaskini i przyodziewal w skore goryla. Na szczescie sa osoby, ktore sie nie ograniczaja, lubia sie rozwijac i patrza poza horyzont, a nie tylko na koniec wlasnego nosa. Dla mnie karty nie sa jedyna forma platnosci. Do przemieszczania sie uzywam roznych srodkow transportu. Zaleznie od potrzeby. Do Kanady nie bede jechal rowerem, natomiast do kumpla na drugiej ulicy nie polece samolotem. Tak samo jest z formami platnosci. Kazda ma swoje zalety i wady. Niech kazdy ma prawo wybrac sobie sposob placenia. W premium SMSach jest wielki potencjal. Trzeba go tylko umiec i chciec wykorzystac.
    0
  • Users Avatars Mini
    olekbek pisze: 2002-05-07 22:59
    Też uważam, że PREMIUM SMS to największy sukces komunikatów SMS w Polsce. Kto by pomysłał ileś lat temu, że zamiast dzwonić na 0-700 *** ***, co się źle kojarzy, można będzie wysłać TEKST I TO Z KOMÓRKI na numer 7***. Jednak Premium SMS mają orgraniczoną funkcjonalność i to mam nadzieję dopiero początek m-usług.
    0
  • Users Avatars Mini
    kropi pisze: 2002-05-08 04:04
    Toż to bandyckie marże!!! Ciekawe jak to było z SMS na WOŚP? Wysłałem chyba ze dwa i trochę bym się wqrw... gdyby się okazało, że forsa w 80% poszła na POLTERGEISTY NA GOLU na przykład czy inne tam badziewie...
    0
  • Users Avatars Mini
    mr.bond pisze: 2002-05-08 13:53
    Bandyckie marze. Rynek musi dojrzec. Za jakis czas (mam nadzieje, ze krotki) opowie beda tylko rura po ktorej beda hasaly rozne uslugi. Sami pewnikiem tez beda musieli nieco sie postarac i jakies uslugi dostarczac. Poki co wyglada jak by sie chcieli przede wszystkim nachapac a i poblokowac ew. przyszla konkurencje. Troche jak "prywatyzacja" TPSA.
    0
  • Users Avatars Mini
    Nicek pisze: 2002-05-08 16:33
    Jasne, płacić będziemy kajakiem, a pożywiać się tramwajem. Piepszenie o Szopenie. Takie to jest super jak super miał być WAP, GPRS, a będzie też mcommerce i UMTS - rozczarowanie. Ale operatorzy już chyba o tym wiedzą i słusznie nie pakują kasy w badziewne usługi, płacenie komórką to bajer. Raz się zapłaci dla jaj i tyle.
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-05-08 16:51
    Nicek, dziwne, ale na zachodzie jakoś wdrażają nowe usługi, np ostatnio modne jest i-mode
    0
  • Users Avatars Mini
    wapsky pisze: 2002-05-08 19:06
    graffi - i-mode jest tez skutecznie zyskowne, jak sie o tym pomysli globalnie (wyjawszy DoCoMo, ktorzy przeinwestowali ;))
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek urwisek pisze: 2002-05-09 00:19
    Nicek, zalosne jest to co piszesz. Mam nadzieje, ze nie udlawisz sie tym tramwajem. Widze, ze nie zrozumiales nic a nic z tego newsa ani tego co Ci probowalem wyjasnic. Szkoda, ze takie osoby siedza w KPRM :( Ale az tak bardzo sie temu nie dziwie bo wiadomo kto teraz rzadzi. Caly czas pisalem o marzach za premium SMSy. Rozumiesz? SMSy!!! SMSy!!! A SMSy to najbardziej popularna usluga nieglosowa w GSM. Wiesz dlaczego? Poniewaz jest odpowiednia INFRASTRUKTURA pod nie (kazdy aparat ma mozliwosc wysylania SMSow), sa LATWE w obsludze i sa TANIE!!! Staly sie wiec powszechne. Okolo 80-90% klientow sieci gsm je wysyla!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek urwisek pisze: 2002-05-09 00:20
    A teraz drugie pytanie. Wiesz dlaczego WAP nie odniosl podobnego sukcesu? Bo brak bylo mu tej infrastruktury, jest drogi, trudniejszy w uzyciu i brakuje ciekawych uslug swiadczonych by WAP. Placenie np. za parking, drobne platnosci za uslugi na stronach internetowych i inne mikroplatnosci to doskonale przyklady na wykorzystanie premium SMS. Takie platnosci moze dokonywac kazdy kto ma komorke. Mozna je dokonac szybko, latwo i bezpiecznie. Do powszechosci brakuje tylko nizszych cen za obsluge. Inaczej faktycznie skoncza jak WAP.
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek urwisek pisze: 2002-05-10 00:42
    Ciekawe info zwiazane z tematem: wyborcza.gazeta.pl /info /artykul.jsp? xx=820780&dzial=010393 oraz www.computerworld.pl /news /news.asp? id=12517
    0
  • Users Avatars Mini
    kropi pisze: 2002-05-12 15:13
    U nas nie ma jeszcze takiego myślenia handlowego, żeby zarabiać na obrocie, a raczej jest tendencja do łupania ogromnych jednorazowych narzutów. I to we wszystkich dziedzinach, gdzie są takie możliwości (np. sytuacja mnonpolisty). Na premium sms-ach mogliby opowie zarabiać naprawdę nieźle, gdyby obniżyli marże. Mógłby to być równoległy system "plastic money", tam gdzie nie chcemy lub nie możemy płacić kartą...
    0
  • Users Avatars Mini
    kropi pisze: 2002-05-12 15:17
    A tak z innej beczki, ale też sms-owej: W PKO BP można zamówić sobie (2,50 miesięcznie) przesyłanie informacji nt. salda właśnie przez SMS. No po prostu super, ameryka i w ogóle. I też mógłby ktoś powiedzieć, że o stan konta to się można dowiedzieć w banku (jeszcze 3 lata temu stałem w jakiejś potwornej kolejce tylko po to, żeby sprawdzić, czy już mam debet, czy jeszcze nie...)
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2002-05-14 14:56
    podniesc ceny telefonow i obnizyc ceny za polaczenia
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: