Ministerstwo będzie chronić klientów przed naciągaczami z rynku Premium SMS - operatorzy stracą część przychodów

Newsy
Opinie: 8

Sejm rozpoczyna prace nad przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacją ustawy prawo telekomunikacyjne.

Planowane zmiany:

Ochrona abonenta przed nieprzewidzianymi rachunkami za usługi o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami:

  • ministerstwo chce wzmocnić regulacje dotyczące progów kwotowych na tzw. usługi Premium Rate, czyli drogich, dodatkowo płatnych smsów. Do dotychczasowych trzech progów: 35, 100 i 200 zł dodajemy próg 0 zł (czyli całkowita blokada tego rodzaju usług),
    Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi smsów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z projektem, jeśli abonent nie określi żadnego progu - progiem domyślnym będzie 35 zł,
  • Przekroczenie progu zaskutkuje koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery premium. Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu,
  • abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie bezpośrednio przed jego rozpoczęciem, co zwiększy świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – np. odbieranie cyklicznej, powtarzalnej usługi sms premium (np. dowcip dnia),
  • Wprowadzamy możliwość blokowania połączeń nawet w przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę - głównie dzieci - przed nieodpowiednimi treściami,
  • Zobowiązanie dostawcy dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy, gdzie kierować reklamację,
  • Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą.

Uporządkowanie rejestru usług o podwyższonej opłacie, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (regulatora rynku telekomunikacyjnego):

  • Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie (czyli treść, a nie usługę telekomunikacyjną) będzie musiał podać więcej informacji w zgłoszeniu, m.in. wskazać adres poczty elektronicznej i numer telefonu, które umożliwią skuteczny kontakt z dostawcą usługi,
  • Zgłoszenie będzie zawierać oświadczenie o prawdziwości danych w zgłoszeniu – wprowadzona będzie odpowiedzialność karna za podanie nieprawdziwych danych – obecnie brak jest takiej sankcji,
  • Nowy termin zgłoszenia usługi do rejestru – 14 a nie 7 dni przed rozpoczęciem świadczenia,
  • Na dostawcach dodatkowego świadczenia ciążyć będzie obowiązek stałej aktualizacji danych zawartych w rejestrze, aby zawierał on tylko aktualne dane o faktycznie oferowanych na rynku usługach,
  • Operator (a zatem podmiot, na czyjego infrastrukturze oferowane będą usługi – może być niezależny od dostawcy usługi o podwyższonej opłacie) będzie miał obowiązek blokować usługi niewpisane do rejestru, co wymusi na podmiotach zamierzających oferować tego rodzaju usługi, wpisywanie się i dbanie o aktualność danych w rejestrze.

Nowe narzędzia regulatora rynku telekomunikacyjnego - Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej:

Prezes UKE będzie mógł w drodze decyzji nakazać:

  • Przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu - zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi premium,
  • Podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie - zaprzestanie świadczenia usługi,
  • Usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) - usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług premium,
  • Wprowadzenie kar za niewykonanie obowiązku blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.

Zmiany w zarządzaniu kryzysowym.

Zmiany te mają pozwolić na wysyłanie abonentom bezpłatnych smsowych komunikatów o zagrożeniach na obszarze ich zamieszkania. Określenie obszaru występowania zagrożenia oraz treści komunikatu SMS będzie zapewniane przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.

Opinie:

Opinie archiwalne (8):

Komentuj

Komentarze / 8

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    dno pisze: 2018-02-07 08:29
    Przychodów? Jak będzie więcej skutecznej policji to uliczne złodziejaszki też napiszecie że stracą więcej RZYCHODÓW
    1
  • Users Avatars Mini
    troip pisze: 2018-02-07 10:06
    Ręce opadają, jacy biedni ci operatorzy. Wciąż tylko tracą na tym biznesie. Play traci na roamingu wobec czego przycina roaming zagraniczny. W końcu na ile mogła starczyć 400 milionowa premia wypłacona w zeszłym roku zarządowi Play, który składa się aż z sześciu osób. 400 milionów nie jest z gumy, i ciągną teraz biedaki na oparach, myśląc jak tu związać koniec z końcem. ;););););)
    0
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2018-02-07 14:29
    Oczywistym jest że dla operatorów smsy premium to żyła złota, dla klientów złodziejstwo i cwaniactwo. Dlatego operatorzy mają interes w tym.... żeby te firemki dymały klientów ile się da. Ten proceder powinien być już dawno ukrócony.
    3
  • Users Avatars Mini
    Abonent pisze: 2018-02-07 16:34
    Można prościej - domyślna blokada dla wszystkich i uruchamianie usługi na wyraźne życzenie abonenta. Powinni się też zabrać za telemarketing z losowaniem numerów.
    3
  • Users Avatars Mini
    kiki pisze: 2018-02-07 16:34
    a kiedy ochronią nas przed spamem telefonicznym i wciskaniem niechcianych rzeczy? dla mnie takie połączenia przychodzące to duży koszt gdy jestem na roamingu poza UE
    4
  • Users Avatars Mini
    J pisze: 2018-02-07 17:18
    czy w tym słoju nie powinny być ogórki?
    2
  • Users Avatars Mini
    mirekb pisze: 2018-02-07 23:31
    moze jakis podprogowy przekaz?
    1
  • Users Avatars Mini
    nokia pisze: 2018-02-10 08:34
    Świetnie ! Wreszcie stop naciągaczom
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: