Firma Infovide rozszerza swoją ofertę konsultingową o doradztwo w zakresie projektowania i budowy platform mobilnych. Zaprezentowane dziś w Warszawie rozwiązanie Infotainment Platform służy do szybkiego tworzenia i udostępniania usług biznesowych przez wiele kanałów dostępu, w tym przez urządzenia mobilne, m.in. WWW, PDA, WAP, SMS.
Siła platform mobilnych polega na możliwości łatwego tworzenia nowych usług wraz ze znaczną redukcją kosztów związanych z implementacją pojedynczej usługi i jej późniejszym utrzymaniem. Platforma wykorzystuje mechanizmy lokalizacji i personalizacji (przewidywanie potrzeb i zainteresowań użytkownika) oraz umożliwia sprawne zarządzanie informacjami dostarczanymi przez wielu dostawców. Rozwiązania tego typu szczególnie dedykowane są dla następujących branż: media i rozrywka, telekomunikacja, bankowość i ubezpieczenia, edukacja, przemysł.
Borys Stokalski, prezes Infovide
„Pojedyncze usługi mobilne dają krótkotrwałą przewagę konkurencyjną - zastosowanie platformy pozwala na ciągłe dostarczanie innowacji użytkownikom” – powiedział Aleksander Solecki, dyrektor konsultacji, product manager Infotainment Platform w Infovide.
Architektura platformy mobilnej Infovide może być wykorzystana do budowy następujących rozwiązań:
portale mobilne: udostępnianie zawartości informacyjnej przez wiele kanałów
entertainment: gry mobilne
infotainment (ang. information+entertainment): rozwiązanie łączące usługi informacyjne i rozrywkę
korporacyjne portale mobilne: udostępnianie usług biznesowych, mobilne stanowisko pracy.
„Przyzwyczajenie do łatwego dostępu do informacji w sieci przekłada się na nawyk korzystania z telefonu komórkowego do przekazywania i wyszukiwania informacji. Operatorzy mobilni będą więc musieli sprostać rosnącym wymaganiom klientów przyzwyczajonych do bogactwa treści i formy stron www. Już niedługo będziemy świadkami pewnej zmiany obyczajowej, polegającej na „oderwaniu” telefonu od ucha i korzystania z niego bezpośrednio w zasięgu wzroku” – powiedział Aleksander Solecki.
Pierwszym w Polsce operatorem, który wdrożył platformę mobilnych usług niegłosowych, jest Polska Telefonia Cyfrowa, która zrealizowała wdrożenie platformy Era Omnix we współpracy z Infovide S.A. Omnix w momencie startu zapewniał serwisy w ponad 200 kategoriach, pochodzące od ponad 20 dostawców – informacje z kraju i ze świata, biznesowe, sportowe, gry, pocztę elektroniczną i liczne serwisy tematyczne. System przekazuje użyteczne informacje, na przykład w jakiej odległości od miejsca naszego pobytu znajdują się bankomaty, czynne oddziały banków, urzędy, stacje benzynowe, kina, restauracje.
Na świecie istnieje kilka przykładów zastosowania platform mobilnych. Jako pierwszy cztery lata temu japoński operator NTT DoCoMo uruchomił system i-mode, który okazał się wielkim sukcesem. Obecnie liczba użytkowników przekroczyła 33 mln, a NTT DoCoMo współpracuje z wieloma niezależnymi partnerami – usługodawcami, których jest ponad 40 tysięcy. Europejscy operatorzy również podjęli decyzje o budowie platform mobilnych, są wśród nich holenderski KPN Mobile, francuski Bouygues Telecom i hiszpański Telefonica Moviles.
Usługi mobilne to nie tylko gry i rozrywka. Funkcjonalność tego rodzaju rozwiązań pozwala znaleźć dla nich zastosowanie w bieżącej działalności przedsiębiorstw, np. w takich obszarach jak śledzenie drogi transportu towarów i przesyłek, likwidowanie szkód przez mobilnych agentów ubezpieczeniowych, zdalne monitorowanie zdrowia i bezpieczeństwa osobistego ludzi, itd.
Według prognoz Gartnera w ciągu najbliższych pięciu lat, więcej niż 60 proc. populacji osób w wieku pomiędzy 15 a 50 rokiem życia, pochodzących z krajów wspólnoty europejskiej oraz Ameryki Północnej, będzie korzystała przez około 6 godzin dziennie z różnorodnych urządzeń mobilnych.
„Przewidujemy, że w Polsce jednym z kluczowych czynników stymulujących rozwój rynku infotainment, będzie powszechne zainteresowanie naszych rodaków wszelkiego rodzaju promocjami. Wykorzystanie do tego celu telefonii komórkowej i połączenie personalizacji z lokalizacją w terenie pozwoli na precyzyjne kierowanie komunikatów z przekazem reklamowym czy promocyjnym. Zapewne już niedługo będziemy obserwatorami gier mobilno-wirtualnych towarzyszących promocji superprodukcji filmowej, czy konkursów związanych z kolejnym programem telewizyjnym” – powiedział Aleksander Solecki.
Infovide zamierza sprzedawać rozwiązanie Infotainment Platform m.in.:
operatorom telefonii komórkowej oraz operatorom MVNO jako infotainment dla abonentów lub mobilny portal korporacyjny dla klientów biznesowych
mediom: infotainment
bankowość i finanse: bankowość mobilna, mobilny portal finansowy, wsparcie sprzedaży
przemysł: wsparcie sprzedaży
Infovide nie ujawniło, czy jakiś konkurencyjny wobec PTC operator jest zainteresowany produktem Infotainment Platform.