Polska firma konsultingowa Infovide przeprowadziła w Telekomunikacji Polskiej S.A. analizę łącznych kosztów posiadania informatyki zgodnie z metodyką TCO (Total Cost of Ownership) wg Gartner. W efekcie prac powstał główny raport prezentujący wskaźniki TCO dla TP S.A., porównanie TP S.A. ze statystykami branżowymi oraz zestaw zaleceń dotyczących potencjalnych usprawnień mogących prowadzić do obniżenia wskaźników TCO.
Rezultatem prac jest także opracowanie standardu stosowania metodyki TCO do oceny korzyści z projektów informatycznych prowadzonych w TP S.A. oraz stworzenie podstaw do rozwijania metod planowania projektów informatycznych.
„Zastosowanie metody TCO umożliwia oszacowanie korzyści z poszczególnych projektów, co pozwoli określić, czy złożone z nich inwestycje są opłacalne i efektywne, które z nich rozpocząć, a z których – być może – należy zrezygnować ze względu na zbyt wysokie koszty. Analiza TCO przeprowadzona przez Infovide jest narzędziem, które pomoże konstruować portfele inwestycyjne dające wymierną, możliwie największą korzyść dla TP S.A.” – powiedział Tomasz Byzia, Dyrektor Rozwoju, ValueIT! w Infovide.
Analiza TCO w Pionie Informatyki TP S.A. objęła 10 obszarów związanych z Regionami Telekomunikacji: Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Szczecin, Warszawa i Wrocław oraz oddzielnie dla Dyrekcji Spółki. W każdym z tych obszarów niebagatelną rolę odegrali pracownicy Departamentów Ośrodków Informatyki TP S.A. Podczas gromadzenia niezbędnych danych na bieżąco współpracowali oni z konsultantami Infovide – certyfikowanymi przez Gartnera ekspertami TCO - wyjaśniali wątpliwości oraz pomagali zrozumieć wszystkie zależności i specyfikę działania spółki. Dzięki tej współpracy powstała mapa komponentów informatycznych, czyli szczegółowy spis zasobów wchodzących w zakres analizy TCO oraz produkt główny – raport TCO. Ponadto, doświadczenia uzyskane w zakresie zbierania informacji niezbędnych do analizy TCO w TP S.A. posłużyły do opracowania standardu zastosowania analizy TCO do oceny projektów informatycznych.
„Cele jakie postawił Prezes Bertrand Le Guern przed Pionem Informatyki TP S.A. to między innymi: wysoka jakość świadczonych usług, redukcja kosztów, duża produktywność i innowacyjność oraz zwiększenie efektywności. Telekomunikacja Polska potrzebuje narzędzia takiego jak TCO, które pomogłoby nam cele te realizować. Przede wszystkim chcielibyśmy wiedzieć, czy nasze projekty zawarte w planach spełniają wymagania biznesowe i strategię TP S.A. oraz strategię Pionu IT, czy są zgodne z obowiązującymi aktami prawnymi oraz standardami, a przede wszystkim, czy są zaplanowane w sposób optymalny pod względem minimalizacji czasu oraz kosztów ich realizacji. Opracowanie pierwszego raportu w tej dziedzinie stanowi jedynie początek zakrojonych na szeroką skalę działań optymalizacyjnych. Kolejne raporty wykonywane w okresach półrocznych pozwolą na ocenę efektów podjętych przez nas decyzji. Popierają nas w tym w pełni zarówno Prezes Bertrand Le Guern, jak i Dyrektor Pionu Informatyki Waldemar Ziomek” – powiedział Juliusz Haschka, Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Systemów Informatycznych w TP S.A.
TCO – Total Cost of Ownership służy do oceny bieżących i prognozowanych wydatków na infrastrukturę informatyczną. Model uwzględnia koszty bezpośrednie – ujawnione w budżetach i listach płac, oraz koszty pośrednie (ukryte) – wyznaczane jako koszt związany z działaniami użytkowników oraz przestojami. Celem analiz TCO jest nie tylko ostateczna redukcja całkowitych kosztów związanych z posiadaniem zasobów informatycznych, ale także analiza różnic między badanym przedsiębiorstwem a danymi porównawczymi modelu TCO wg Gartner. Najważniejszym składnikiem modelu jest także – oprócz systemu klasyfikacji kosztów zawierającego bogatą listę kategorii – baza danych statystycznych o kosztach informatyki dla wielu branż.